Gå til innhold

kunne du tenkt deg å lære om frelse


Gjest Gjest_RPM_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_RPM_*
Det ondes problem er en kjent problemstilling i kristendommen, og går kort sag ut på hvordan det kan være så mye vondt i verden hvis Gud er god og allmektig.

Nå er jeg av den oppfatning at jeg ikke dømmer Gud for hva som skjer i verden, men jeg er ganske så sikker på at Han gjør dagene våre mindre syndige enn hva de kunne ha vært, ved den makt Han har, men menneskets frie vilje rokker Han ikke med. Dette har Han oversikten over, og jeg vet Han er god, så om jeg skulle ha problemer, er Gud den rette person å be om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg av den oppfatning at jeg ikke dømmer Gud for hva som skjer i verden, men jeg er ganske så sikker på at Han gjør dagene våre mindre syndige enn hva de kunne ha vært, ved den makt Han har, men menneskets frie vilje rokker Han ikke med. Dette har Han oversikten over, og jeg vet Han er god, så om jeg skulle ha problemer, er Gud den rette person å be om hjelp.

hva med de kristne i etiopia som ber gud om hjelp hver dag men som allikevel dør av sult og sykdommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du, fra en troende til en annen, hva er det som gjør den tro jeg fremviser ikke er helt på bølgelengde når det kommer til "kristendom"?

Det var ikke meningen å virke frekk, for det var ikke tanken bak det, men det virker som om du har en litt annen tro en meg på flere ting. Vis jeg absolutt må gjett tipper jeg du tilhører en luthersk frikirke eller den menigheten som hjelper narkomane, husker ikke hva de heter.

Jeg kan godt klargjøre for hva jeg ikke liktet med bibelgruppen, og hvorfor jeg mener det ikke passer for meg.

Vi lever i tider fulle av svik.

Det mener ikke jeg. Jeg tror at de fleste er greie og hyggelige folk, men så finnes det noen som ødelegger for alle.

Det synes jeg bedre om enn å gå på møte eller i kirken hver søndag å høre en prest eller en pastor forynne.

Ok, jeg personlig er av den oppfattning at det beste er hvis folk går i kirken hver søndag for å ta del i kirkens fellesskap, og styrke fellesskapet med kirken og Gud ved å motta nattverd/kommunion

men hvis bibelgruppe er noe du synes er bra og gir deg noe så er det flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*
hva med de kristne i etiopia som ber gud om hjelp hver dag men som allikevel dør av sult og sykdommer?

Døden er ikke enden for den som tror på Gud, sult, kommer av menneskers egoisme som har pågått i lang tid, sykdommer kommer av dårlig kunnskap om hygiene og mennesker egoisme i å ikke hjelpe folk, dette har med den frie viljen hos makter og myndigheter, håper selvfølgelig dette forandrer seg til det bedre, Gud vil hjelpe til, og det gjør Han. Det er selvfølgelig ikke synlig for dem som fornekter Gud, men har Gud hjulpet meg med forskjellige undergjerninger, vet jeg Han hjelper til der det trengst, og hvor det blir bedt om hjelp. Man kan godt be fem ganger om dagen at Gud skal hjelpe de fattige, men gjør du det du kan for å hjelpe til og stol på at Gud også gjør det Han kan.

Kunnskapen idag gjør at på kort tid kan Afrikas hungersnødproblemer fikses, samme med sykdomsproblemene, men det gjelder å omvende egoismen i hjertene til mange millioner mennesker i den rike verden, og hatet til de rike hos de fattige, en umulighet for menneske, men en mulighet for Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*
Ok, jeg personlig er av den oppfattning at det beste er hvis folk går i kirken hver søndag for å ta del i kirkens fellesskap, og styrke fellesskapet med kirken og Gud ved å motta nattverd/kommunion

Flott om du synes det er bra, men fordi jeg mener Gud er mye mer enn hva Han blir forkynt hver søndag, studerer jeg bibelen og på bibelgrupper får vi et felleskap der alle kan ha noe å si i troen. Da blir både troen styrket og fellesskapet. Da blir jeg mer viss på at de jeg er sammen med virkelig er troende.

Virkelig synd at det finnes de som ikke har Kristi Ånd i det hele tatt, sniker seg inn i menigheter og bruker Ordet for å legge byrder på folk, for så å utnytte dem når de er svake. Ondskapen har sine forskjellige planer, men Kristi Ånd avslører dem alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan godt be fem ganger om dagen at Gud skal hjelpe de fattige, men gjør du det du kan for å hjelpe til og stol på at Gud også gjør det Han kan.

Gud gjør det han kan? Er ikke han allmektig? Da kan han jo gjøre alt?

Kunnskapen idag gjør at på kort tid kan Afrikas hungersnødproblemer fikses, samme med sykdomsproblemene, men det gjelder å omvende egoismen i hjertene til mange millioner mennesker i den rike verden, og hatet til de rike hos de fattige, en umulighet for menneske, men en mulighet for Gud.

Hvis gud har mulighet til å omvende egoismen til de rike, hvorfor har han ikke gjort noe før? Urettferdighet og lidelse i verden er ikke noe nytt.

Alt det maset om at Gud har gitt mennesket fri vilje, og derfor ikke skal gjøre noe med urettferdigheten i verden..hvis Gud er allmektig, og faktisk har makt til å gjøre noe, så må han være temmelig kaldhjertet og kynisk hvis han greier å sitte der oppe og se på hvordan verden har utviklet seg uten å gjøre noe. Om Gud var så snill og god ville han ikke greid å se på all elendigheten i visshet om at han kunne endre det.

Og er ikke Gud feilfri? Jeg vil si at å gi mennesker fri vilje var en temmelig diger tabbe, når vi ser på resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døden er ikke enden for den som tror på Gud, sult, kommer av menneskers egoisme  som har pågått i lang tid, sykdommer kommer av dårlig kunnskap om hygiene

Den var orignal. Så f.eks. kreft kommer av dårlig hygiene?

Jøss. Der løste du jo problemet med kreft med en setning. Du burde kanskje gi helsemyndighetene beskjed om dette, sånn at de slutter med sånt tull som cellegift og heller ber folk om å begynne å dusje oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*
Hvis gud har mulighet til å omvende egoismen til de rike, hvorfor har han ikke gjort noe før? Urettferdighet og lidelse i verden er ikke noe nytt.

Gud omvender oss ikke med tvang da, men med kjærlighet, jeg mener omvendelsen vil skje i troen på Jesus, hvor da Guds Ånd kan gå ut ifra hvert menneske. Men dette er selvfølgelig bare tullball, at det kan gå an å tro noe slikt.

Det går an, jeg tror det, og Gud som min forsvarer sier jeg Gud velsigne deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det hjelper vel ikke at døden ikke er enden for dem som tror på Gud, når det er brød du ønsker deg... Liten trøst i at barna dine kommer til himmelen, når du har poden på fanget mens han sulter ihjel.

Omvendelsen vil skje i troen på Jesus. Du mener at alle som tror på Jesus bidrar til at færre sulter ihjel? At dersom jeg begynner å tro på Jesus, vil 3 færre spedbarn dø av diaré?

"Virkelig synd at det finnes de som ikke har Kristi Ånd i det hele tatt, sniker seg inn i menigheter og bruker Ordet for å legge byrder på folk, for så å utnytte dem når de er svake. Ondskapen har sine forskjellige planer, men Kristi Ånd avslører dem alle."

Enig i at hykling er forkastelig. Men jeg skjønner ikke hva slags byrder legger på folk? Det må jo være rimelig kjedelig å tilhøre en menighet og omgås masse mennesker som tror du er en av dem, når du egentlig bare har en "evil plan" om å vente til de blir svake og så legge byrder på dem.

Og hvordan avslører Kristi Ånd onde planer? ALLE?? Og hvorfor blir da disse onde planene satt i verk, hvis Kristi Ånd allerede har avslørt dem? Ville det da ikke være naturlig å sette en stopper for disse planene, hvis de er avslørt? Og hva er vitsen med å avsløre dem, dersom Kristi Ånd ikke har tenkt å gjøre noe med det? For å kunne si "Haha, jeg visste det fra før, jeg!!"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg kan tenke meg å lære om gud, men hvilken gud? Vi har ca. 5000-6000 religioner å velge mellom. Men, det er besvisst at det å tro gir en trygghet og bedre livskvalitet, fysisk som psykisk, men når noen påstår dem kan gi meg frelse, så er det kun en person som kan forberede meg for døden, det er meg og ingen annen. Det finnes heller ingen nålevende person som er verdig nok, eller har makt til å frelse noen. Sett i forhold til kristendommen, så er jeg ikke perfekt, derfor går jeg heller ikke i kirken, men jeg tror på gud, kan du gjette hvilken gud jeg tror på?

mvh

lige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis et regnestykke ikke går opp, bør man kanskje vurdere om data er riktig. I det ondes problem har vi to premisser og én observasjon. Observasjonen er det ikke så mye å si på, men hva med de to premissene?

1. Gud er god

2. Gud er allmektig

Er han egentlig det, da? Hvordan vet vi det, bortsett fra at han sier det selv? Jeg får ikke inntrykk av at noen av de to premissene er riktige når jeg leser Bibelen.

GUD ER GOD, DET HAR JEG MANGE EKSEMPLER PÅ OG KUNNE FAKTISK HA SKREVET EN BOK BARE OM MINE ERFARINGER MED GUD. GUD HAR SATT MEG FRI FRA MANGE FORSKJELLIGE PLAGER SOM LEGENE IKKE KUNNE GJØRE NOE MED. GUD HAR VELSIGNET MEG ØKONOMISK OG PÅ ANDRE OMRÅDER OG IKKE MINST SÅ FÅR JEG LEVE EVIG. HELDIGVIS IKKE PÅ DENNE JORDEN SOM ER SÅ FULL AV ONDSKAP OG HAT, MEN GUD HAR LAGT TILRETTE EN NY JORD FOR DEN SOM TROR.

Men når det er sagt, ser jeg heller ikke hva som skulle være problematisk om han var god og allmektig, heller. Vår tid her på jorden er ubetydelig i forhold til evigheten, og var jeg kristen ville jeg sett på livet som en test. Jeg ville også gå ut ifra at vår frie vilje (som jeg heller ikke tror på) var gitt oss for at vi skulle ha muligheten til å gjøre som vi ville. I og med at det er Gud som liksom har gitt oss den frie vilje, ville det vært snodig om han skulle blande seg inn i våre affærer. Skjønt det har han gjort flere ganger i Bibelen, bl.a. når han "gjorde faraos hjerte hardt" for at han skulle ombestemme seg og holde tilbake jødene, og dermed gi Gud unnskyldning til å sende enda flere landeplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_RPM_*
Det hjelper vel ikke at døden ikke er enden for dem som tror på Gud, når det er brød du ønsker deg... Liten trøst i at barna dine kommer til himmelen, når du har poden på fanget mens han sulter ihjel.

Hold falskhet og løgn langt borte fra meg,

og gi meg verken armod eller rikdom,

men la meg få den mat jeg trenger.

Ellers kunne jeg bli så mett

at jeg fornektet deg og spurte:

«Hvem er Herren?»

eller bli så fattig at jeg stjal

og forbannet min Guds navn.

Ordsp 30.1-33

Sett i forhold til kristendommen, så er jeg ikke perfekt, derfor går jeg heller ikke i kirken, men jeg tror på gud, kan du gjette hvilken gud jeg tror på?

Klarer ikke helt å sette fingern på hva du tror, men om du tror du skal selv må gjøre deg perfekt for å tro på Jesus, er det feil.

Det var en kristen skole et sted i Afrika, hvor en lærer fortalte klassen sin: "Vi må rense hjertene våre, så Jesus kan komme inn!" Da reiste en gutt seg og svarte: "Nei, vi må slippe Jesus inn, så gjør Han reint!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...