Gå til innhold

Hvordan fjerne møll i kjøkkenskapet?


Teardrop

Anbefalte innlegg

Jeg har tømt hele skapet, kastet alt som var åpnet og sjekket over alt som var uåpnet. Støvsuget OG vasket skapet flere ganger. De kommer tilbake! Fjerner ca 15 stk HVER DAG! som flyr rundt på kjøkkenet!

 

Har skaffet meg fluepapir- som var unødvendig siden de ikke går på de.

 

Noen som har tips for å fjerne de? Trenger ordentige tips!
Har ikke lyst til å bruke 4-5000kr for å få sånn skadedyr-patrulje på besøk!
Har nemlig sjekket med de og det er det det koster!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør kaste det som er uåpnet også, de kommer seg inn overalt.

Utrolig ekkelt, har hatt det hjemme selv. Da fant vi larver i uåpnede varer også..

Ett tips er å stikke noe skarpt inni hullene som er til skaphyllene, der kan det være egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leier du eller eier du, boligen?

Anonymous poster hash: 98afa...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tømt hele skapet, kastet alt som var åpnet og sjekket over alt som var uåpnet. Støvsuget OG vasket skapet flere ganger. De kommer tilbake! Fjerner ca 15 stk HVER DAG! som flyr rundt på kjøkkenet!

 

Har skaffet meg fluepapir- som var unødvendig siden de ikke går på de.

 

Noen som har tips for å fjerne de? Trenger ordentige tips!

Har ikke lyst til å bruke 4-5000kr for å få sånn skadedyr-patrulje på besøk!

Har nemlig sjekket med de og det er det det koster!!

Er du sikker på at det er møll?

Har bare hørt om møll som går på ull og møll som går på pels.

Uansett: Finn ut hva det er og finn riktig hjelp

Anonymous poster hash: 4bb66...31a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er du sikker på at det er møll?

Har bare hørt om møll som går på ull og møll som går på pels.

Uansett: Finn ut hva det er og finn riktig hjelp

Anonymous poster hash: 4bb66...31a

 

Jaja, 100% sikkert. De heter tørrfruktmøll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du får fjernet dem som flyr rundt også?

Jif glass-spray funket bra å "fange" dem med, da døde de tvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og du får fjernet dem som flyr rundt også?

Jif glass-spray funket bra å "fange" dem med, da døde de tvert

Takk for tips! Dør larver/pupper av det også? Eller bare de som flyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sprayet på de som flyr, for å få tak i dem. Egg og larver forsvant med maten jeg kastet, og da jeg vasket alle skap. Har heldigvis ikke fått det tilbake, ca 1 år siden nå. Sørger for å ikke oppbevare så mye tørrvarer lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tømt hele skapet, kastet alt som var åpnet og sjekket over alt som var uåpnet. Støvsuget OG vasket skapet flere ganger. De kommer tilbake! Fjerner ca 15 stk HVER DAG! som flyr rundt på kjøkkenet!

 

Har skaffet meg fluepapir- som var unødvendig siden de ikke går på de.

 

Noen som har tips for å fjerne de? Trenger ordentige tips!

Har ikke lyst til å bruke 4-5000kr for å få sånn skadedyr-patrulje på besøk!

Har nemlig sjekket med de og det er det det koster!!

Steg 1:

Gå ut og kjøp deg tette plastbokser. I desse skal du i fremtiden oppbevare alt av mel og korn (åpnet som uåpnet). Så åpner du alt som er uåpnet, sjekker for dyr, kaster det som er infisert og pakker resten tett.

Steg 2:

Dersom du ikke vil hyre inn folk har du bare et valg: daglig nedvask og ingenting åpnet på kjøkkenet som ikke er i kjøleskapet (og da mener jeg absolutt ingenting åpent, inkludert brød og kjeks på stua).

Du trenger ikke bruke kjemikalier, men du må få med hvert eneste egg og hver eneste largve og møll du ser hver eneste dag (husk å løfte på hyller, vaske bak og under skuffer, sjekke skruhull etc). Og så må du gjennta denne prosedyren daglig til det en dag er tomt. Fra da av gjentar du den ukentlig en måneds tid.

Det er tidkrevende, men ikke spesielt vanskelig. Men dersom du ikke vasker alt daglig så rekker larvene å bli til møll. Og da er du sjakkmatt fordi møllene raskt rekker legge en 20-30 egg før du vet de er der.

Anonymous poster hash: 95dc4...f5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Kjedelig! I følge en bekjent av meg som er skadedyrkjemper kommer matmøll med fra "butikken". I tillegg til en skikkelig über-grundig rundvask inni skap og kroker, råder han til:

- å bruke en hårføner stilt inn på høyeste varme, og blåse varmluft der man ikke kommer til med skurekosten. Varmen tar livet av larvene/eggene.

- å fryse ned maten før man evt. kaster den. Et par dager i fryseboksen tar også livet av larvene/eggene. 

- å fylle matvarer som er pakket i papir om i emballasje som er lufttett. 

- å bruke en feromon-felle for å sjekke om et område er fritt for møll. 

 

I tillegg finnes det praktvesper man også kan bruke. Disse spiser kun larvene til mølla, og er ikke farlige for mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også plaget med melmøll et års tid etter jeg sannsynligvis kjøpte en infisert pakke med mel på Rema1000.

Problemet med å bli kvitt jæ**** er at det er utrolig vanskelig å bli kvitt absolutt alle, da larver og egg ikke bare legges i "hovedredet", men litt over alt. Dvs. utenpå emballasje, inni uåpnet emballasje, inni kriker og kroker i skaper osv. Jeg fikk til slutt kål på jævelskapet etter x antall runder med kasting og vasking, og her er mine råd:

1) Kast ALT av tørrvarer, og løft på og vask alle krydderglass osv. Puppene med larver gjemmer seg på de utroligste steder, og det er viktig å få tatt absolutt alt. Jeg unnlot å kaste alt i flere omganger da jeg tenkte at det bare  var åpnede varer som var infiserte, men da var møllene tilbake etter noen mnd. Så kast alt med en gang, det lønner seg i lengden.

2) Støvsug skapene, og vær påpasselig med å komme godt til i alle kriker og kroker. Deretter vasker du skapene.

3) Når du kjøper inn nye tørrvarer så har du alltid fryseposer med poseklemmere på utenpå varene. Slik hindrer du eventuelle larver og møll du ikke har fått tatt knekken på å infisere varene, OG du oppdager om nye varer inneholder larver og/eller møll da de ikke kommer seg ut av posene. Å bruke fryseposer sparer en del plass sammenlignet med å bruke plastbokser hvis du ikke har stort kjøkken. Billigere er det også.

 

Lykke til!



Anonymous poster hash: 1e771...da9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg var også plaget med melmøll et års tid etter jeg sannsynligvis kjøpte en infisert pakke med mel på Rema1000.

Problemet med å bli kvitt jæ**** er at det er utrolig vanskelig å bli kvitt absolutt alle, da larver og egg ikke bare legges i "hovedredet", men litt over alt. Dvs. utenpå emballasje, inni uåpnet emballasje, inni kriker og kroker i skaper osv. Jeg fikk til slutt kål på jævelskapet etter x antall runder med kasting og vasking, og her er mine råd:

1) Kast ALT av tørrvarer, og løft på og vask alle krydderglass osv. Puppene med larver gjemmer seg på de utroligste steder, og det er viktig å få tatt absolutt alt. Jeg unnlot å kaste alt i flere omganger da jeg tenkte at det bare  var åpnede varer som var infiserte, men da var møllene tilbake etter noen mnd. Så kast alt med en gang, det lønner seg i lengden.

2) Støvsug skapene, og vær påpasselig med å komme godt til i alle kriker og kroker. Deretter vasker du skapene.

3) Når du kjøper inn nye tørrvarer så har du alltid fryseposer med poseklemmere på utenpå varene. Slik hindrer du eventuelle larver og møll du ikke har fått tatt knekken på å infisere varene, OG du oppdager om nye varer inneholder larver og/eller møll da de ikke kommer seg ut av posene. Å bruke fryseposer sparer en del plass sammenlignet med å bruke plastbokser hvis du ikke har stort kjøkken. Billigere er det også.

 

Lykke til!

Anonymous poster hash: 1e771...da9

 

Jeg må få med at det høres ut som du ikke har funnet hovedhiet. Det er viktig å få fjernet det ellers så vil det hele tiden komme nye møll som legger egg, og du blir aldri kvitt problemet.

Det kan være vanskelig å finne hovedhiet da de slår seg ned på de utroligste steder. De tre gangene jeg har funnet hiene har det vært i

1) en uåpnet melpose med en liten rift i toppen

2) i en åpnet pakke med pinjekjærner som stod gjemt i krydderskapet

2) i en metallboks med nøtter hvor det var en mikroskopisk glippe mellom kanten og lokket pga at lokket var satt på feil.

Og synet som møtte meg når jeg fant hiene :spy: Mange titalls med larver som kravlet rundt. ÆSJ!

Anonymous poster hash: 1e771...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hovedreiret? Nå har jeg ikke sett en eneste møll på et helt døgn!

Det er kanskje litt feil å kalle det "hi" og "reir", men når du har sett så mange som 15 møll per dag så kommer de fra et eller flere steder der det er masse larver. Du blir ikke kvitt problemet før du finner det/disse "hiene", med mindre du er helt utrolig heldig og de forsvinner av seg selv. Men sannsynligheten for det er såpass forsvinnende liten at jeg ville satt i gang med en gang og kastet og lett etter "hiene".

Anonymous poster hash: 1e771...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tømt hele skapet, kastet alt som var åpnet og sjekket over alt som var uåpnet. Støvsuget OG vasket skapet flere ganger. De kommer tilbake! Fjerner ca 15 stk HVER DAG! som flyr rundt på kjøkkenet!

 

Har skaffet meg fluepapir- som var unødvendig siden de ikke går på de.

 

Noen som har tips for å fjerne de? Trenger ordentige tips!

Har ikke lyst til å bruke 4-5000kr for å få sånn skadedyr-patrulje på besøk!

Har nemlig sjekket med de og det er det det koster!!

Det ligger nok egg der du ikke kommer til og fukt bidrar til at de kommer tilbake. Kontakt Anticimex  om det er et middel du kan spraye kjøkkenet med. Jeg har selv hatt sånn på kjøkkenet og det ente med at vi måtte rive ut et par skap og spraye hele leiligheten. De var nok kommet med melet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse jævlene har kommet med en knekkebrødpakke jeg kjøpte. Støvsuger alle skruehull og sprekker hver dag. Pluss har fanget alle fluene/møllene jeg har sett. Dette har jeg gjort daglig i en uke. Fjernet fluer flere ganger om dagen. nå er det ca 1,5 døgn siden jeg så en møll sist. Gikk over hele skapraden med støvsuger igjen i sta, pluss oppå og under. Jeg begynner å bli optimiskstisk nå assa! men har ike tørt å fye skapene igjen enda.  For noe dritt dette her er! Helvte assa! De knekkebrøa jeg kjøpte har jeg aldri kjøpt før, de var ikke gode engang! Men jaggu blei de dyre når jeg måtte kjøpe ca alt som var i skapet nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Finn myske i skogem, tørk det, hrng det i skapet. Møll kan ikke fordra lukten - som er veldig behagelig for mennesker. Litt som nyklipt plen.

galium_odoratum.jpg

Anonymous poster hash: e1503...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.....De finner seg ikke bare et annet skap isteden da? Har aldri sett den planta før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har tømt hele skapet, kastet alt som var åpnet og sjekket over alt som var uåpnet. Støvsuget OG vasket skapet flere ganger. De kommer tilbake! Fjerner ca 15 stk HVER DAG! som flyr rundt på kjøkkenet!

 

Har skaffet meg fluepapir- som var unødvendig siden de ikke går på de.

 

Noen som har tips for å fjerne de? Trenger ordentige tips!
Har ikke lyst til å bruke 4-5000kr for å få sånn skadedyr-patrulje på besøk!
Har nemlig sjekket med de og det er det det koster!!

Gjør så her:

 

Fjern alt fra skapet og putt det i tette bokser. Ikke putt det tilbake i skapet. Tørk over skapet hver kveld (jepp: hver kveld) intill du ikke lengre ser flygende kryp. Husk å rengjøre hengsler, lister, hull, sprekker og (ikke minst) i sokkelen til skapet. Skapet skal ikke være fuktig når det er nyvasket: vann er næring. Når du ikke lengre ser flygende kryp går du over ti lå vaske annenhver dag. Så hver fjerde. Så hver uke. Når du er på "hver uke" stadiet kan du sette ting inn i skapet igjen i tette bokser. Husk å vaske over skapet en gang i mnd det neste året. Dersom du ser et flygende dyr (ikke en larve) går du tilbake til å vaske hver dag.

 

Eventuelt kan du betale 4-5000. Å bli kvitt slike dyr er arbeidsintensivt.

Anonymkode: 95dc4...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...