Gå til innhold

Noen som har villavent luftanlegg hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nylig flytter inn i bolig med villavent. Men forstår ikke helt hvordan den fungerer. Har forstått at en bruker kjøkkenvifta til å endre på innstillinger. Men må kjøkkenvifta stå på for at det skal fungere? Og har to knotter på kjøkkenvifta, en med vifteinnstilling på 1-3 og en annen med to symbol jeg ikke vet hva betyr. Håper noen kan hjelpe meg.

Anonymous poster hash: 35995...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vokste opp med et Villavent-anlegg. Det var bare en motor (på loftet), og kontrollene satt på kjøkkenet. Det vil si at også baderomsvifta ble styrt fra kjøkkenet. (Alltid like gøy når man står med såpe i håret og finner ut at vifta ikke er på. :) )

 

Knotten med 1-3 er som du sier effekten, og den andre knotten tror jeg er et spjeld, uten at jeg er sikker på hvordan det fungerer. (Kommer det en svak "flump"-lyd når du vrir på den?)

 

For å teste hva spjeldet gjør hadde jeg sjekket avtrekkene på både kjøkken og bad ved å holde et papirark foran avtrekkene, og sett hvordan de oppførte seg ved de forskjellige innstillingene. 



Anonymous poster hash: 07589...547
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!😊 Da tror jeg at jeg skjønner den. Kommer en bump lyd når jeg vrir på knotten som da nok er spjeldet, hvor vidt jeg skal bruke kjøkkenvifta eller luftanlegg. Er tidsinnstilling på bruk av kjøkkenvifta før den automatisk lukker spjeldet og går over til luftanlegg. Tror jeg da. 😛 Men skal det bråke så mykje? Hører jo lyd fra vifta, samt fra aggregatet som er i boden. Er ikkje snakk om ekstreme lyder, men er jo en jevn susing.

Anonymous poster hash: 35995...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susingen er vel luften som beveger seg i systemet, så den blir du nok ikke kvitt. Motorduren fra aggregatet må du nesten bare høre på, og vurdere om den høres "frisk" ut og går jevnt, eller om det virker som det går ujevnt og lager masse overflødige "bilyder". 

 

Når jeg tenker meg om tror jeg forresten susingen blir minst mulig hørbar om alt av filter, ventlier etc. er rent, så luften går mest mulig uhindret. 



Anonymous poster hash: 07589...547
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...