Gå til innhold

Kan man "forvente" vertinnegave, eller at de betaler litt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er hjemme i fødselspermisjon. En venninne av meg har fått besøk av sin 8 år gamle niese i sommerferien. Venninnen min har "slitt" med å finne på ting sammen med henne, og har derfor invitert seg selv til meg/bedt meg om hjelp, siden vi har stor hage/uteplass/grill, og bor nærme badeplass.

For tredje gang denne uka kommer de nå hit. Hver gang har vi servert middag (gjerne grillet), dessert, sett film, kjørt dem til badeplassen (venninna mi har ikke bil/lappen, så de tar bussen hit).

Jeg er ikke stinn av gryn, jeg og venninna mi tjener ca det samme. At de har kommet på besøk er jo koselig det, men det koster jo litt ekstra for meg. Grillkull, mat, drikke, dessert, drivstoff osv. Jeg ville derfor trodd at hun vile tilby seg å betale litt av kostnaden for mat, eller at hun hadde med en liten vertinnegave en av dagene (en flaske vin f.eks?) eller en liten gave til barnet mitt. Hun er imidlertid av den gniene sorten, så hun tar ikke med noe som helst, og tilbyr ikke å betale noen ting.

Jeg kommer ikke til å ta det opp med henne, det syns jeg blir litt ufint av meg, og det er snakk om en ellers hyggelig jente som jeg ikke vil ha et surt forhold til. Men dette er ikke første gangen, og jeg begynner å bli litt lei. Hun inviterer aldri til seg, betaler ikke noe, gir aldri en gave av noe slag, og i det lange løp koster det meg jo en del penger når hun ikke bidrar.

Hva ville du gjort? Er det frekt av meg å tenke at hun burde hatt med/gitt ett eller annet (spesielt med tanke på at det er hun som har spurt om de kunne få komme)? Pleier du å ta med en vertinnegave?

Anonymous poster hash: d31d8...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Kanskje du kan ta med grillkull, grillmat og drikke i dag? Blir så dyrt for meg å alltid stå for serveringen."

Sånn. :)

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timber

Kjøper ikke vertinnegaver, men tar med mat og drikke eller ikke tar betalt for ting jeg tar med fra Sverige eksempel til folk jeg spiser ofte med.

Men gjør som Chloe sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kanskje du kan ta med grillkull, grillmat og drikke i dag? Blir så dyrt for meg å alltid stå for serveringen."

Sånn. :)

Hehe, jeg har prøvd den. Hun ler det bare bort og sier at hun kan da ikke dra med seg alt slikt på bussen, og påpeker at det er jo "ikke noe styr" for meg å kjøpe med når jeg likevel drar til butikken med bil.

Anonymous poster hash: 627a6...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke frekt å tenke det. Men du må enten si noe (ala forslaget over her) eller bare bestemme deg for å glemme det. Du kommer ingen vei med å irritere deg over det i stillhet.

Jeg pleier forøvrig ikke å ta med vertinnegaver, men nå inviterer jeg venner på besøk minst like ofte som jeg drar til dem. Av og til spør jeg om jeg skal ta med noe. Jeg forventer verken gaver eller penger når jeg inviterer folk hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timber

Hehe, jeg har prøvd den. Hun ler det bare bort og sier at hun kan da ikke dra med seg alt slikt på bussen, og påpeker at det er jo "ikke noe styr" for meg å kjøpe med når jeg likevel drar til butikken med bil.

Anonymous poster hash: 627a6...f2d

Handle sammen neste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Møremor

Når hun inviterer seg selv dit kan hun vel ta med seg mat og drikke! Det er ikke frekt av deg å si sånne ting som; " tar du med deg noe å grille i dag, og potetsalat, så kan jeg ordne salat og drikke." Ærlig talt, sånne folk trenger noen hint for å skjønne hva som er sosialt intelligent å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigste sort pølser, billigste sort lomper, tom for ketchup og sennep, husmerke fra rema/rimi 2-liter is, tom for grillkull, stek pølser i panna, vann fra springen på tomme brusflasker, tom for bensin, trenger det lille som er igjen til å komme meg til nærmeste bensinstasjon og andre eventuelle gniene ting jeg ikke kan komme på.



Anonymous poster hash: d83ee...d7e
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Du bør si i fra. Dersom hun ikke tåler det så tenker jeg at hun er en venn du ikke burde bruke tid på. Hvis du skal fortsette å gi og gi mens hun bare skal ta i mot uten å gi noe tilbake blir det et veldig skjevt venneforhold, og du vil jo også ende opp med å bli både sur og lei. Noe som jo igjen kan gjøre at hun merker at du er sur og så blir det kanskje plutselig du som er problemet i vennskapet.

Si det rett ut, ikke ved å beskylde henne for å alltid snylte, men ved å be pent om ikke dere kan dele på utgiftene da du har litt dårlig råd. En god venn vil skjønne det og bidra til fellesskapet. Som Timber sier; dra sammen og handle og så betaler dere litt hver.

Endret av Blubberella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang hun spør om å få komme sier du at det ikke passer fordi du skal di og dit, også finner du på å ta en utflukt selv, alene eller sammen med noen andre akkurat den dagen. Da må hun jo ta hintet?

Synes det er dårlig gjort at hun ikke i det minste tar med seg mat hun og 8 åringen skal spise selv.

Kanskje hun lever i den tro at du har mye bedre økonomi enn det du egentlig har?

Anonymous poster hash: bd083...fdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Å ta med grillkull og slikt på bussen skjønner jeg kan være tungt, men å ta med seg litt grillmat burde jo ikke være noe problem.

Jeg ville sagt klart ifra jeg

Jeg og mine venner inviterer hverandre såpass like mange ganger at det går opp i opp, men om jeg har skikkelig dårlig råd så sier jeg det bare rett ut, og da tar de med seg det som trengs

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennes frekkhet og overtramp mot folkeskikk og vennskap er så lett for hun bare ignorerer, du må ta opp saken og er redd for å såre.

Men jeg ville gjort det slik jeg foreslo, kutte ned matserveringen til beinet, biligste kneip, ingen turer, du har ikke bensin og da må forhåpentligvis hun ta det opp hvorfor dere bare er hjemme og knasker på en brødskalk og da kan du bare si at du ikke har mere penger igjen for budsjettet ditt er sprengt for det går bare rundt til din familie, ikke en voksen og ett barn til, men hvis hun vil grille så må kan dere kjøre til bensinstasjonen og butikken så hun kan ta frem kortet.



Anonymous poster hash: d83ee...d7e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har prøvd den. Hun ler det bare bort og sier at hun kan da ikke dra med seg alt slikt på bussen, og påpeker at det er jo "ikke noe styr" for meg å kjøpe med når jeg likevel drar til butikken med bil.

Anonymous poster hash: 627a6...f2d

Det er ganske drøyt å svare.

Du kan svare igjen med å si at det koster faktisk en hel del alt sammen og det er jo blitt mer enn 1 gang.. Så hvis hun tar regningen, så kan du tilby deg å ordne. Spørre greit hva hun synes om det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, jeg har prøvd den. Hun ler det bare bort og sier at hun kan da ikke dra med seg alt slikt på bussen, og påpeker at det er jo "ikke noe styr" for meg å kjøpe med når jeg likevel drar til butikken med bil.

Anonymous poster hash: 627a6...f2d

Da ville jeg latt være å handle inn selv også. Spis når de har reist.

Jeg er absolutt for å være generøs med gjester og pleier å bake/lage mat og by på alt jeg kan. Men når man blir møtt med slik frekkhet som i dette svaret over, så surner jeg.

Bare begynn å si at det ikke passer. Ta med barna å dra i en park eller noe.

Anonymous poster hash: 94e42...739

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar sjelden med vertinnegaver, men spørs alltid om jeg skal ta med noe når jeg inviteres bort. Da har man i slike situasjoner f.eks mulighet til å si "flott om du kan stå for middag el. dessert", "kan du ta med brus" e.l. Syns du kan si at det ikke passer neste gang de vil på besøk.



Anonymous poster hash: a3a5f...ee2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns hun helt klart bør ha med noe eller betale deg litt når det er så ofte som dette. Hadde det vært bare en gagn hadde det vært noe annet, men her syns jeg venninnen din er uhøflig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mer likeverdige forhold der man inviteres hit og dit om hverandre synes jeg ikke det er så nøye med vertinnegave, men når A kun drar på besøk til B og aldri inviterer tilbake igjen, så bør A definitivt ta med gave eller store deler av maten som skal fortæres. Grillkull veier for øvrig ingenting, men så koster det knapt noe heller. Mer rettferdig om hun tar med maten som skal grilles. Si at "Ja, dere er velkommen hit idag også, men jeg har ikke råd til å handle noe ettersom det gikk en del penger de forrige gangene, så dere må ta med mat og det dere ønsker å drikke selv. Vann og grillkull har jeg". (Det er ikke SÅ jævlig vanskelig å ta på seg en god sekk og gå til butikken og handle grillmat...)



Anonymous poster hash: 115fa...19e
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en god idè fra Ab over her.

Min gode venninne er flink til å spørre om vi vil komme bort og grille, men sier alltid at vi skal ta med selv det vi vil grille. Og det er selvfølgelig veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...