Gå til innhold

Lauper/Løyper


monja

Anbefalte innlegg

Jeg satt for noen dager siden og lette etter oppskrift på lauper/løyper (boller med anis) på nett, men fant ikke noe. Heldigvis hadde mamma en god oppskrift, men så kom jeg til å tenke på om dette er noe spesielt for trøndelag eller om det spises lauper/løyper andre steder og? Har du hørt om det?

Legger med det samme ut oppskriften på disse kjempegode bollene (som er best når de blir servert med smør og brunost).

LAUPER/LØYPER (ca 16 stk)

70 gr gjær (rød)

300 gr siktet rugmel

700 gr hvetemel

1 ts salt

1 ss anisfrø

200 gr sirup

7 dl melk

100 gr margarin (smuldres)

Heves i bollen til dobbel størrelse. Bak ut til store boller og hev til dobbel størrelse.

Bland ut litt sirup i varmt vann for å pensle med.

Stekes på 200 grader i ca 15 minutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fjellsippa

Ja, det var vanlig i Nord Norge også tidligere. Har ikke sett det i butikkene de siste årene, men har heller ikke lett etter det. Husker at vi brukte å kjøpe ferske løyper da jeg gikk på ungdomsskolen. Jeg brukte også å bake det, men det er mange år siden. Kanskje jeg skulle prøve igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Nord-Norge og husker godt at vi i storefri på ungdomsskolen gikk til nærmeste butikk og kjøpte løype. Digre boller med anissmak. :sikle: Har faktisk ikke sett eller smakt det siden. Har en oppskrift, så kanskje jeg skal bake? Fikk veldig lyst på det nå som minnene strømmer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at vi brukte å kjøpe ferske løyper da jeg gikk på ungdomsskolen.

husker godt at vi i storefri på ungdomsskolen gikk til nærmeste butikk og kjøpte løype.

:ler: Artig at flere har akkurat samme tradisjon (eller kanskje vi er fra samme by ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa
:ler: Artig at flere har akkurat samme tradisjon (eller kanskje vi er fra samme by  ;)).

Ja, kanskje det :)

Jeg begynte å lete etter min gamle oppskrift, for jeg kan ikke huske at det var rugmel i de som jeg brukte å bake, men jeg finner den ikke. Er din oppskrift Arkana lik den som Monja har?

Endret av Fjellsippa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje det  :)

Jeg begynte å lete etter min gamle oppskrift, for jeg kan ikke huske at det var rugmel i de som jeg brukte å bake, men jeg finner den ikke. Er din oppskrift Arkana lik den som Monja har?

Ja, den er stort sett lik bortsett fra at i min oppskrift er det sukker i stedet for sirup. Jeg kan ikke si jeg husker at det var rug i de vi kjøpte, men kanskje jeg bare har dårlig hukommelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurte og på dette med rug i dem, men da jeg sjekka på en pakke på butikken i går sto det jammen meg rugmel ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

I Tromsø tror jeg de digre bollene som ofte selges i kantiner osv, går under navnet "skillingsboller". I mitt hode er skillingsboller egentlig det samme som kanelsnurrer. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tromsø tror jeg de digre bollene som ofte selges i kantiner osv, går under navnet "skillingsboller". I mitt hode er skillingsboller egentlig det samme som kanelsnurrer. :klø:

Det er det i mitt hode og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim så jeg løyper i butikken, ved siden av boller etc. Selv likte jeg ikke disse bollene. Men de sitter sterkt i minnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om det, men ble så nysgjerrig at jeg måtte sette en deig nå. Men den ble veldig løs... deigen skal vel ha samme konsistens som en vanlig bolledeig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laup er innmari godt da. Takk for at du minnet meg på at det fantes monja.

(og jeg har nok med meg dette som en tradisjon fra den trønderske delen av slekta, kanskje det ikke er så vanlig sør for trøndelig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...