Gå til innhold

kunne du tenkt deg å lære om frelse


Gjest Gjest_RPM_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_RPM_*

Vi lever i tider fulle av svik.

Nå har det seg her i Norge at vi er frie til å velge hva vi skal tro på, vil du lære mer om at Gud er vår Skaper, er du et skritt nærmere tro på Gud. Om du vil lære hva som står i bibelen, finnes det sikkert noen i ditt område som er aktiv i det å lære om bibelen.

Selv går jeg i en gruppe på rundt fem-ti stykker som sitter og prater og lærer hva som står i bibelen, har jeg spørsmål, rådslår vi oss rundt Guds Ord og lærer de svarene bibelen gir.

Det synes jeg bedre om enn å gå på møte eller i kirken hver søndag å høre en prest eller en pastor forynne. Men en blanding av desse tilfredstiller min tro, for ofte er jeg så fylt av åpenbaringer at jeg selv må si noe, og da i sånne grupper, og vi tar gjerne imot tvilere som er åpen for å lære hva Guds ord sier, og hva de har å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Ja, heldigvis kan vi tro på det vi vil her i landet.

Jeg, som Thalassa, ville heller gått på noen foredrag om evolusjonsteorien eller Darwinismen. Og så kunne jeg nok ha tenkt meg å høre et foredrag à la "Statskirken - har den utspilt sin rolle? " eller "Sekularisering og trosfrihet i skolen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kort og greit svar på spørsmålet: Nei.

Jeg er ikke interessert i å lære de svarene som bibelen gir, jeg ønsker fremdeles å være i stand til å tenke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*
Gi meg et godt svar på det ondes problem, så er jeg med.

hva problemet med vondskapen er, eller hvofor det er ondskap?

Skjønte ikke helt formuleringen.

Men ondskapen utvikler seg, se for deg ti år til med kunnskapen om det vonde og mennesket gå vekk ifra å gjøre godt for det finnes ingen grunn for dem lenger å gjøre godt for alle tenker på seg selv og sine behov, og utnytter medmennesker for å oppnå deres lyster. Jeg har en tendens til å kikke ned i avgrunnen, men det er fordi det jeg ser der skremmer meg, og jeg har funnet Gud til hjelp for dette, og jeg kan nå se at jeg var på vei dit blind som jeg var. Men Guds nåde er stor, jeg ble reddet ut av "djevelens snare", og mener min styrke ligger i Guds hender, og det er god hjelp.

For kanskje vil Gud en gang gi dem å vende om, så de lærer sannheten å kjenne. Da kan de våkne av rusen og komme seg ut av djevelens snare, hvor de holdes fanget så de gjør hans vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ondes problem er en kjent problemstilling i kristendommen, og går kort sag ut på hvordan det kan være så mye vondt i verden hvis Gud er god og allmektig.

Er litt overrasket over at du ikke kjenner til dette begrepet, RPM. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også at "det ondes problem" skulle være et kjent begrep for en aktiv kristen..du får ta det opp på neste bibelgruppe, RPM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

De fleste er vel kjent med prblemstillingen, men det er ikke sikkert alle har hørt uttrykket. Jeg hadde i hvert fall vært kristen i en del år før jeg hørte begrepet Det ondes problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du er heldig som går i en bibelgruppe som fungerer, RPM.

Jeg har selv gått i noen bibelgrupper for noen år siden, men ingen har fungert. "Diskusjonene" har vært å komme med meningene som allerede er opplest og vedtatt, punktum. Det var aldri rom for å se ting fra en annen side. Dette ble frustrerende.

Jeg snakker ikke om å gå imot det essensielle i troslæren, men at vi er mennesker med ulike bakgrunner og personligheter. Vi kan f.eks. ikke alle være like strenge mot oss selv på enkelte ting. Men det betyr ikke at vi ikke tar troen vår alvorlig og ønsker å leve i synd.

Følte også press til å være med på ting utenom gruppene, som misjonering o.l. Gruppepresset i slike miljøer kan være ganske stort. Det er trist, for det holder mange folk borte.

I tillegg skal man være så åndelig i slike grupper at man ikke kan snakke om noe utenom Bibelen. Da blir det tungt etterhvert å aldri kunne småprate og vitse om vanlige ting innimellom.

Så nå har jeg ikke noe kristent fellesskap, men ber og leser litt i Bibelen og andre kristne bøker innimellom.

Dette var en utblåsning fra meg etter noen skuffende erfaringer. Ikke misforstå, jeg har også mye bra å si om kristne, og vil velsigne både deg RPM, og andre kristne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis et regnestykke ikke går opp, bør man kanskje vurdere om data er riktig. I det ondes problem har vi to premisser og én observasjon. Observasjonen er det ikke så mye å si på, men hva med de to premissene?

1. Gud er god

2. Gud er allmektig

Er han egentlig det, da? Hvordan vet vi det, bortsett fra at han sier det selv? Jeg får ikke inntrykk av at noen av de to premissene er riktige når jeg leser Bibelen.

Men når det er sagt, ser jeg heller ikke hva som skulle være problematisk om han var god og allmektig, heller. Vår tid her på jorden er ubetydelig i forhold til evigheten, og var jeg kristen ville jeg sett på livet som en test. Jeg ville også gå ut ifra at vår frie vilje (som jeg heller ikke tror på) var gitt oss for at vi skulle ha muligheten til å gjøre som vi ville. I og med at det er Gud som liksom har gitt oss den frie vilje, ville det vært snodig om han skulle blande seg inn i våre affærer. Skjønt det har han gjort flere ganger i Bibelen, bl.a. når han "gjorde faraos hjerte hardt" for at han skulle ombestemme seg og holde tilbake jødene, og dermed gi Gud unnskyldning til å sende enda flere landeplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det onde er jo djevelen som er ute å driver faenskap, han har sin egen plan og ønsker å ta over alt det gode som gud har skapt og bruke til sin egen vinning og forlystelse. Det er opp til menneskene selv om de vil la seg lokke av djevelens narrespill, eller om de vil være gode og følge jesus, for vi er skapt med en fri vilje til å velge selv, og det er et gode, men også en byrde for det er ikke alltid lett å velge rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis et regnestykke ikke går opp, bør man kanskje vurdere om data er riktig. I det ondes problem har vi to premisser og én observasjon. Observasjonen er det ikke så mye å si på, men hva med de to premissene?

1. Gud er god

2. Gud er allmektig

Er han egentlig det, da? Hvordan vet vi det, bortsett fra at han sier det selv? Jeg får ikke inntrykk av at noen av de to premissene er riktige når jeg leser Bibelen.

Men når det er sagt, ser jeg heller ikke hva som skulle være problematisk om han var god og allmektig, heller. Vår tid her på jorden er ubetydelig i forhold til evigheten, og var jeg kristen ville jeg sett på livet som en test. Jeg ville også gå ut ifra at vår frie vilje (som jeg heller ikke tror på) var gitt oss for at vi skulle ha muligheten til å gjøre som vi ville. I og med at det er Gud som liksom har gitt oss den frie vilje, ville det vært snodig om han skulle blande seg inn i våre affærer. Skjønt det har han gjort flere ganger i Bibelen, bl.a. når han "gjorde faraos hjerte hardt" for at han skulle ombestemme seg og holde tilbake jødene, og dermed gi Gud unnskyldning til å sende enda flere landeplager.

Ja fra det kristne synet ja. Men som du kanskje vet så finnes det andre religioner.

Eller noen ganger lurer jeg på om folk i vesten er klar over akkurat det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fra det kristne synet ja. Men som du kanskje vet så finnes det andre religioner.

Eller noen ganger lurer jeg på om folk i vesten er klar over akkurat det

Ja, men nå var dette et spørsmål om det ondes problem, noe vi assosierer med Kristendommen, og da må jeg jo ta utgangspunkt i nettopp den. Og som du kanskje fikk med deg, så er jeg ikke kristen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Ja fra det kristne synet ja. Men som du kanskje vet så finnes det andre religioner.

Eller noen ganger lurer jeg på om folk i vesten er klar over akkurat det

Men i kristne land er det religionsfrihet og ikke forfølgelser av folk med en annen tro. Slik er det ikke i mange land med en annen majoritetsreligion enn kristendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i kristne land er det religionsfrihet og ikke forfølgelser av folk med en annen tro. Slik er det ikke i mange land med en annen majoritetsreligion enn kristendom.

Dette er en sannhet med modifikasjoner... Religionsfrihet er ikke det samme som fri religionsutøvelse. Det er noe som kristne og andre fort motsetter seg hvis mennesker med annet trossyn ønsker å praktisere deres religion, også i kristne land. Videre er det mange som forlanger at mennesker fra andre trosamfunn skal konvertere til troen som gjelder der de oppholder seg.

Selv tilhører jeg en gruppe mennesker som kristendommen ikke har rom til, og har merket det gjennom religionsundersvisning i skolen.

Og for å besvare trådstarters spørsmål så ville jeg på nåværende tidspunkt takket nei til evig liv og frelse. Og det gjelder fra alle religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*
Hvis et regnestykke ikke går opp, bør man kanskje vurdere om data er riktig. I det ondes problem har vi to premisser og én observasjon. Observasjonen er det ikke så mye å si på, men hva med de to premissene?

1. Gud er god

2. Gud er allmektig

Er han egentlig det, da? Hvordan vet vi det, bortsett fra at han sier det selv? Jeg får ikke inntrykk av at noen av de to premissene er riktige når jeg leser Bibelen.

Men når det er sagt, ser jeg heller ikke hva som skulle være problematisk om han var god og allmektig, heller. Vår tid her på jorden er ubetydelig i forhold til evigheten, og var jeg kristen ville jeg sett på livet som en test. Jeg ville også gå ut ifra at vår frie vilje (som jeg heller ikke tror på) var gitt oss for at vi skulle ha muligheten til å gjøre som vi ville. I og med at det er Gud som liksom har gitt oss den frie vilje, ville det vært snodig om han skulle blande seg inn i våre affærer. Skjønt det har han gjort flere ganger i Bibelen, bl.a. når han "gjorde faraos hjerte hardt" for at han skulle ombestemme seg og holde tilbake jødene, og dermed gi Gud unnskyldning til å sende enda flere landeplager.

Du utelot noe meget viktig ved Gud i bibelen, Han er rettferdig, fordi synd finnes ved syndefallet, skal Gud dømme verden rettferdig, og ifølge det jeg mer vet er at rettferdigheten kom ved Jesus Kristus, den som i sitt hjerte tror på ham og følger Ham, skal få være med å arve Guds rike. Om man leser bibelen i troen på Jesus, er det lettere å forstå, djevelen også forstår og han skjelver står det.

Og det med farao, så er det det at Gud har skapt alt, og farao valgte selv hva han med sin makt vil gjøre, det var å gi opp alle de millioner slaver han hadde for Guds landeplager, ja det sies at Gud forherdet hjertet hans, men det var fordi farao hadde valgt alle de veiene i livet, at han fikk den makten han hadde, faraoer ble jo tilbedt som guder. Fordi Gud har skapt alt rundt deg, er det lett å skylde på Gud om hvorfor du har det sånn og sånn. For farao var det han hadde det så godt at han ikke ville oppgi det han hadde, makt.

Det er ikke bare i denne fortellingen at det står forherder hjertet til personer, men Gud er rettferdig, og om bibelen og troen i hva som står der ikke er noe for deg, gjelder det å finne ut hva du har lagt deg på hjerte. For det er vaskelig å finne bibelens Gud om du er stolt i hva du er, og fornekter at Gud har latt deg leve.

Frelsen jeg har lært i troen på Jesus, er så overbevisende, for den ånd som er i troen er god, og ikke egenrettferdig, men rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...