Gå til innhold

skaffe seg valp mår man er gravid dårlig ide?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har termin i starten av juli, og har en 5åring fra før. har nå fått tilbud om å få en valp 30.apri. Lurer på om noen har erfaring med å ha så liten valp når man får en nyfødt baby? Har så lyst på hund men er så i tvil om tidspunkt.. Snakk om en Staffordshire bull terrier



Anonymous poster hash: d38e5...484
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En valp tar så og si ALL tiden din det første halve året og etter det tar den MYE av tiden din. Jeg ville aldri solgt valp til en som var gravid hvertfall.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ville jeg ikke gjort. En 5-åring tar mye tid, en baby tar mye tid og en valp krever enda mer. Ville vært utrolig egoistisk av deg å skaffe en valp på dette tidspunktet. Vent heller noen år når barna er eldre og du har bedre tid. En seriøs oppdretter ville ikke solgt en valp til en gravid



Anonymous poster hash: 81cc2...72a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen jeg kjenner som synes det er vanskelig å selge valpene uten å vite de får det godt, og derfor kan jeg få den ene. Hadde det vert nesten når som helst ellers enn nå hadde jeg svart ja, men ikke lett å ta på seg så mye ansvar når man snart skal ha baby. Føles jo feil å ta mot valpen selv om jeg har kjempe lyst på hund...



Anonymous poster hash: d38e5...484
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til ungene er så store at de er tilsnakkelige. Før de blir utilsnakkelige igjen. ;-)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du få tid til og oppdra hunden når du har baby og 5 åring? Valper krever mye av deg. Som de andre sier vent til barna blir større. Ellers kan du endre opp med en uregjerlig hund.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!:) Har venta til nå med å få hund til jeg fikk et stabilt liv og sønnen min var stor nok. Eneste grunne til at jeg vurderte å ta imot hunden var at min beste venninne trengte den hjelpen siden hun ikke orker å selge den. Men føltes så feil at jeg til nå har svart nei. Ser liksom ikke hvordan det er mulig med en halvstor valp løpende rundt en krabbende baby.. Verken for babyen eller for hunden når lille knøtte ikke kan ta hensyn til hva hunden tåler. Fint å vite det ikke bare er meg som synes det blir feil. Gleder meg til den dagen familien min er klar for et lite firbeint familiemedlem da:)



Anonymous poster hash: d38e5...484
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Takk for svar! :) Har venta til nå med å få hund til jeg fikk et stabilt liv og sønnen min var stor nok. Eneste grunne til at jeg vurderte å ta imot hunden var at min beste venninne trengte den hjelpen siden hun ikke orker å selge den. Men føltes så feil at jeg til nå har svart nei. Ser liksom ikke hvordan det er mulig med en halvstor valp løpende rundt en krabbende baby.. Verken for babyen eller for hunden når lille knøtte ikke kan ta hensyn til hva hunden tåler. Fint å vite det ikke bare er meg som synes det blir feil. Gleder meg til den dagen familien min er klar for et lite firbeint familiemedlem da:)

Anonymous poster hash: d38e5...484

Jeg er helt samstemt med de andre som har svart, men jeg må spørre om du er alene om alt eller om du har en mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha valp tar MASSE tid. Skjønner godt at du vil hjelpe, men råder deg til å ikke skaffe deg valp nå :) Nyt tiden med barna i stedet for å bli tvunget til å følge med på en valp 24/7 :):klem:



Anonymous poster hash: c5885...752
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine kjøpte hund når jeg var 5-6 år. Hadde da en søster som var ett år eldre og tre yngre brødre. Yngste var baby. De klarte jo fint å oppdra en hund til tross for at de hadde fem unger. Kan ikke se for meg at det gikk så rolig for seg, men hunden klarte seg bra.

Men jeg tror egentlig ikke jeg vil anbefale det. Det er jo forskjellig fra hund til hund hvor krevende de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift og vi har en veldig lykkelig familie som fungerer bra. Verdens enkleste sønn på snart 5år så vi hadde jo planlagt å skaffe hund. Når jeg ble gravid så bestemte vi oss for å vente. Spesielt jeg som har en del erfaring med hunder er veldig skeptisk til å få ny hund når man har små barn. Blir det like enkelt å oppdra babyen som med førstemann så kan vi jo skaffe oss hund om ett par år. Når barna er store nok til å skjønne man ikke skal plage hunden og den ikke er en leke.



Anonymous poster hash: d38e5...484
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dessverre en svært dårlig idé. En valp vil kun bli plage og stress for familien om den ikke får tilstrekkelig og riktig sosialisering, trening,trygghet, tid, kursing og oppmerksomhet det første året. For noen (som oftest de som har en del erfaring med hund fra før) går det greit å ha valp og baby samtidig, men da skaffer man iallefall ikke valpen før man er kommet godt inn i rutiner med baby, og vet hvordan livet med baby blir. Med verdens snilleste baby er det mye som går bra - er man uheldig og får kolikkbaby derimot, da har man sannsynligvis ikke overskudd til å ta seg av så mye som et par akvariefisk en gan.



Anonymous poster hash: f213d...9e4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke gjør det, nei! Det er full krasj....

Anonymous poster hash: 26f54...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle svarene som bekrefter det jeg tenkte til å bygene med blir det ikke valp enda. En baby om gangen er nok:)



Anonymous poster hash: d38e5...484
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde hos min far en periode da voffen var rundt et halvt år gammel, og han synes virkelig at det var langt mer slitsomt enn å ha baby, hehe. Det er jo forskjell på individer som unghunder også, min er ganske turbo at the moment, kunne aaaldri orket småbarn og han samtidig. Så jeg hadde ventet til barna var litt større, sett hvor mye overskudd og tid man har og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer sikkert an på rasen og hunden, men for vår del hadde det blitt utrolig vanskelig å ha baby samtidig som voffen vår var valp. Han måtte følges med hele tiden. Måtte ut minst en gang i timen på do. Han tygde på alt (oss inkludert) og fikk raptuser hvor han fløy rundt på stua, hehe., en baby oppi alt det der hadde blitt kaos

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valp nå, og det er tider da hun er så slitsom at jeg er så sliten at jeg griner. Baby midt oppi dette? Uaktuelt! :sjokkert:

Ting begynner heldigvis å roe seg ned, valpetennene er på vei ut og tissedammene blir færre. Puh. :)



Anonymous poster hash: cf442...2ae
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma var med å hjalp til den gangen hunden vår (meg og min samboer) var valp, og hun sa at det var mye mer jobb med valpen omtrent - enn oss når vi var baby



Anonymous poster hash: 6565e...333
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omsorgsinstingtet ditt er sikkert i høygir når du er gravid. :hjerter_rundt:

Men skaffe hund under graviditet?

Ja, det er en dårlig idé.

Du har et barn fra før som trenger din oppmerksomhet ekstra mye når dets nye søsken kommer inn i familien, -samtidig som du skal ta utmerket vare på babyen. En hundehvalp som trenger din fulle innsats samtidig.. Eeeh. Gjør deg selv den tjenesten å slippe det midt i ammetåke, nattevåk, barnepass og bleieskift...

I tillegg kan du som har vært gravid før sikkert se for deg hvordan det blir å gå tur med en hund tidlig på morgenen i alle typer vær og plukke opp hundens avføring -når du har svangerskapskvalme... (Wee!)

Hund kan dere få seinere. Barna og dere får enda større glede av det, dersom barna kan være med og lære hunden ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...