Gå til innhold

Trykk av Håkon Bleken - verdiløst?


FrøkenStrøken

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nylig tak i et trykk som angivelig skal være laget av Håkon Bleken, men det er ikke signert, og det er ikke noen informasjon å finne på det - annet enn tallet 9722 (skrevet med blyant bak rammen). Hvis dette er nummeret så er jo opplaget enormt, og for alt jeg vet kan det være en reproduksjon. Hvordan finner jeg ut noe om dette? Jeg har ikke åpnet rammen, så vet ikke om det finnes mer informasjon under passepartouen.

Bildet er nonfigurativt, svart hvitt og ser ut som silketrykk.

Kan fortelle at jeg har lett litt på nett, og bildet er utypisk Bleken. Det står at han jobbet nonfigurativt tidlig, men jeg finner ikke så mange bilder av det at jeg får til å kjenne igjen stilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er vanlig med usignerte trykk..(?), at de er mindre verd enn signerte.. Og er ikke prøvetrykk gjerne merket med faste koder? Har ikke sånn veldig greie på det, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

9722, er det tallet på trykk-nummeret? Isåfall, er det jo enormt mange. Verdiløst er det aldri, så lenge du selv syns det er fint vel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg forstår deg som om du har kjøpt trykket nå nylig?

Da antar jeg at manglende dokumentasjonsunderlag på at det er et Håkon Bleken produkt ble lagt til grunn når dere ble enige om prisen?

Nå er jo Bleken fremdeles oppegående, så du kan jo sende ham et brev og legge ved bilde av trykket, og spørre?

Og jeg mistenker du kjøpte det fordi du liker det?

- da spiller det ingen rolle hvem som synes hva, men potensielt kan det være lurt å få det rammet om dersom det befinner seg i innramming som kanskje ble gjort tidlig på 60-tallet, - fordi syrefrie passepartout'er ikke alltid var det som ble brukt den gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte det på et loppemarked, fordi det var "greit nok" (og billig). Planen er å finne en plass til det, har mange tomme vegger, feks på soverommet. Jeg har ingen annen dokumentasjon på at det er Håkon Bleken enn at det sto på en klistrelapp, så regner med den som donerte det oppga informasjonen og at de skrev det på! Derfor jeg skrev angivelig Håkon Bleken, da jeg ikke vet hvordan jeg kan finne ut om det stemmer ☺️

Endret av FrøkenStrøken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Gjest Bossa Nova

Hvis du ikke tør å kontakte kunstneren selv, kan du ta kontakt med et auksjonshus, f.eks Blomqvist kunsthandel eller Grev Wedels plass auksjoner. Søk også på verdivurdering kunst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Takk for tipset, får se om jeg tør det..

Så klart du tør det, han er en flott eldre mann, ikke et troll :)

Alternativt hører du med Norsk Grafikere siden du snakker om et trykk.

Om du bor i Oslo så tar du trykket med deg og besøker Norske Grafikere hvor du ber om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han virker som en hyggelig mann! Føler meg bare veldig uvitende når jeg spør om det er hans bilde, særlig hvis det skulle vise seg å være langt ifra hans stil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...