Gå til innhold

Hvor lenge kan en pizzadeig heve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier.

Jeg tenkte å lage pizzadeig nå, og så gå en lang tur med hunden. Hvor lenge kan en pizzadeig heve?

Jeg tenkte å lage og spise pizzaen i kveld (19.00).

Må jeg kansje rulle den ut først og ha den i kjølerommet istedenfor å la den heve i et par timer? Turen tar kansje rett over 2 timer :)

Anonymous poster hash: 40cf6...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den kan heve ganske lenge, det eneste problemet er bare at hvis den hever for lenge så kommer den ut av bollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke ta mye gjær i deigen. Kan den heve utenfor bollen da? Skal jeg la den stå i varmt vann med håndkle over eller på benken? :)

Anonymous poster hash: 40cf6...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert fint, bare sett den sånn at deigen ikke kan falle i gulvet om den skulle krype over. Det er jo bare å putte den oppi når du kommer tilbake, å elte den litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å heve pizzadeigen i opptil ett døgn. ;)



Anonymous poster hash: 8d2ec...3fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Jeg lager pizzadeig på samme måten uansett om den står en time eller om den står hele dagen.

Har ofte laget deigen om morgenen/formiddagen og ikke brukt den før på kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar! Da begynner jeg å lage pizzadeig :D

Anonymous poster hash: 40cf6...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden din TS, men jeg har et spørsmål til dere som hever deig i flere timer: Hvor setter dere den, og hva dekker dere den til med sånn at den ikke skal bli tørr? Jeg er ikke så god på gjærbakst.



Anonymous poster hash: 9bb12...6fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden din TS, men jeg har et spørsmål til dere som hever deig i flere timer: Hvor setter dere den, og hva dekker dere den til med sånn at den ikke skal bli tørr? Jeg er ikke så god på gjærbakst.

Anonymous poster hash: 9bb12...6fb

Jeg ville ha brukt et fuktig klede eller plastfolie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden din TS, men jeg har et spørsmål til dere som hever deig i flere timer: Hvor setter dere den, og hva dekker dere den til med sånn at den ikke skal bli tørr? Jeg er ikke så god på gjærbakst.

Anonymous poster hash: 9bb12...6fb

Jeg har et bakebollesett fra IKEA som har lokk. Veldig praktisk!

Hvis noe skal heve fort: setter den i vannbad i vasken eller oppå ovnen mens den varmes opp.

Til TS: pizzadeig kan stå i evigheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noe skal heve fort: setter den i vannbad i vasken eller oppå ovnen mens den varmes opp.

Haha jeg bruker å sette deigen på varmekablene inne på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha jeg bruker å sette deigen på varmekablene inne på badet.

Det funker sikkert også! :) Det trikset skal jeg huske på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest17

Haha jeg bruker å sette deigen på varmekablene inne på badet.

Det gjør jeg og! Eventuelt i restvarmen i oppvaskmaskinen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes at deigen smaker skikkelig "gjærete" om den står for lenge? Hvis jeg ikke trenger deigen før lenge etterpå setter jeg den heller på kaldheving.



Anonymous poster hash: 0a37a...923
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det bare jeg som synes at deigen smaker skikkelig "gjærete" om den står for lenge? Hvis jeg ikke trenger deigen før lenge etterpå setter jeg den heller på kaldheving.

Anonymous poster hash: 0a37a...923

Man må avpasse mengde gjær til hevetiden - skal deigen stå over natten trenger man ikke mer enn en ertestor bit.

Anonymous poster hash: 8d2ec...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må avpasse mengde gjær til hevetiden - skal deigen stå over natten trenger man ikke mer enn en ertestor bit.

Anonymous poster hash: 8d2ec...3fa

Dette er hele cluet og de fleste bruker altfor mye gjær (og har for dårlig tid når deigen skal heve) i forhold til hva som er nødvendig.

:heks:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg kan huske siste jeg brukte en hel pakke gjær i slengen. Og en pizzadeig trenger knapt en kvart pakke ved normal hevetid. Nå skal det sies at normal hevetid i min verden er minimum to timer, gjerne tre-fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...