Gå til innhold

Om du kunne møte Gud


Gjest splæsj

Anbefalte innlegg

Gjest splæsj

For min del er jeg ganske sur på Gud, og tror rett og slett jeg ville kjeftet på han. Jeg kan ikke forstå hvordan en god Gud kan tillate så mye vondt. Hvorfor har f.eks mamma kreft og smerter og kommer kanskje til å dø? Hvorfor så mye lidelse? Jeg forstår det ikke.

Selv tror jeg ikke på Gud lenger pga dette, så for min del blir det en tenkt situasjon. Så, om jeg hadde møtt han, ville han altså fått kjeft.

Hva med dere andre, hva ville dere sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang. all ondskap kan det forklares med en ting: Balanse. Man kan si hva man vil om gudstro og religion, men balanse i livet og vår eksistens må det være. Som det finnes mann, finnes kvinne. Som det finnes sol, finnes det regn. Som det finnes godhet, finnes det ondskap.

Balanse.

Hva jeg ville sagt? "Jøss! Du eksisterer jo!", eventuelt noe annet jeg ikke vil skrive her. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

Kjefte på Gud. Vel jeg vil heller anbefale at man tar ansfar for sine egen handlinger som vi gjør i fri vilje som Gud har gitt oss.

Hva ville jeg sakt...Ingenting bare følt Gud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Spurt om han ikke kunne speede opp prosessen med å komme og ordne opp.

G. Sky. Det står at han har en plan for alt, også når han skal komme tilbake. I mellomtiden går livet som det går her nede.

For en som angivelig også sitter med evighetsperspektiv så blir et menneskeliv veldig kort, kanskje vi ikke lever lenger enn det tar ham å blunke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest splæsj

Jeg sikter til det velkjente 'ondskapens problem'. Jeg har selvfølgelig tenkt på denne problemstillingen før, men da jeg opplevde 'ondskapens problem' på nært hold en gang for mye, ble mit syn på en Gud ganske endret. Dvs at jeg sluttet å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis det ble tilfellet, ville jeg ha spurt den om den var fornøyd med tilstanden og folk. Jeg ville nok ha lagt til at jeg synes det er drøyt å ikke vise seg før nå. Jeg ville nok også bli sint og spørre den hva den mener med å dukke opp først nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke forstå hvordan en god Gud kan tillate så mye vondt. Hvorfor har f.eks mamma kreft og smerter og kommer kanskje til å dø? Hvorfor så mye lidelse? Jeg forstår det ikke.

For det første så er denne verdenen satans til å herske over, det står i Bibelen. Han ble kastet ut fra himmelen og ned på jorden for å herske over den til Herren skal dømme ham.

I første Mosebok (3.17) står det at jorden ble forbannet som en følge av at Adam og Eva syndet mot Gud. Det betyr at forbannelsen gjelder alle oss som bor her.

Jeg tror at vi alle er skyldige foran Gud. Vi har alle arvet synden, dvs. at ingen kan si at de ikke har syndet i livet. Herren, som 100% god kan ikke tolerere synd, fordi dens frukter er smerte og lidelse (det står også i Bibelen). Dvs. at vi alle er dømt til å leve i smerte og lidelse her på jorden.

Men en viktig ting å vite er at jorden idag ikke er Guds rike sånn han hadde ment at det skulle være!

Han har allerede sendt sin sønn for å dø for vår skyld og gjenknytte båndet mellom oss og ham, for de som tror på det han har gjort og bekjenner det! Han har allerede forberedt en ny jord, hvor alle som vil er velkomne, og den skal være fullkommen og uten noe som helst smerte, slik Gud hadde ment at det skulle være.

En annen ting er at det faktisk finnes mye godhet på jorden idag også! Hvis det bare hadde fantes ondskap, hvorfor skjer det så mye godt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg tror ikke på Gud, men dersom han fantes og jeg hadde møtt ham hadde jeg lurt på hva som er meningen med livet. Og så hadde jeg spurt hvorfor han ikke laget menneskene som en litt fredeligere rase enn det vi er i dag. Verden kunne vært mye bedre dersom menneskene ikke var så aggressive og konfliktorienterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James
. Og så hadde jeg spurt hvorfor han ikke laget menneskene som en litt fredeligere rase enn det vi er i dag. Verden kunne vært mye bedre dersom menneskene ikke var så aggressive og konfliktorienterte.

Er det Guds feil at vi er som vi er. Det er vi som misbruker den frie viljen til og gjøre ondskap og faen skap. Dette har ikke noe med Gud og gjøre.

Han skapte oss med fri vilje. Og det er slik vi bruker den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt ham om å fortelle folka sina at de ikke trengte å bråke så fælt tidlig på morgenen hver bidige søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Jeg ville bedt ham om å fortelle folka sina at de ikke trengte å bråke så fælt tidlig på morgenen hver bidige søndag.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Er det Guds feil at vi er som vi er. Det er vi som misbruker den frie viljen til og gjøre ondskap og faen skap. Dette har ikke noe med Gud og gjøre.

Han skapte oss med fri vilje. Og det er slik vi bruker den

Greit nok at vi har fri vilje, men som rase er vi ganske så aggressive og ødeleggende av natur. Jeg skulle ønske at vi kunne være litt fredeligere, det har ingenting med fri vilje å gjøre men med karaktertrekk ved vår rase. Dersom menneskene var en fredelig rase, hadde vi fortsatt hatt fri vilje men vi hadde kanskje ikke hatt noe ønske om eller behov for å starte kriger, drepe o.l. Og da tror jeg verden hadde vært et bedre sted, om enn et ganske annerledes sted enn det vi er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

Vi trenger egentlig ikke Guds hjelp for og få en bedre verden. Alt vi trenger og gjøre er og gå i oss selv og innse at måten vi lever på nå altså med all den vold og forferdelse vi mennesker driver ikke fungrer.

Skjer det at alle innser dette sammtidig så vil verden bli bedre.

Men problemet er jo at meste parten av menneskene aldri lærer av de feil som er blitt gjort.

Selv om jeg er tror på Gud. Så tror jeg vi kan lage et paradis på jorden uten Guds hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje jeg ville sagt "Skjer a?" hvor Gud hadde svart med et lurt smil "Du har daua."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...