Gå til innhold

Kul i brystet


Gjest Mari Kari

Anbefalte innlegg

Gjest Mari Kari

Hei!

For ca 3 uker siden oppdaga jeg en kul i brystet, et par cm over brystvorta. Merka det tilfeldig når jeg skulle smøre meg inn med såpe i dusjen!

Idag var jeg hos legen som henviste meg videre til mamografi! Jeg spurte om hun trodde det var farlig, men da sa hun at det visste man aldri og derfor ville hun undersøke.

Jeg er selvfølgelig livredd nå!:(

Jeg er 28 år og har aldri fødd. Jeg bruker heller ikke noen hormonell prevensjon. Kulen kjennes litt avlang og hard ut.

Har dere noen gode råd mens jeg venter på mamografitime?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg opplevde det samme i august. Jeg ble også fryktelig redd og klarte ikke å tenke på annet. Skjønner deg veldig godt. Jeg kan betrygge deg med følgende at min kul var helt ufarlig. Min kul var også avlang og hard, på samme sted som deg, jeg er 30 og har ikke født. Det var en bindevevsknute. De som jobber med mamografi var veldig sympatiske og var veldig forståelsesfulle for bekymringen. Du kommer mest sannsynlig til å ta både mamografi, ultralyd og celleprøve bare sånn at du er forberedt på det. Dette gjør de for å være 100 % sikre på at det ikke er noe galt. Jeg skal tilbake på etterkontroll for å se om kulen har vokst. Da kan jeg velge å fjerne den selv om den er ufarlig.

Jeg håper at det hjalp litt. Masse lykke til - det går nok bra skal du se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme erfaring som AB over her, bare at jeg ikke har blitt bedt om å komme på etterkontroll. Jeg er 29. De sa til meg at det var vanlig å ha bindevevsknuter. Jeg var også livredd, trodde jeg hadde fått kreft og kom til å dø. De var veldig fine og profesjonelle, og det var fantastisk å få vite at det ikke var noe å bekymre seg for.

Jeg synes fortsatt det er ubehagelig å kjenne at den er der, det føles liksom ikke riktig at den skal være der, men de har jo tatt prøve og alt.

AB over, fikk du innkalling til etterkontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk så mye på det, du har gjort det du kan gjøre og vært rask med å gå til legen, og dette vil bli sjekket ut så snart som mulig. Du har statistikken på din side, på vår alder er 90% av kulene ufarlige, men siden mammografi er den eneste måten å avklare dette må man ta det uansett, dette er ren rutine. Mest sannsynlig får du vite at det ikke er noe, og om det likevel skulle være noe skummelt går det også som regel greit, når man tar tak i det så tidlig.

Jeg har en kul i mitt bryst, og har vært gjennom hele mølla, og det verste var tiden fra jeg oppdaget kulen, til jeg var hos legen. Så prøvde jeg å ikke tenke så mye på det frem til mammografien, og stole på det legen hadde sagt. Jeg grudde meg også for selve mammografienm, men det gikk veldig greit. Jeg tok både mammografi, ultralyd og celleprøve. Fikk beskjed med en gang om at prøven så fin ut, og at det er en godartet svulst. Så da jeg gikk ut fra undersøkelsen var jeg bare glad og lettet. Så lenge kulen ikke forandrer seg eller gir smerter slipper jeg også å operere den ut, og jeg behøvde heller ikke å komme på etterkontroll, og skal bare følge med på kulen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ikke fått time til etterkontroll enda, men det skulle jeg heller ikke få før 3 mndr etterpå. Så jeg får vel en time en gang i november tenker jeg.

Mvh AB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk pusten dypt og tenk at det mest sannsynlig er ufarlig og at om det skulle være noe, så er det gode sjanser for å bli bra når det blir behandlet tidlig. Men venting er pyton.

For en drøy måned siden merket jeg ømhet i brystet og så etterhvert at huden ved brystvorten virket litt pløsete på et lite felt ved siden av selve brystvorta. Brystkreft "skal" jo oppdages som kuler og skal ikke medføre ømhet,men etter en mnd så gikk jeg til legen likevel. Nå står jeg i kø for biopsi (og skal sikkert ta mammografi også, selv om verken legen eller jeg kjenner noen kul). Det er nemlig en ekkel liten kreftform som kan starte med ømhet og hudforandring ved brystvorta.

Nå har jeg i et par dager hatt en stri tørn med helsevesenet, for da jeg purret "mammografisenteret" så viste det seg at det var over en måneds ventetid på biopsi der. Lurer derfor på hvor lang ventetid dere andre opplever/opplevde fra besøket hos fastlegen til dere kom til undersøkelse på sykehus?

Er over en måned vanlig, eller var jeg ekstremuheldig?

(Tok forøvrig en sjekk på "fritt sykehusvalg" og fant et sted som synes å kunne gjøre det merkbart raskere enn lokalsykehuset, så med litt flaks får jeg undersøkelsen gjort i løpet av en uke eller to.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg gikk det 4-5 uker fra jeg var hos legen, til jeg fikk time for mammografi. Dette er normal ventetid i følge fastlegen min, og han sa også at risikoen for at slike ting plutselig skyter fart er liten, så jeg fikk beskjed om å ikke uroe meg over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til andre som opplever å finne kuler: Den lange ventetida er noe av grunnen til at det lønner seg å bestille time hos fastlegen med en gang man oppdager en kul. Alt for mange tenker at de vil se det an noen måneder, og setter i gang denne prosessen alt for seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg gikk det 4-5 uker fra jeg var hos legen, til jeg fikk time for mammografi. Dette er normal ventetid i følge fastlegen min, og han sa også at risikoen for at slike ting plutselig skyter fart er liten, så jeg fikk beskjed om å ikke uroe meg over det.

Mens min syntes visst det hastet no' inni granskauen. Men har lest litt og kommet fram til at den kreftformen som han har litt mistanke til visstnok er av det litt hissigere slaget, så da er det muligens mer hastverk. Kan også være at han ville hjelpe meg litt ekstra siden jeg gikk halve sommeren i fjor ov ventet på resultat av prøver fra noen ufarlige vanncyster i underlivet.

Uansett, ventingen er slitsom. Kjenner det begynner å røyne på allerede etter en uke, selv om fornuften min prøver å roe meg ned som best den kan. Men greit å vite at jeg ikke har hatt unormalt uflaks med "mitt" sykehus.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fra jeg fikk time hos legen til jeg hadde vært på mamografi og fått svar på celleprøver etc. fikk det 1 uke! Dette tror jeg skyldes at jeg var så redd og "klikka helt" hos legen. Anbefaler å ta kontak med alle sykehus og private institusjoner for å få det ut av verden. Ring også å sjekk etter avbestillinger. For meg gikk det i allefall mye raskere enn om jeg skulle ha ventet - var opprinnelig 2 mndr jeg skulle vente....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg var til ultralyd I dag der legen fant en avlang kul som var ca 2 cm lang å nesten 1 cm brei, så blir sykehus på meg også om forhåpentlivis ikke så lenge... Huff gruer meg som bare det, å tenker det værste allerede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en slik kul i vår, men den viste seg å være helt ufarlig. Måtte vente ca to uker fra jeg var hos fastlegen til jeg fikk time til trippeldiagnostikk (mammografi, ultralyd og biopsi) på sykehus. Jeg valgte et annet sykehus enn det jeg var henvist til, så det kan absolutt lønne seg å ta en ringerunde! (Det er ikke alltid ventetidene som står på nettet stemmer.)

Vanligvis er slike kuler helt ufarlige. Men så er det den risikoen for at akkurat denne kulen skal være farlig. (Jeg brukte ventetiden på å sjekke priser på håndlagde parykker. Det var helt forferdelig.)

Tror jeg har lest et sted at brystkreft er den kreftformen med høyest overlevelsesrate og størst sjanse for å bli frisk!

Jeg er 23 år.

Endret av Fru Filifjonka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...