Gå til innhold

Bunad er ikke tradisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nordmenn flest vet ikke at bunader ble oppfunnet på 1930-tallet og blir lurt når de betaler i dyre dommer for å kjøpe disse forferdelig stygge "Hitler Jugend"-draktene.

for noen bunader er dette riktig, men slett ikke alle! Hardarger, noen fra Telemark og Setesdal er ikke konkonstruerte bunader!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan godt hende at det ikke var vanlig å ha bunad på tidlig 1900-tallet, og at bunaden gjorde sitt inntog på '30-'40-tallet, men bunaden har eksistert og vært tradisjon lenge før det. Se bare på Tiedemann & Gudes "Brudeferd i Hardanger" fra 1848, ser du hva bruden har på seg? Eller "Telemarksjenter" av Werenskiold i 1883.

At dette er en tradisjon vi har adoptert av nazi-tyskland er bare tull.

Nope. Det fantes ikke bunad da. Ordet bunad ble først oppfunnet på 1900-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dette er en tradisjon vi har adoptert av nazi-tyskland er bare tull.

Hva med å lære seg å lese? Ingen har sagt at tradisjonen er overtatt (det heter ikke "adoptert"!) fra nazi-Tyskland. Men tradisjonen har samme røtter, nemlig nasjonalromantikken. I stor grad finner man nok røttene til bunadfenomenet i tysk nasjonalromantikk som hadde avleggere i Skandinavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Hva med å lære seg å lese? Ingen har sagt at tradisjonen er overtatt (det heter ikke "adoptert"!) fra nazi-Tyskland. Men tradisjonen har samme røtter, nemlig nasjonalromantikken. I stor grad finner man nok røttene til bunadfenomenet i tysk nasjonalromantikk som hadde avleggere i Skandinavia.

Men dette blir jo historieforfalskning. Det var utarbeidelsen av grunnloven, valget av norsk konge, unionsoppløsningen og språkstriden som førte til at nasjonalromantikken blomstret her på berget. Nazi-tyskland har ingenting inne i dette bildet å gjøre.

Du framstår veldig historieløs når du påstår nordmenn omfavnet tyske idealer på 1930 og 40-tallet.

Edit: Nordmenn trakk i jøssingluer og kræsjet en binders i jakkeslaget i protest da Kongen og Kronprinsen hadde rømt landet. De omfavnet ikke tyske, nasjonalromantiske idéer i Norge på den tiden... :filer:

Endret av notetur nomen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stammer fra en gammel bondefamilie - hvor bunad IKKE har vært tradisjon. Til tross for at det er blitt en pengesterk familie så har ingen av oss har noe tilhørighet til bunad.

Noe av grunnen irriterer er at bunadbrukerne virker veldige insisterende på at deres tradisjon er det eneste riktige. Det er nesten så det er et press om at alle jenter skal ha "bunad", noe som i over 95 % av tilfellene betyr en utrolig stygg/ukledelig ultranasjonalistisk fantasidrakt fra 1930-tallet, til konfirmasjonen. Jeg blir provosert over det det. Det er en helt ærlig sak å gå i som i motsetning er tradisjon, nemlig pene kjoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Noe av grunnen irriterer er at bunadbrukerne virker veldige insisterende på at deres tradisjon er det eneste riktige. Det er nesten så det er et press om at alle jenter skal ha "bunad", noe som i over 95 % av tilfellene betyr en utrolig stygg/ukledelig ultranasjonalistisk fantasidrakt fra 1930-tallet, til konfirmasjonen. Jeg blir provosert over det det. Det er en helt ærlig sak å gå i som i motsetning er tradisjon, nemlig pene kjoler.

Det er da ingen som nekter deg det... Uansett har konfirmanter en hvit kappe over klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes synd på de som ikke har bunad på 17.mai, jeg. Kanskje de ikke har råd. I noen tilfeller, kan det være at de ikke liker det, sånn som deg, og da synes jeg ennå mer synd på dem fordi de ikke eier smak.

Bunad er dårlig smak. Jeg kan forsikre deg, som en person som nedstammer fra 1 %-eliten i Norge fra 17- og 1800-tallet, at bunad, dvs. nasjonalistiske liksom-bondedrakter fra 30-tallet, ikke er noe smakfullt fenomen. Nesten alle som går i "bunad" går i slike smakløse liksomdrakter fra 30-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette blir jo historieforfalskning. Det var utarbeidelsen av grunnloven, valget av norsk konge, unionsoppløsningen og språkstriden som førte til at nasjonalromantikken blomstret her på berget. Nazi-tyskland har ingenting inne i dette bildet å gjøre.

Du framstår veldig historieløs når du påstår nordmenn omfavnet tyske idealer på 1930 og 40-tallet.

Edit: Nordmenn trakk i jøssingluer og kræsjet en binders i jakkeslaget i protest da Kongen og Kronprinsen hadde rømt landet. De omfavnet ikke tyske, nasjonalromantiske idéer i Norge på den tiden... :filer:

Det er du som er komplett historieløs. Bunadbevegelsen begynte 30 år tidligere og påvirkningen fra tysk nasjonalromantikk begynte før grunnloven. Det er så irriterende med nordmenn som tror at hjulet er en norsk oppfinnelse.

Bunadbevegelsen og nazismen har samme historiske røtter, nemlig nasjonalromantikken. Dette betyr ikke at bunadbevegelsen og nazismen er det samme. Men i de fleste andre land gikk begeistringen for "bunader" som ultranasjonalistiske objekter over samtidig med diverse autoritære regimers undergang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binders har null og niks med bunader å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste nordmenn har noensinne gått med binders, og de som gjorde det var vel feiginger som i stedet for å gjøre noen form for reell motstand gikk med en bitte liten ting ingen kunne se. Omtrent som menn som går i dameundertøy under alle de andre klærne. Ikke mye til protest :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest finurlig

Nope. Det fantes ikke bunad da. Ordet bunad ble først oppfunnet på 1900-tallet.

Det kaltes sikkert ikke bunad da, men ta en titt på bildene før du avfeier det så bastant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kaltes sikkert ikke bunad da, men ta en titt på bildene før du avfeier det så bastant ;)

Ingen har sagt at det ikke finnes folkedrakter fra bestemte landsdeler. Men 95% av alt som kalles "bunad" har ingenting med tradisjon å gjøre. F.eks. den stygge "Oslobunaden", et rent fantasiprodukt fra 1950-tallet. Ingen i Oslo hadde tidligere gått i noe som engang lignet svakt på det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Hvorfor mener du egentig at det ikke er tradisjon? mener du helt oppriktig at en tradisjon ikke kan ha utviklet seg på 80 år?

Dessuten er det i de fleste tilfeller ikke forsøkt å lagt skjul på hvordan bunadene ble lagt, min ble lagd etter broderier på en pute. Jeg er fullstendig klar over dette, og kan ikke huske at noen har prøvd å legge skjul på dette i det hele tatt? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bunad er dårlig smak. Jeg kan forsikre deg, som en person som nedstammer fra 1 %-eliten i Norge fra 17- og 1800-tallet, at bunad, dvs. nasjonalistiske liksom-bondedrakter fra 30-tallet, ikke er noe smakfullt fenomen. Nesten alle som går i "bunad" går i slike smakløse liksomdrakter fra 30-tallet.

Da er jeg VELDIG stolt over å ha dårlig smak :D Bunaden min er det vakreste, mest verdifulle gjenstanden jeg eier :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bunad er gjenskapt etter malerier/tegning helt tilbake til 1690 årene så å påstå at den ble funnet opp i 1930 årene er bare tull.

Dere må skille hva som er festdrakt og hva som er bunad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad er dårlig smak. Jeg kan forsikre deg, som en person som nedstammer fra 1 %-eliten i Norge fra 17- og 1800-tallet, at bunad, dvs. nasjonalistiske liksom-bondedrakter fra 30-tallet, ikke er noe smakfullt fenomen. Nesten alle som går i "bunad" går i slike smakløse liksomdrakter fra 30-tallet.

Jeg nedstammer fra virkelig adel, men jeg ville aldri brukt dette som en form for hersketeknikk i en debatt. Klasse kan virkelig ikke kjøpes for penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

dette visste jeg ikke, men jeg får det ikke helt til å stemme heller. Fordi en del av mitt bunadssølv (har hardangerbunad) er opp til 200 år gammelt og den smekka som du har oppi vesten er 150? Har visstnok vært i familien flere generasjoner, og da passer det jo ikke at bunaden først ble tatt i bruk på 40-tallet, dvs min bestemors generasjon. Hun husker jo at hennes bestemor (altså min tipp-oldemor) gikk med sølja som jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nedstammer fra virkelig adel, men jeg ville aldri brukt dette som en form for hersketeknikk i en debatt.

Noe du nettopp prøvde på.

Vi nedstammer alle fra adel. Flust med adelige aner fra rundt 1800 og tidligere for min del. Men adelen i Norge har ikke vært hverken tallrik eller særlig viktig i Norge på et halvt årtusen, og må ses i sammenheng med embedsklassen og patrisiatet/høyborgerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe du nettopp prøvde på.

Vi nedstammer alle fra adel. Flust med adelige aner fra rundt 1800 og tidligere for min del. Men adelen i Norge har ikke vært hverken tallrik eller særlig viktig i Norge på et halvt årtusen, og må ses i sammenheng med embedsklassen og patrisiatet/høyborgerskapet.

Nei, det gjorde jeg ikke, men ikke uventet at du ikke ser den. Hvor har jeg skrevet noe om norsk adel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Bunad er dårlig smak. Jeg kan forsikre deg, som en person som nedstammer fra 1 %-eliten i Norge fra 17- og 1800-tallet, at bunad, dvs. nasjonalistiske liksom-bondedrakter fra 30-tallet, ikke er noe smakfullt fenomen.

Det er godt noen med en god stamtavle kan rettlede og utdanne oss dumme bønder :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...