Gå til innhold

Uvitenhet om muslimer?


Gjest Chantal

Anbefalte innlegg

Gjest Chantal

Ser flere innlegg her inne, hvor brukere stadig vekk henviser til muslimene som "de som sprenger seg selv, fordømte terrorister, muslinger", osv..

Har det ikke gått opp for dere at de fleste muslimer ikke pleier å sprenge seg selv?

Det er også forskjell på muslimer. Akkurat som det er forskjell på oss og forskjell på Kristne.

Så senest i går om et program i fra Afrika, hvor en militant gruppe (som var Kristne) voldtok og drepte ut i fra noe de tolket ut i fra de ti bud igjen.

Alt kommer an på hvordan man tolker både Bibelen og Koranen.

Kristne har sine tolkninger av Bibelen, og muslimer har sine tolkninger av Koranen.

Det vil jo alltid være fanatikere innenfor hvert trosamfunn.

Allikevel så ser jeg at flere henviser til terrorister når de skal fortelle om en muslim. De kaller dem gjerne gale også. Hvorfor det? Er det for å latterliggjøre dem? Er vi nordmenn så mye bedre? Og for å ikke snakke om Amerikanerne. Er de bedre?

Hvor uvitende går det an å være når man uttaler seg på den måten om et så stort trosamfunn? De fleste muslimer fordømmer faktisk handlinger som skjedde 9/11 f.eks. Like mye som oss, men på meg så kan det virke som om dette er noe vi nordmenn og andre vestlige fornekter.

Det finnes også nok av Kristne minoritetsgrupper som helt sikkert ville ha gjort det samme, men for å klare å gjøre det må de ha et støtteapparat bak seg som igjen har økonomi til å utføre en sånn handling.

Det jeg vil frem til er. Hvorfor dømme en hel religion ut i fra hva noen få mennesker har gjort?

Det kaller jeg å være uvitende. Er det ingen av dere som settere dere litt mer inn i det Islam er i dette tilfellet?

Dere vil sikkert påpeke nå at det ikke er få av dem. Jo det er få av dem i forhold til hvor mange personer som gjør godt for seg innenfor den religionen.

Edit: Skrivefeil.

Endret av Chantal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Narnia

Folk flest dømmer vel ikke en hel religion ut fra hva noen få enkeltmennesker gjør, men det er de som gjør det som merkes best. Dessuten gjør man seg gjerne opp en mening basert på det en ser/hører og den informasjonen som er lettest tilgjengelig. Her i Norge har media en tendens til å utvise en voldsom fremmedfrykt til tider.

De såkalt "uvitende" har kanskje opplevd negative situasjoner, å bli behandlet urettferdig o.l. Er veldig lettvint å generalisere når man er provosert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Har ikke noe imot dem men vi må huske at de har annet syn på ting enn oss. Vi syns ikke det er greit de klatrer inn vinduet 3 på natta for å stjele røyk. De mener det er helt ok for de har såpass åpent "forhold" til andre mennesker. De mener det godt men det kan være ganske sjokkerende for oss som ikke er vant til sånt.

Bare for å ta et egenopplevd eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie
Har ikke noe imot dem men vi må huske at de har annet syn på ting enn oss. Vi syns ikke det er greit de klatrer inn vinduet 3 på natta for å stjele røyk. De mener det er helt ok for de har såpass åpent "forhold" til andre mennesker. De mener det godt men det kan være ganske sjokkerende for oss som ikke er vant til sånt.

Bare for å ta et egenopplevd eksempel.

:hakeslepp:

Tror ikke alle muslimer har den slags syn på ting, nei....

Man satser på at dette var en spøk..... :hår:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hæ? Nei de har forklart oss at i deres land stoler de såpass mye på hverandre at det er helt greit. I det leilighetskomplekset (jeg bor der ikke, men sover der en del hos kamerat) så er det 4 leiligheter inni en bakgård. Det står en stige opp til halvtaket så katta skal komme opp på taket og inn vinduet, denne hadde de flyttet til vinduet som sto oppe litt lengre borte (datarommet ved siden av soverommet) og tatt seg noen trekk, fordi det var litt igjen.

De sier det er helt normalt for alle kjenner og respekterer vennene sine.

Jeg syns på en måte det er flott å være så åpen med venner, men jeg føler meg ikke helt klar for at ukjente menn kommer inn når jeg ligger og sover halvnaken og kanskje ikke har dyne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Forresten ikke alle muslimer nei. Men alle disse, pluss alle vennene deres som ikke bor i disse leilighetene kommer også rett inn uten å banke på. Kanskje det er tradisjon i Tsjetjsenia, hvem vet? Men det er ikke bare tsjetsjenere, det er utlendinger fra alle verdensdeler der som tar seg til rette.

Poenget er at om man reagerer kraftig på dette her, er det lett å få en negativ innstilling til alt de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LilSweetie

Jeg skjønner at det er skikkelig ugreit hvis noen kommer klatrende inn vinduet ditt når du sover! Det hadde jeg ikke likt i det hele tatt! Men der jeg bodde før bodde det muslimer i flere leiligheter rundt, aldri noen vindusklatring....

Og selv om man har opplevd det, burde det være ganske lang vei fra "liker ikke at kommer klatrende om natten" til "tror alle er terrorister og vil bombe meg". Ikke at det var det du sa, men er sånne holdninger alt for mange har....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Men var de muslimene venner av deg? Som kom hver eneste dag? De har sikkert blitt litt for husvarme :) Det er helt greit så lenge de banker på. Ganske ubahagelig når de kommer inn rett etter folk har hatt sex, sitter splitter naken og de sier "oi beklager! Jeg kan late som jeg er på stranda" setter seg ned og tar seg en røyk! :hoho: jeg kan ikke annet enn å le av det nå da.

Men jeg ville ikke sett på dem som bombende terrorister. Bare litt "frekke" kanskje, som tar seg inn vinduer. De stjeler jo aldri i den forstand, siden de sier fra, men det går an å spørre først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chantal
Har ikke noe imot dem men vi må huske at de har annet syn på ting enn oss. Vi syns ikke det er greit de klatrer inn vinduet 3 på natta for å stjele røyk. De mener det er helt ok for de har såpass åpent "forhold" til andre mennesker. De mener det godt men det kan være ganske sjokkerende for oss som ikke er vant til sånt.

Bare for å ta et egenopplevd eksempel.

Da tror jeg du har vært maks uheldig som har opplevd dette. :ler:

Jeg har heller opplevd det motsatte jeg da. Hvor de er høfflige og litt tilbaketrukkne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chantal
Jeg skjønner at det er skikkelig ugreit hvis noen kommer klatrende inn vinduet ditt når du sover! Det hadde jeg ikke likt i det hele tatt! Men der jeg bodde før bodde det muslimer i flere leiligheter rundt, aldri noen vindusklatring....

Og selv om man har opplevd det, burde det være ganske lang vei fra "liker ikke at kommer klatrende om natten" til "tror alle er terrorister og vil bombe meg". Ikke at det var det du sa, men er sånne holdninger alt for mange har....

Samme her. Jeg har heller aldri opplevd noe sånt.

Og veldig enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil frem til er. Hvorfor dømme en hel religion ut i fra hva noen få mennesker har gjort?

Det kaller jeg å være uvitende.

Så hva er en da hvis en sparker på alle relegioner da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg husker ennå noe som stod i ei reisehåndbok om Egypt.

"De fleste muslimer er ærlige mennesker, men hvis de finner et gjenglemt kamera på en buss anser de det som en gave fra Gud".

Ellers var det fint hovedinnlegg Chantal.

Jeg liker muslimer jeg, er litt action rundt dem - også er de så morsomt ærlige. I vinter handlet jeg i en butikk jeg er overbevist om ble drevet av faren til Ali (i Robert Stoltenbergs Borettslaget). Ler av den butikkmannen ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*

Bra de kommer til Norge da, så de kommer ut av den fanatiske sirkelen om å drepe for Allah. Stakkars barn som må vokse opp i de voksnes gjennomsyring av synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Alle muslimer sprenger seg selv før eller senere. Det er bare tidsspørsmål før de er utryddet. :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kretsmester i generalisering.

Kult. Jeg har en tittel. :sjarmor: Hva kan jeg gjøre for å bli landsmester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg var på arkeologisk utgravning i Tyrkia. Der kom han i kontakt med lokalbefolkningen, ikke overraskende nok, og da ville han blant annet høre kristen-vitser.

"Kristen-vitser?" spurte de og forsto ikke helt hva han mente.

"Ja, du vet, vitser som gjør gjør narr av kristne, sånn i all vennskapelighet."

"Gjøre narr av kristne? Sånt gjør man da ikke. Mener du å si at dere gjør narr av muslimer?" undret de og var helt forfjamset. De var rett og slett sjokkerte at det går an å spøke om andre folks religioner. Selv var de oppvokst med respekt for Kristendommen og syntes ikke det var noe å spøke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vitterlig ingen som hevder at absolutt alle muslimer er terrorister, voldtektsmenn og mordere. Det som dog likevel kan hevdes er som følgende.

- Nesten samtlige muslimske stater er undertrykkende diktaturer.

- Muslimer (nu tenker jeg primært på arabere og afrikanere i Vest-Europa) er overrepresentert på fryktelig mange negative statistikker.

- Det å integrere en større andel muslimske innvandrere er nesten umulig. Bare se på problemene man har med det i Frankrike, Tyskland, Sverige, Norge etc.

- Ikke alle muslimer er terrorister, men de fleste terrorister er muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ikke alle muslimer er terrorister, men de fleste terrorister er muslimer.

Ikke alle menn er voldtektsforbrytere, men de fleste voldtektsforbrytere er menn. Hva synes du vi skal gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...