Gå til innhold

Bunad er ikke tradisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med å lære seg å lese? Ingen har sagt at tradisjonen er overtatt (det heter ikke "adoptert"!) fra nazi-Tyskland. Men tradisjonen har samme røtter, nemlig nasjonalromantikken. I stor grad finner man nok røttene til bunadfenomenet i tysk nasjonalromantikk som hadde avleggere i Skandinavia.

Og der stopper likheten. Alle er enige om at nazisme er noe svineri, men det er da likefremt lov å være stolt av landet sitt, området man kommer fra og drakttradisjonen derfra.

Min bunad har deler som er nøyaktig like det de brukte for å pynte seg i regionen jeg kommer fra på begynnelsen av 1800-tallet. Og uansett om bunaden som den er i dag ikke er mer enn en ca 80 år gammel er det mer enn godt nok til å kalles tradisjon i mine øyne.

Så kan jo du ts ha dine egne tradisjoner og slutte å irritere deg så frykeltig over hva andre velger å ikle seg. Hjelper på blodtrykket og det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ah ... så det at det er brodert vikingskip på drakten gjør den direkte knyttet til vikingtiden, mens det at mange bunader har stakk, skjorte og overkjole ikke gjør det ...?

Tror vi er på forskjellige planeter når det gjelder hva som menes med opprinnelse av bunad. Så jeg gir meg.

En vikingdrakt ville ha hatt et helt annet snitt enn en bunad ettersom man ikke hadde oppfunnet vevstolen. Ergo var tøyet de benyttet til å sy sine drakter av mye smalere enn det som det som har blitt benyttet til klær i senere tid og dette påvirket snittet som ble benyttet.

Endret av KikiEco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, "Norges vakreste bunad" Nordlandsbunaden er en ren fantasidrakt på lik linje med feks Sparkjøpbunaden, men arbeidet ble påbegynt i 1926, broderiene er fra et gammelt tøystykke, og den er utarbeidet etter Hulda Garborgs retningslinjer.

Å kalle det fri fantasi og sammenligne med Sparkjøpbunad er så drøyt at jeg ikke har ord! :nei:

Mønsteret til livstykket vart utarbeidt etter ein brudekjole frå Ravassåsen i Vefsn. Stakken vart utforma slik dei bruka det i Nordland i same tidsperioden. Huva er ikkje rekonstruert, ho var i alminneleg bruk då den første bunaden ble sydd.

Broderiet vart funne i Røyten i Vefsn på ein bringeklut og ei lomme. Det var brodert på grønt ullstoff. Eit broderi med dei same rosene og fargane skal òg ha vore funne på ein ullstakk frå Stø i Vestepålen frå slutten av 1700-talet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, "Norges vakreste bunad" Nordlandsbunaden er en ren fantasidrakt på lik linje med feks Sparkjøpbunaden, men arbeidet ble påbegynt i 1926, broderiene er fra et gammelt tøystykke, og den er utarbeidet etter Hulda Garborgs retningslinjer.

Det der protesterer jeg litt på, altså.

Om Nordlandsbunaden står det på sidene til "Norsk flid" blant annet dette:

Mønsteret til livet er utarbeidet etter modell av en brudekjole fra Ravassåsen i Vefsn, og broderiet ble funnet på to stoffbiter fra Røyten i Vefsn.

Så den er faktisk delvis basert på en "ekte" kjole, men -klart- jeg gad se den bondekona som hadde så mye broderier på kjolen sin, så i så måte er den som så mange andre bunader konstruert.

Edit: leste ikke så langt som til innlegget over dette før jeg postet.

Endret av Cata
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allehelgensaften ble da markert før vi adopterte den amerikanske Halloween-tradisjonen. Man setter blant annet ut lys på gravene.

Vet ikke med din by, men i min by har det bare vært vanlig med drittunger som tigger etter godis i kostymer på halloween først de siste 8-10 årene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke med din by, men i min by har det bare vært vanlig med drittunger som tigger etter godis i kostymer på halloween først de siste 8-10 årene...

Hun snakker om allehelgensdag, ikke Halloween. Men begge er egentlig samme kristne tradisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigress

Men ikke prøv å late som den er fra 1800-tallet. Folk som går i bunader bør heller gå rundt i slike klær man normalt gikk med på 50-tallet.

Ingen som har sagt at dei gjer det, heller, dei fleste veit sabla godt kor gammal bunaden deira er. Folk flest gjekk i datidas mote på 50-talet, det har lite med folkedrakt å gjere, bunadane er folkedrakter, og som folkedrakter flest har dei blitt konstruert på eit tidspunkt. Eg kan ikkje sjå kva som er problemet med å ville bruke folkedrakter som er konstruerte (som folkedrakter flest på eit eller anna tidspunkt) med utgangspunkt i bevarte lokale handarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på de som ikke har bunad på 17.mai, jeg. Kanskje de ikke har råd. I noen tilfeller, kan det være at de ikke liker det, sånn som deg, og da synes jeg ennå mer synd på dem fordi de ikke eier smak.

Seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du mener at bunad ikke er tradisjon, og mener at nasjonalromantikk er på lik linje med nazisme eller høyreekstremisme har du rett og slett misforstått noen grunnleggende ting ved disse konseptene!

Da tar du feil, og det er ikke en gang oppe til diskusjon med meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gikk med bunad til konfirmasjon i 1902. Begrepet bunad var ikke engang oppfunnet. Så jeg kjøper ikke den.

Min oldemor og mommor omtalte den altid som finstakken, mor og jeg som budnad. Greitt at jeg ikke brukte det du definerer som riktige begrep, men antrekket er det samme, og den er omtalt som bunad i de verkene som finnes om norske bunader og festdrakter.

Alle har brukt til sin konformasjon. Jeg imøteser fremdeles din forklaring på at denne stakken/kjolen/bunaden eller hva du nå enn ønsker å kalle den ble oppfunnet 30 år etter at den ble laget..

Dette plagget som jeg har båret med stolthet, og som er godt over 100 år mangler tradisjon venter jeg og på en forklaring på...

Jeg legger til at denne ble sydd for 110 år siden.. hvor gammelt må noe være før du definerer noe som en forankret tadisjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der protesterer jeg litt på, altså.

Om Nordlandsbunaden står det på sidene til "Norsk flid" blant annet dette:

Så den er faktisk delvis basert på en "ekte" kjole, men -klart- jeg gad se den bondekona som hadde så mye broderier på kjolen sin, så i så måte er den som så mange andre bunader konstruert.

Edit: leste ikke så langt som til innlegget over dette før jeg postet.

Det var satt på spissen. Men i følge Bunadsleksikonet (og da Institutt for Norsk Bunad og Folkedrakt) så er Nordlandsbunaden en kategori 5-bunad: "Bunader som heilt eller delvis fritt komponerte. Enkelte av disse bunadene har trekk frå folkedraktmaterialet, medan andre har henta inspirasjon frå ulike typar gjenstandar eller plagg." Bunaden er en fri kompisisjon og har liten sammenheng med hvordan klesskikken var i Nordland i tidligere tider. Broderiet stammer fra to stoffstykker, en bringeduk og ei lomme, og bunaden ble bygd opp rundt disse. Fasongen er inspirert av et kjoleliv til brudekjole, men er ikke direkte rekonstruert, og broderiene har ingenting med kjolelivet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var satt på spissen. Men i følge Bunadsleksikonet (og da Institutt for Norsk Bunad og Folkedrakt) så er Nordlandsbunaden en kategori 5-bunad: "Bunader som heilt eller delvis fritt komponerte. Enkelte av disse bunadene har trekk frå folkedraktmaterialet, medan andre har henta inspirasjon frå ulike typar gjenstandar eller plagg." Bunaden er en fri kompisisjon og har liten sammenheng med hvordan klesskikken var i Nordland i tidligere tider. Broderiet stammer fra to stoffstykker, en bringeduk og ei lomme, og bunaden ble bygd opp rundt disse. Fasongen er inspirert av et kjoleliv til brudekjole, men er ikke direkte rekonstruert, og broderiene har ingenting med kjolelivet å gjøre.

Vi vet da alt dette, det er ikke hva Bunadsleksikonet har skrevet vi reagerer på, men på hva du skriver. Igjen: fri fantasti og kan sammenlignes med Sparkjøpbunad. :kari:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oldemor og mommor omtalte den altid som finstakken, mor og jeg som budnad. Greitt at jeg ikke brukte det du definerer som riktige begrep, men antrekket er det samme, og den er omtalt som bunad i de verkene som finnes om norske bunader og festdrakter.

Alle har brukt til sin konformasjon. Jeg imøteser fremdeles din forklaring på at denne stakken/kjolen/bunaden eller hva du nå enn ønsker å kalle den ble oppfunnet 30 år etter at den ble laget..

Dette plagget som jeg har båret med stolthet, og som er godt over 100 år mangler tradisjon venter jeg og på en forklaring på...

Jeg legger til at denne ble sydd for 110 år siden.. hvor gammelt må noe være før du definerer noe som en forankret tadisjon?

Du misforstår nok. Bunad ble oppfunnet i 1903. Fenomenet ble først populært på 1930-tallet, før det var det noe som bare Hulda Garborg og noen få andre interesserte seg for. Bunad er ikke det samme som autentiske klesplagg fra landet som ble brukt før bunadbevegelsen, men er betegnelsen på moderne historiserende festdrakter. Et lite mindretall bruker også i dag slike autentiske drakter som festdrakter. Men det aller meste som kalles bunad er fri fantasi -- slik som "Nordlandsbunaden", "Oslobunaden" og "Askerbunaden" -- og som regel sydd i Kina/Estland. Ordet bunad bør ikke brukes om autentiske folkedrakter/bondedrakter. Om du har en drakt som du har begynt å kalle "bunad" er det uhistorisk, fordi de som sydde denne drakten ikke ante at den var en bunad.

Det ble ikke veldig vanlig å bruke "bunad" til konfirmasjon før i etterkrigskrigen. Selv for så lite som 20-30 år siden var det mindre vanlig enn i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi vet da alt dette, det er ikke hva Bunadsleksikonet har skrevet vi reagerer på, men på hva du skriver. Igjen: fri fantasti og kan sammenlignes med Sparkjøpbunad. :kari:

Kan den ikke det da? Hva er forskjellen? Nordlandsbunaden er tatt rett ut av løse luften (og er i tillegg stygg/smakløs) og det er Sparkjøpbunaden sikkert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er stedsbetinget også. Da min mor og hennes søsken konfirmerte seg, hadde omtrent alle bunad. Dog fikk mange av guttene ikke sin egen før de var utvokst. Og de er alle over 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Nå klarer jeg bare ikk dy meg lenger :fnise:

Enkelte herlige unntak fra nevnte 'Hulda Garborg regel' finnes det faktisk:

Beltestakken er det mest kjente eksempelet på dette.

Også den holdt på å gå tapt underveis, men overlevde.

Så kan man selvsagt diskutere hvorfor det var akkurat beltestakken slik vi kjenner den som ble 'valgt'. Man kunne like godt valgt neste trinn på utviklingsstigen; stakk og liv (uten skoningen som gjør at skjørtet klokker seg så flott).

Men, altså: beltestakken er en kontinuerlige drakt-tradisjon fra Øst Telemark (spesifikt området rundt Sauherad kirke), og dette gjenspeiles i at det kun er snittet som i dag er fast ved en beltestakk. Farver etc. er fullstendig opp til den enkelte bruker :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...