Gå til innhold

Får ikke forlenget AAP etter 4 år - hvor vanlig er dette? Hva skjer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg står i en vanskelig situasjon. Jeg er syk av en fysisk sykdom, og har vært det i veldig mange år nå. Sykdommen er altså kronisk, og jeg kan nok ikke forvente så mye bedring. Min helse gjør derfor at jeg står utenfor arbeidslivet nå. For ca 3,5 år siden fikk jeg innvilget AAP. Siden jeg har vært mye dårlig de siste årene og vært i behandling med å prøve mange forskjellige medisiner, har min saksbehandler utsatt å få i gang andre tiltak. Det har vært snakket om å prøve meg ut i arbeidspraksis i skjermet virksomhet. Men nå har jeg fått ny saksbehandler, og han sier at det nesten er for sent å komme i gang med dette nå. For jeg vil uansett ikke få forlenget AAP ut over hovedregelen på 4 år. Ifølge saksbehandleren skjer det bare helt unntaksvis at perioden blir forlenget. Stemmer dette? Jeg er veldig fortvilet, for jeg havner mellom to stoler: jeg er for syk til å jobbe, men for ung til å få ufør. Dessuten er det visstnok veldig vanskelig å få gjennom en uføresøknad med den sykdommen jeg har, ifølge NAV så blir de fleste avslått. Hva skal jeg gjøre hvis min AAP ikke blir forlenget ut over 4 år?



Anonymous poster hash: 914ff...8de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg står i en vanskelig situasjon. Jeg er syk av en fysisk sykdom, og har vært det i veldig mange år nå. Sykdommen er altså kronisk, og jeg kan nok ikke forvente så mye bedring. Min helse gjør derfor at jeg står utenfor arbeidslivet nå. For ca 3,5 år siden fikk jeg innvilget AAP. Siden jeg har vært mye dårlig de siste årene og vært i behandling med å prøve mange forskjellige medisiner, har min saksbehandler utsatt å få i gang andre tiltak. Det har vært snakket om å prøve meg ut i arbeidspraksis i skjermet virksomhet. Men nå har jeg fått ny saksbehandler, og han sier at det nesten er for sent å komme i gang med dette nå. For jeg vil uansett ikke få forlenget AAP ut over hovedregelen på 4 år. Ifølge saksbehandleren skjer det bare helt unntaksvis at perioden blir forlenget. Stemmer dette? Jeg er veldig fortvilet, for jeg havner mellom to stoler: jeg er for syk til å jobbe, men for ung til å få ufør. Dessuten er det visstnok veldig vanskelig å få gjennom en uføresøknad med den sykdommen jeg har, ifølge NAV så blir de fleste avslått. Hva skal jeg gjøre hvis min AAP ikke blir forlenget ut over 4 år?

Anonymous poster hash: 914ff...8de

Kan du ikke få et opplegg, der du f.eks har en praksisplass en gang pr uke el mer/mindre, ( hvis du klarer ), så du får noe å stå på?

De kan jo ikke forvente at du skal ut i full jobb med din tilstand?

Anonymous poster hash: 68653...92c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har krav på forlengelse. Ikke gi deg! Ta dette opp med din saksbehandler snarest. De må jo ta hensyn til situasjonen din. Er man ikke frisk, er man ikke frisk.



Anonymous poster hash: 68653...92c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, dere :hug: Jeg har vært veldig innstilt på at jeg skulle prøves ut i arbeidspraksis i skjermet virksomhet etter hvert, så det var en stor skuffelse at saksbehandleren mente at det nesten ikke var noe vits i siden jeg ikke får forlenget AAP uansett. Det var flere med på møtet jeg var på, og de anbefalte at jeg kanskje kunne komme inn på et tiltak snart der jeg skulle prøve ut å jobbe noen få timer 1-2 dager i uka. Dette var jeg positiv til å prøve, men at det naturligvis må tas gradvis så jeg kan klare det med helsa. Men til syvende og sist er det jo denne nye saksbehandleren som sitter med makten til å bestemme hva som skjer videre. Saksbehandleren var superstressa (flere brukere som ventet på tur), så alt ble liksom hengende i løse lufta. Han så strengt på meg og sa: "hva gjør du nå når AAP'en din snart går ut? Du får ikke forlengelse, og uføretrygd kan du i alle fall glemme å søke på. Alle unge mennesker skal ut i jobb. Du må tenke på at du blir minstepensjonist hvis ikke!" Jeg ble helt paff. :( Akkurat som at han tror jeg kan trylle, så blir jeg på magisk vis frisk igjen? Snakk om å tråkke på noen som allerede ligger nede. Fy f*** for en uempatisk drittsekk :kjempesinna: Måtte bare blåse ut litt frustrasjon kjenner jeg. Blir glad for alle råd :)



Anonymous poster hash: 914ff...8de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i nav selv. Forlenger ofte aap jeg.dessverre. Leit at det tar så tid for folk, og nå er min portefølje mest med folk med psykiske lidelser. Puh....

Anonymous poster hash: 5e91b...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare fæle folk på nav, de eier ikke skam og de tror de er så mye bedre enn alle andre. føler vel de har så mye makt og elsker å rakke ned på andre. de er jo i full jobb de nav ansatte vettu, de jobber og sliter seg ut, stakkars der de flytter rundt på noen papirer som rotes bort garantert. de blir så slitne der de sitter hele dagen på en kontor stol og forbanner seg over alle disse folkene som er såååå late. mange av de eier ikke datakunnskaper og er generelt veldig kunnskapsløse og tafatte. det er en større skam å jobbe på nav enn å være trygda !!

du har møtt på en stor hest kuk !! be om å bytte saksbehandler umiddelbart, send inn klage på han. det er ikke noe problem å få forlenget aap, jeg har på 6. året nå. du må ha med lege eller psykolog ellers blir du totalt overkjørt. fatter ikke hvorfor de oppfører seg sånn mot folk som har det vanskelig !!



Anonymous poster hash: f06ef...1e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sånn de overkjører en: flere på et møte, du alene. Du skal aldri møte opp uten støtteperson. Be om et nytt møte, ta med lege, psykolog, noen du har hatt med deg i dette.

Og som noen har foreslått over, be om ny saksbehandler med begrunnelse: denne personen kjenner meg ikke og til min sak.



Anonymous poster hash: 80d13...411
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og en ting til, nevn også at du hadde avtale med dem at du skulle begynne i praksis, og at denne skal de overholde. og at du hadde gledet deg til deg.



Anonymous poster hash: 80d13...411
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt aktivitetsplan som er fulgt i de årene du har mottatt AAP?

4 år er i utgangspunktet maksgrense, men kan forlenges i særlige tilfeller. Høres rart ut at saksbehandler sier det ikke er vits med å søke deg inn på APS (Arbeidspraksis i skjermet virksomhet). Er det behov for APS så er det behov. La oss si at du trenger kanskje 6 måneder med forlengelse for å få en avklaring om arbeidsevne/restarbeidsevne. Husk at det er viktig med legeerklæringer/spesialisterklæringer. Det er også lov og noen ganger nødvendig å klage på avslag. I tillegg kan du be om bytte av saksbehandler.

Har du forsøkt å snakke med noen andre på ditt lokale NAVkontor om dette?



Anonymous poster hash: c8792...30d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedre aldersgrense på AAP og uføretrygd er 18 år.

Anonymous poster hash: 14251...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedre aldersgrense på AAP og uføretrygd er 18 år.

Anonymous poster hash: 14251...bce

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymous poster hash: 1f582...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig, tydeligvis.

For jeg er i ca. samme situasjon, men jeg har allerede vært til arbeidsutprøving.

De konkluderte som fastlegen, og alle andre leger og spesialister jeg har møtt, at jeg har et for høyt og for uforutsigbart sykefravær. Saksbehandlerene i NAV har konkludert at jeg har for høyt og for uforutsigbart sykefravær til å være i praksis.

Saksbehandler sier samtidig at sykdommen/e mine, som jeg har hatt i 10 år og hele livet,
ikke er å regne som alvorlig nok til uføretrygd.

Og selv om det har vært en god nok grunn til å først motta vedtak om AAP og det i 3 1/2 år.
Og "alle" mener jeg er for syk pr. i dag til å være i arbeid. Ingen har forslag til tiltak som kan verken gjøre meg frisk, eller få meg i arbeid.

Så NAV sier at jeg er for syk til å være i arbeid og for frisk til å motta AAP / uføretrygd.

Hele tiden blir jeg møtt med begrunnelsen "du er jo så ung", selv i dag. Som 30+åring.

Dette har medført at det har tatt leger og spesialister mange år å stille riktige diagnoser.
Og som i dag er den mest tungtveiende grunnen til at jeg ikke vil vå forlenget AAP eller få vedtak om uføretrygd.

Jeg synes det er absurd at det er å mange pasienter som havner " mellom stolene "

Virker som at systemet legger opp til at en del pasienter skal bli kasteballer



Anonymous poster hash: a561e...5ed
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke nok om dette men vil bare sende deg en virtuell klem :) lykke til!!

Anonymous poster hash: 3e051...5ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har det med saken å gjøre? Anonymous poster hash: 1f582...b00

Sikkert bare til opplysning siden ts skrev at hun er for ung til å søke om uføretrygd.

Anonymous poster hash: 12388...e1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig, tydeligvis.

For jeg er i ca. samme situasjon, men jeg har allerede vært til arbeidsutprøving.

De konkluderte som fastlegen, og alle andre leger og spesialister jeg har møtt, at jeg har et for høyt og for uforutsigbart sykefravær. Saksbehandlerene i NAV har konkludert at jeg har for høyt og for uforutsigbart sykefravær til å være i praksis.

Saksbehandler sier samtidig at sykdommen/e mine, som jeg har hatt i 10 år og hele livet,

ikke er å regne som alvorlig nok til uføretrygd.

Og selv om det har vært en god nok grunn til å først motta vedtak om AAP og det i 3 1/2 år.

Og "alle" mener jeg er for syk pr. i dag til å være i arbeid. Ingen har forslag til tiltak som kan verken gjøre meg frisk, eller få meg i arbeid.

Så NAV sier at jeg er for syk til å være i arbeid og for frisk til å motta AAP / uføretrygd.

Hele tiden blir jeg møtt med begrunnelsen "du er jo så ung", selv i dag. Som 30+åring.

Dette har medført at det har tatt leger og spesialister mange år å stille riktige diagnoser.

Og som i dag er den mest tungtveiende grunnen til at jeg ikke vil vå forlenget AAP eller få vedtak om uføretrygd.

Jeg synes det er absurd at det er å mange pasienter som havner " mellom stolene "

Virker som at systemet legger opp til at en del pasienter skal bli kasteballer

Anonymous poster hash: a561e...5ed

Husk at det ikke er nav som har skrevet lovverket, det er politisk bestemt det som ligger i lov og forskrifter.

Anonymous poster hash: 0db3e...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...