Gå til innhold

Merking av katt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er dette mer merking av katt?
Finnes det både synlig og usynlig merking?

Dette er sikkert et forferdelig dumt spørsmål, men jeg vet at det kan settes inn en sånn dings i nakken, men den kan man jo ikke se? Eller?
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal spørre om det jeg lurer på her, men hvis noen er ekspert på merking vil jeg gjerne ha så mye info som mulig.



Anonymous poster hash: 3434a...7f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det aller vanligste er å sette en chip under huden på katten, da må man til veterinær, Dyrebeskyttelsen eller lignende for å scanne nummeret. Uansett er det lurt å ha på katten et selvutløsende halsbånd så det vises at den har et hjem. Gjerne med telefonnummer på halsbåndet. Man kan også få katten tatovert, men det vil heller ikke vises særlig godt før man ser nøye etter.

Anonymous poster hash: 36e26...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste den saken om han mannen som skøyt en nabokatt fordi han ikke fant noe merke på den.
Min katt kan ikke bruke bånd (han tar den av seg), men han er chippet. Jeg har fått høre at siden katten min ser så ren og fin ut (og er veldig rolig) vil folk forstå at han har et hjem.
Men jeg ble utrolig redd etter den saken.



Anonymous poster hash: 3434a...7f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine katter er chippet, og den ene er tatovert med ID i øret, da ser folk at den er chippet.

Bruker ikke halsbånd på dem.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er chippet, og har tatovering i øret. Han tar av seg halsbåndet (utrolig hvilke metoder han bruker), så da ble det tatovering på ham når han uansett skulle i narkose for å bli kastrert.



Anonymous poster hash: 83d1b...33c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge våre er chippet og har hver sin øretatovering. Gamla har en stor grønn M, og minstemann har en liten blå M. (M står for Merket ifølge veterinæren vår) For oss er det en ekstra trygghet i at folk flest skjønner at de tilhører noen. Vi bruker også halsbånd, men de kan de rote bort eller miste, da vi utelukkende bruker halsbånd med selvutløser.

De fleste som finner en katt med øretatovering vil som oftest prøve å finne eieren, enten ved å henge opp lapper eller ved å dra til nærmeste veterinær for å sjekke om katten også har en chip.

Chip sammen med øretatovering har blitt mer og mer vanlig og de aller fleste ha fått med seg at en katt me øretatovering sannsynligvis har chip som er registrert på eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine katter er chippet, og den ene er tatovert med ID i øret, da ser folk at den er chippet.

Bruker ikke halsbånd på dem.

:heks:

Hvor mye koster en øretatovering?

Anonymous poster hash: 3434a...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det var inkludert i chippingen, så jeg husker ikke. Tror ikke det er veldig dyrt.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusen vår hadde chip, øremerking med "ID", halsbånd og søkebrikke i halsbåndet. Allikevel stoppet ikke de som kjørte på ham og ringte oss. Heldigvis var det noen andre som gikk forbi og fant han i veien og ringte oss! Hater folk som ikke bryr seg om dyr!!!

Anonymous poster hash: 7b2a8...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er bare chippet. Jeg tror chipping begynner å bli såpass vanlig av både katter og hunder at dersom den kommer bort, så vil noen sjekke etter chip. Det er også en rasekatt av en vanlig sort og er rasetypisk, så jeg tror ikke folk tror det er en villkatt.



Anonymous poster hash: 4bf04...1e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en kjøper en slik pakke som består av kasterering/chipping får en øremerke også.

Øremerking må gjøres mens de er sederte (de bruker en tang til å klemme fargestoffet inn i huden, noen ganger så hardt at det går tvers igjennom). Det er absolutt av stor verdi å ha dette merket, men er usikker på hvordan de stiller seg til sedering når dette er eneste inngrep, da det er en viss risiko ved narkose også.

Chipping alene krever ikke sedering, og det er ulikt hvordan kattene takler det. Som oftest går det veldig greit til tross for de nåle er veldig store og grove.

Det har blitt meg fortalt av veterinær at det i utlandet brukes langt tynnere nåler, men at det foreløpig av en eller annen grunn ikke har kommet hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Ja, det aller vanligste er å sette en chip under huden på katten, da må man til veterinær, Dyrebeskyttelsen eller lignende for å scanne nummeret. Uansett er det lurt å ha på katten et selvutløsende halsbånd så det vises at den har et hjem. Gjerne med telefonnummer på halsbåndet. Man kan også få katten tatovert, men det vil heller ikke vises særlig godt før man ser nøye etter.

Anonymous poster hash: 36e26...733

Halsbånd til katter som flyr ute alene,er ikke å anbefale.Et halsbånd kan henge seg fast både her og der,og det kan få fatale følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halsbånd til katter som flyr ute alene,er ikke å anbefale.Et halsbånd kan henge seg fast både her og der,og det kan få fatale følger.

Det er derfor man har SELVUTLØSENDE bånd :) det skal ikke mye til før de åpnes/glir opp slik at katten blir fri. Vi har mistet mange halsbånd, så de fungerer. Allikevel er de verdt hver krone så det lett kan sees at pusen har et hjem :)

Anonymous poster hash: 7b2a8...786

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Det er derfor man har SELVUTLØSENDE bånd :) det skal ikke mye til før de åpnes/glir opp slik at katten blir fri. Vi har mistet mange halsbånd, så de fungerer. Allikevel er de verdt hver krone så det lett kan sees at pusen har et hjem :)

Anonymous poster hash: 7b2a8...786

Beklager.Så nå at jeg leste innlegget ditt litt fort ;)

edit:Skrivefeil

Endret av Blomst83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... Hvorfor i helvette fikk ikke jeg øremerking da?



Anonymous poster hash: 3434a...7f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Katten min kom ferdig chippet fra oppdretter, men vetrinæren lurte på om jeg ville ha øremerking da han ble kastrert. Prisen jeg betalte da var vel en hundrings.



Anonymous poster hash: 83d1b...33c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er chippet men ikke tatovert, brukte ny veterinær den gang han ble kastrert. Tidligere katter har alltid også fått stempel i øret ved innsetting av chip - trodde derfor det var standardprosedyre - noe det altså ikke var.

En chip kan kjennes under huden på katten i mange tilfeller, men den er ikke alltid å finne i nakken. De har en tendens til å vandre litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...