Gå til innhold

vaske frityrgryte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøvd å vaske frityrgryten, nå er det på tiden med en skrubb igjen. 

Sist så vasket jeg den for hånd, så i oppvaskmaskinen med skylling først så vanlig vask. Den var fortsatt klissete og ekkel, og fettet ble bare hardt og rart, men ikke bort. Så vasken jeg den for hånd igjen, men den forble det samme. 

 

what to do! 

Hvordan skal jeg vaske den? hva funker best? zalo? håndvask? maskin? varmt vann? kaldt vann? legge den i en balje med melk? eller kanskje smøre den inn med smør? noe som funker!! 



Anonymous poster hash: b66d5...621
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg pleier å gjøre (gjelder både brent mat forsåvidt) er å ta oppvaskmiddel i kokende vann og la den stå et par timer så middelet virkelig får tak. Så skyller du den godt og vips, burde være ren og pen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frityren min er av rustfritt stål, noe jeg regner med din også er siden du har vasket den i oppvaskmaskinen? Jeg holdt på å bli gal av at det skulle være så vanskelig å få den ren, og at ingenting funket. I desperasjon gikk jeg løs på den med god gammeldags Jif skurekrem og en billig svamp, og det funket perfekt! Strålende ren frityr, og alle gamle rester av herdet olje var vekk! :danse:

 

Bare pass veldig godt på å få vekk alle rester av skurekremen. Jif er ikke beregnet på å komme i kontakt med mat, og lukten har en tendens til å sitte godt. Jeg vasket gryta med Zalo for å få vekk Jif-lukten. 



Anonymous poster hash: 2fb87...f6e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg pleier å gjøre (gjelder både brent mat forsåvidt) er å ta oppvaskmiddel i kokende vann og la den stå et par timer så middelet virkelig får tak. Så skyller du den godt og vips, burde være ren og pen. 

 

 

 

Frityren min er av rustfritt stål, noe jeg regner med din også er siden du har vasket den i oppvaskmaskinen? Jeg holdt på å bli gal av at det skulle være så vanskelig å få den ren, og at ingenting funket. I desperasjon gikk jeg løs på den med god gammeldags Jif skurekrem og en billig svamp, og det funket perfekt! Strålende ren frityr, og alle gamle rester av herdet olje var vekk! :danse:

 

Bare pass veldig godt på å få vekk alle rester av skurekremen. Jif er ikke beregnet på å komme i kontakt med mat, og lukten har en tendens til å sitte godt. Jeg vasket gryta med Zalo for å få vekk Jif-lukten. 

Anonymous poster hash: 2fb87...f6e

 

takk for tips. Den er i stål-ting ja. Skal prøve å legge den bløt en stund å se om det går. hvis ikke, skurekreeem. 

 

Jeg holder på bli sprø. Prøvd tre forskjellige oppvask tabletter og pulver, og zalo og yes sin oppvasksåpe. ingenting skjedd. 

Har også kjørt den to og tre ganger i maskinen etter hverandre, med skylling i mellom, nop funker ikke. 

fettet blir hardt og seigt, yuk. 

 

takk for gode tips, skal prøves ut :D 

 

ts

Anonymous poster hash: b66d5...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg så godt! Jeg endte opp med å kaste min, og har ikke kjøpt ny siden :plystre:

skulle du finne ut noe som fungerer så oppdater gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg så godt! Jeg endte opp med å kaste min, og har ikke kjøpt ny siden :plystre:

skulle du finne ut noe som fungerer så oppdater gjerne!

will do. 

skal kjøpe inn det jeg trenger i løpe av denne uken eller neste. så skal jeg gå løs på dritten. 

Bruker den ikke så mye at det gjør noe. Men det er så fett og ekkel at jeg takler ikke å ta i den, og flytte den inni skapet igjen. Så nå står den der på benken og gjør narr av meg.

Sist jeg flyttet på den så brukte jeg vinterhansker! måtte kaste de for de var fulle av fett  :skratte:

 

ts

Anonymous poster hash: b66d5...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er at fettet ikke får "satt" seg. Så etter bruk; tøm ut oljen, fyll gryta med veldig varmt vann ispedd oppvaskmiddel. Etter en stund, tøm ut vannet og skyll en gang i varmt vann. Deretter i oppvaskmaskinen. Da blir den ren og fin (fungerer ihvertfall hos oss)



Anonymous poster hash: f9f0d...bb3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du den ren, så begynn et nytt og bedre frityrliv etterpå :fnise:

 

Behold flaskene du kjøper oljen på. Etter fritering av mat, la oljen kjøle seg ned. Sett en trakt i oljeflasken, heng en tesil på kanten. Tøm oljen gjennom tesilen, nedgjennom trakten og ned i flasken. Når du har tømt oljebeholderen, så tørker du ut graps og oljerester med papir.

Vask så beholderen med varmt vann og zalo. Voila, du har en ren og fin frityrgryte klar til bruk. Du har olje oppbevart på tette beholdere, og den oljen er tilnærmet ren og fri for grufs.

Så du slipper alt det der som ligger å flyter i oljen din, og som blir mer og mer brent for hver bruk. 

 

Ja, jeg er veldig glad i friterte poteter, og etter mange år, og flere gryter, har jeg lært meg kunsten :danse:

Eneste er, at jeg orker ikke kjøpe pommes frittes ute lengre, for den oljen er vanligvis full av graps, som setter ekkel smak på chipsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alltid vare på den brukte dunken :D Orker ikke å bruke isbokser, andre randome bokser for å kaste gamle oljen. Vet jo at den ikke skal i verken doen eller vasken. 

Mamma og pappa brukte isbokser, ble et kaos vær gang de skulle vaske frityrgryten. Jeg tar alltid vare på dunken de kommer i, og småflasker med vanlig matolje. For jeg må ha 1 dunk + noen få DL ekstra for å fylle opp til streken. Så da er de små plastikkflaskene som rapsolje og olivenolje kommer i bra å ha.

 

Prøvd zalo før, funket ikke. Men skal prøve la det ligge i vann og slik en stund, før jeg går løs på monsteret. 

 

ts



Anonymous poster hash: b66d5...621
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg pleier å gjøre (gjelder både brent mat forsåvidt) er å ta oppvaskmiddel i kokende vann og la den stå et par timer så middelet virkelig får tak. Så skyller du den godt og vips, burde være ren og pen. 

dårlig tips. 

Kokte opp vann, satt kasserollen til side. Den var halvfull bare. 

Tømte oppi oppvaskmiddel, jeg ventet på at oljen skule sive nedi boksen, så kunne ikke hive vannet og middelet oppi frityrgryten. 

Snudde ryggen til i et halvt sekund for å legge fra meg boksen med oppvaskmiddel. det fosset over og nå er halve stekeovnen min grå. Brannalarmen gikk på grunn av all røyken. Så takk for den, splitter ny stekeovn ødelagt. 

Anonymous poster hash: b66d5...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble så forbannet over stekeovnen, så den fløy ut vinduet og nå ligger frityrgryten på plenen utenfor. Den går rett i søpla og jeg skal kjøpe meg ny en i morgen. 



Anonymous poster hash: b66d5...621
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

dårlig tips. 

Kokte opp vann, satt kasserollen til side. Den var halvfull bare. 

Tømte oppi oppvaskmiddel, jeg ventet på at oljen skule sive nedi boksen, så kunne ikke hive vannet og middelet oppi frityrgryten. 

Snudde ryggen til i et halvt sekund for å legge fra meg boksen med oppvaskmiddel. det fosset over og nå er halve stekeovnen min grå. Brannalarmen gikk på grunn av all røyken. Så takk for den, splitter ny stekeovn ødelagt. 

Anonymous poster hash: b66d5...621

 

 

Jeg sa aldri at du skulle koke vannet, jeg sa kokende vann som du tar av platen og lar den stå et sikkert sted. Altså det sier seg selv, å la den stå å koke ubeskyttet.. det er bare idiotisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa aldri at du skulle koke vannet, jeg sa kokende vann som du tar av platen og lar den stå et sikkert sted. Altså det sier seg selv, å la den stå å koke ubeskyttet.. det er bare idiotisk. 

Det er stor forskjell på KOKENDE og KOKT vann. 

 

Du skrev "(..)er å ta oppvaskmiddel i kokende vann". Det vil si kok vannet, legg i oppvaskmiddelet og la det koke (eller ta av platen etter få sekunder), det du skulle ha skrevet var. Kok vann SÅ ta oppi oppvaskmiddelet. 

Du sier ikke at du putter egg i kokt vann, men i KOKENDE vann. 

 

gjort er gjort, ødelagt er ødelagt. 

får prøve skurekrem neste gang. 

Anonymous poster hash: b66d5...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og det var ikke "ubeskyttet", det tok millisekunder! Om jeg hadde hatt begge øynene på kasserollen så hadde det skjedd allikevel, for det kom fort. Du vet når du koker melk på litt for høy varme, det var 10 ganger så fort som det. 

og det stoppet ikke når du løftet den opp heller. Vann over hele gulvet, vaskemaskin, benker... over alt! 

kom som en foss 



Anonymous poster hash: b66d5...621
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...