Gå til innhold

Nabo pusser opp. Malingsøl på min markise.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått en ny nabo rett over som pusser opp, og nå er min markise tilsølet med malingsflekker. Markisa er fem år og var som ny. Bor i borettslag. Hva bør jeg gjøre og er naboen erstatningspliktig?

 

 



Anonymous poster hash: 3907f...5a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med styret om du ikke vil snakke med naboen direkte?

 

Det kan jeg gjøre, men synes det er bedre å kontakte naboen først siden de vil få vite at det er jeg som har klaget. Har styret myndighet i sånne saker eller må konfliktrådet inn?

Jeg er litt konfliktsky og vil helst ha et godt naboforhold. Kan jeg legge et brev i postkassen deres og spørre om de har et forslag til hvordan dette kan løses, og må hele markisa byttes eller kan den rengjøres fra naboens veranda og deretter impregneres?

Ikke nok med det, men for to uker siden brukte naboen en piasavakost på samme markise. Jeg ropte fra min veranda og spurte hva dette var og fikk et surt svar om at det var fordi de ikke ville ha klager, men det var ikke et rusk å se. Det hørtes ut som de hadde brukt pussemaskin ute på verandaen. Kan duken ha blitt ødelagt?

Jeg tror de har leid inn polakker til å pusse opp. Jeg har ikke møtt naboene og vet ikke hvordan de er og jeg er selvfølgelig ikke fornøyd med hvite malingsflekker på en markise som så splitter ny ut.

 

Ts

Anonymous poster hash: 3907f...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste mener jeg er å ta kontakt med naboen, selvfølgelig. Et brev kan være en god ide, jeg ville da hatt en kopi av det selv, for sikkerhets skyld og fordi det er greit å ha om naboen blir kranglete (ikke meninga å få det til å virke vanskelig og negativt om du opplever det)

Jeg vet ikke hvordan styret i borettslaget ditt er, men de har nok oversikt over regelverket/tidligere lignende saker i laget. Jeg har ikke mye erfaring fra brl, men det har ikke vært noe konfliktråd i de jeg har bodd i.

Håper det løser seg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste mener jeg er å ta kontakt med naboen, selvfølgelig. Et brev kan være en god ide, jeg ville da hatt en kopi av det selv, for sikkerhets skyld og fordi det er greit å ha om naboen blir kranglete (ikke meninga å få det til å virke vanskelig og negativt om du opplever det)

Jeg vet ikke hvordan styret i borettslaget ditt er, men de har nok oversikt over regelverket/tidligere lignende saker i laget. Jeg har ikke mye erfaring fra brl, men det har ikke vært noe konfliktråd i de jeg har bodd i.

Håper det løser seg :)

 

Takk for svar. Jeg skal oppdatere tråden. Jeg tror jeg skriver et brev med kopi til styret.

 

Ts

Anonymous poster hash: 3907f...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du manner deg opp og går bort til naboen for å prate med vedkommende på en ordentlig måte. Å surre rundt med brev i postkasse og lignende er litt barnslig, og vil føre til at:

 

1) Naboen ignorerer det, og saken trekker ut i langdrag.

2) Naboen kommer bort for å diskutere saken, og du må uansett diskutere det ansikt til ansikt.

 

Å kontakte borettslagstyret bør du gjøre kun hvis du og naboen ikke kommer til enighet om dette. Det ideelle her er at du snakker med naboen, naboen beklager og tilbyr seg å erstatte markisene dine, og saken blir avsluttet. Er naboen uvillig til å gå med på en slik løsning kan du ta opp saken med borettslagstyret.

Endret av NumberSix
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du manner deg opp og går bort til naboen for å prate med vedkommende på en ordentlig måte. Å surre rundt med brev i postkasse og lignende er litt barnslig, og vil føre til at:

 

1) Naboen ignorerer det, og saken trekker ut i langdrag.

2) Naboen kommer bort for å diskutere saken, og du må uansett diskutere det ansikt til ansikt.

 

Å kontakte borettslagstyret bør du gjøre kun hvis du og naboen ikke kommer til enighet om dette. Det ideelle her er at du snakker med naboen, naboen beklager og tilbyr seg å male markisene dine, og saken blir avsluttet. Er naboen uvillig til å gå med på en slik løsning kan du ta opp saken med borettslagstyret.

 

Male markiser?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du manner deg opp og går bort til naboen for å prate med vedkommende på en ordentlig måte. Å surre rundt med brev i postkasse og lignende er litt barnslig, og vil føre til at:

 

1) Naboen ignorerer det, og saken trekker ut i langdrag.

2) Naboen kommer bort for å diskutere saken, og du må uansett diskutere det ansikt til ansikt.

 

Å kontakte borettslagstyret bør du gjøre kun hvis du og naboen ikke kommer til enighet om dette. Det ideelle her er at du snakker med naboen, naboen beklager og tilbyr seg å erstatte markisene dine, og saken blir avsluttet. Er naboen uvillig til å gå med på en slik løsning kan du ta opp saken med borettslagstyret.

 

Skal følge rådet. Takk.

Anonymous poster hash: 3907f...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du manner deg opp og går bort til naboen for å prate med vedkommende på en ordentlig måte. Å surre rundt med brev i postkasse og lignende er litt barnslig, og vil føre til at:

 

1) Naboen ignorerer det, og saken trekker ut i langdrag.

2) Naboen kommer bort for å diskutere saken, og du må uansett diskutere det ansikt til ansikt.

 

Å kontakte borettslagstyret bør du gjøre kun hvis du og naboen ikke kommer til enighet om dette. Det ideelle her er at du snakker med naboen, naboen beklager og tilbyr seg å erstatte markisene dine, og saken blir avsluttet. Er naboen uvillig til å gå med på en slik løsning kan du ta opp saken med borettslagstyret.

 

Jeg bestemte meg for å skrive et brev siden det bare var polakker der når jeg ringte på døra i går.

 

Hvis naboen ignorerer brevet i to uker kontakter jeg styret. Hvis naboen kommer for å diskutere saken har jeg lagt frem mitt syn og innhentet pris fra forskjellige leverandører av markiser og kommet frem til det billigste tilbudet. Forhørte meg også om å fjerne maling, men det lot seg ikke gjøre uten at duken ble skadet. Alt dette kommer frem i brevet og jeg slipper stå og forklare, kanskje midt under middagen.

 

Naboen var heller ikke å finne i telefonkatalogen. Jeg har tatt bilder, men la de ikke som vedlegg, men skrev at hvis det ble ønsket ville jeg vedlegge dokumentasjon. Avsluttet med vennlig hilsen og håpet at saken løses i minnelighet.

Er to uker passe å vente på svar? Jeg ville ha det raskt ut av verden og ikke vente til naboen tilfeldigvis er hjemme, hvis naboen velger å trekke polakkene i lønn selv om det er ikke er mitt problem hvordan naboen forholder seg til bygningsarbeiderne.

 

Ts

Anonymous poster hash: 3907f...5a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet synes jeg det virker mer rimelig at det er polakkene/arbeiderne som skal erstatte skaden og ikke naboen din som har leid dem inn. Det er jo dem som har gjort det?



Anonymous poster hash: e2ee5...133
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I dette tilfellet synes jeg det virker mer rimelig at det er polakkene/arbeiderne som skal erstatte skaden og ikke naboen din som har leid dem inn. Det er jo dem som har gjort det?

Anonymous poster hash: e2ee5...133

 

Men de er ansatt av naboen, så hun bør kontakte naboen som så bør ta det med arbeiderne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men de er ansatt av naboen, så hun bør kontakte naboen som så bør ta det med arbeiderne.

Enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en ny nabo rett over som pusser opp, og nå er min markise tilsølet med malingsflekker. Markisa er fem år og var som ny. Bor i borettslag. Hva bør jeg gjøre og er naboen erstatningspliktig?

Anonymous poster hash: 3907f...5a0

Da jeg kjøpte leiligheten min måtte vi pusse opp hele leiligheten. Da vi (les min far) skull ta badet oppdto det ved et uhell et hull som gikk ned til naboen under.

Vi sa umiddelbsrt at vi skulle erstatte skadene og betalte for reperasjonen. Min far malte taket deres (og vi betalte selvfølgelig for malingen).

Jeg råder deg til å snakke med naboen. De ønsker nok å gjøre opp for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første man gjør er å kontakte nabo. Med en gang,så du han har mulighet til å fjerne det.

At du får ny markise? Neppe

Anonymous poster hash: ee63a...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...