Gå til innhold

Drikker de kristne vin?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er ("helt" ;) ) kristen. Har ikke noe i mot at andre drikker alkohol (med måte vel og merke), og kan en sjelden gang drikke alkohol selv. Men min avholdenhet har ingenting med at jeg er kristen å gjøre. Jeg liker bare ikke sterk smak av alkohol. Derfor er det få alkoholholdige drikker som tiltaler meg, og derfor drikker jeg det sjelden.

Jeg har 3 nære venner som er helt avholdne fra alkohol. Alle er kristne, men det er ikke deres religiøse oppfatning som ligger til grunn for avholdenheten. En av dem har en mor som voks opp i et alkoholiker-hjem, og de har da sett de negative sidene alkohol kan føre med seg.

Ellers er de fleste av mine venner kristne, flere lever som meg i forhold til alkohol, og mange lever mer "utsvevende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Ja, gjør dere kristne det, drikker vin?

Eller kommer dere da til helvete, der den brennende rosebusken er?  :forvirret:

:ler:

Tror poenget til Gud er at han ikke liker misbruk, enten det er av det ene eller andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det finnes mange kristne som mener alkohol og gourmetmat er synd, med bibelen i hånden.

Er alkohol og gourmetmat synd hvis de holder Bibelen i hånden?

Da vil jeg foreslå å legge Bibelen på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Hvordan mener du man kan være "litt" kristen?  :forvirret:

Mener du da at de som er "litt" kristne kommer "litt" til himmele, men må reise ned på jorden igjen fortere enn de andre som er "mer" kristne?

Hilsen forvirret

Så klart det går an å være litt kristen! Selv jeg som ikke er kristen på en flekk forstår det. Det må være rom for tvil i en religion, og hvis man ikke kan gi uttrykk for sine tanker om tvil og tro innimellom er man raskt på vei til fundamentalisme mener nå jeg.

Det er nok mange som er der at de føler seg litt kristne, fordi det kan være vanskelig å svelge alle sider av kristendommen, og man fort kan føle seg litt fremmedgjort i forhold til det som sies fra prekestolen rundt omkring.

Mange kirker har innimellom 'Thomasmesse' etter Thomas, disippelen som ofte er kjent som tvileren (han måtte bl.a. kjenne på Jesu' sår med hendene for å tro at han hadde stått opp fra de døde), og da er det slik jeg skjønner mindre vekt på preken, og mer på bønn og ettertanke, slik at man kan utøve sin kristne tro uten at noen står der og forteller om hva som er riktig og gal måte å være kristen på. Pluss at det er lagt opp slik at kristne fra forskjellig type trosbakgrunn og menigheter kan delta.

Så klart kirken tar i mot tvilere, og de som er litt kristne! Hadde de ikke det hadde det nok blitt tynt i rekkene etterhvert. Selv prester tviler.

Beklager et svar som er helt utenfor tema, jeg klarte ikke å dy meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men hvis de bare er "litt" krsitne, og drikker "litt" vin, så kommer de da bare "litt" til himmelen også da? :forvirret: Man får vel ikke full pakke for halv pris?

Isåfall har kristendommen en dårlig deal med de kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Ransak heller hva som ligger i deres eget hjerte, istedetfor å dømme andre for hva de gjør. Gud velsigne dere!!

Jaha? Og det kommer fra en kristen? :overrasket:

Kristne mennesker er da kjent for å fordømme, ja enkelte lever av det!

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Men hvis de bare er "litt" krsitne, og drikker "litt" vin, så kommer de da bare "litt" til himmelen også da?  :forvirret:  Man får vel ikke full pakke for halv pris?

Isåfall har kristendommen en dårlig deal med de kristne.

Greia med Gud er at Jesus døde på korset og tok dermed på seg all synd for menneskene. Så selv om Eva i utgangspunktet la et litt dårlig grunnlag for ting og tang, så ordnet det seg takket være Guds sønn :)

Så har du Gud i hjertet ditt, og ber om tilgivelse, så er Gud der for deg han!

Synes det er langt ifra en dårlig deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Greia med Gud er at Jesus døde på korset og tok dermed på seg all synd for menneskene. Så selv om Eva i utgangspunktet la et litt dårlig grunnlag for ting og tang, så ordnet det seg takket være Guds sønn :)

Så har du Gud i hjertet ditt, og ber om tilgivelse, så er Gud der for deg han!

Synes det er langt ifra en dårlig deal.

:klø: :klø: :murvegg::riste::sjokkert::klaske::murvegg::riste:

Et uforståelig og vagt svar!

Svar fra en kristen betyr trøbbel, uklarheter og frustrasjon for en med logisk sans og fornuften i behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

:ler:

Ja for det var jo ikke fordomsfullt og å ta alle under èn kam..

Syntes ikke det var vagt jeg, og jeg forstår ikke hva du ikke forstår?

Noen lever av en eller annen grunn veldig strengt i forhold til de ti bud og andre elementer fra bibelen. Dem om det. Jeg vet ikke hvilken undergruppe i kristendommen akkurat min tro kommer inn under, men jeg er en av dem som mener at Gud har rom for tilgivelse, og slipper dem som har tro i hjertet sitt inn i himmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
:klø:  :klø:  :murvegg:  :riste:  :sjokkert:  :klaske:  :murvegg:  :riste:

Et uforståelig og vagt svar!

Svar fra en kristen betyr trøbbel, uklarheter og frustrasjon for en med logisk sans og fornuften i behold.

Og for en med logisk sans og fornuft synes jeg desverre du fremstår som någet treig i nøtta som fant innlegget mitt kryptisk og uforståelig... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Greia med Gud er at Jesus døde på korset og tok dermed på seg all synd for menneskene. Så selv om Eva i utgangspunktet la et litt dårlig grunnlag for ting og tang, så ordnet det seg takket være Guds sønn :)

Så har du Gud i hjertet ditt, og ber om tilgivelse, så er Gud der for deg han!

Synes det er langt ifra en dårlig deal.

Nettopp. Gud tilgir, og Gud elsker ubetinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Nettopp. Gud tilgir, og Gud elsker ubetinget.

Ja han var jo kjempestreng før, om man leser tidlig i bibelen. Men så kom Jesus og ordnet opp!

Snill Jesus :)

Synes de som ikke tror på Jesus skal slippe å feire påske :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om du tviler av og til, slipper du å kalle deg "litt kristen". Du kan kalle deg "helt kristen" (eller hva du nå vil), fordi det å tvile er en del av å tro. Man er jo ikke helt sikker, ikke sant, for da ville man hatt bevis.

En Tomasmesse er dermed ikke en messe for de halvveis kristne, i og med at noe sånt ikke fins.

Men nå sporer vi jo grundig av fra tråden, her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_NinjaTurtle_*
Jeg vet ikke hvilken undergruppe i kristendommen akkurat min tro kommer inn under, men jeg er en av dem som mener at Gud har rom for tilgivelse, og slipper dem som har tro i hjertet sitt inn i himmelen.

Wow, Gud er lite snill da som lar meg stå utafor fordi jeg tydeligvis har en mangel på hjertet.. Snakk om innafor/utafor problematikk. Sikker på at du ikke må betale medlemskontingent og gå i tog for å komme inn også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, Gud er lite snill da som lar meg stå utafor fordi jeg tydeligvis har en mangel på hjertet.. Snakk om innafor/utafor problematikk. Sikker på at du ikke må betale medlemskontingent og gå i tog for å komme inn også?

Det er vel ikke noe problem hvis du ikke tror på det? Da driter vel du i Gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ninakanin
Wow, Gud er lite snill da som lar meg stå utafor fordi jeg tydeligvis har en mangel på hjertet.. Snakk om innafor/utafor problematikk. Sikker på at du ikke må betale medlemskontingent og gå i tog for å komme inn også?

Jammen var vi spydige i dag, ja!

Poenget med mitt innlegg var faktisk litt det du sikter til nå. At jeg tror på Gud, og ikke har tenkt så veldig mye på hvilken kristen institusjon akkurat min tankegang går inn under, fordi jeg ikke bryr meg så veldig mye om den strenge "Gud er slem"-måten å tolke Bibelen på.

Så innenfor og utenfor og medlemskontigent og tog kan alle andre drive med så mye de vil for min del. Og om du tror på Gud bryr jeg meg sånn ca litt nedenfor blindtarmen.

Jeg vet hva jeg tror. Meg og Gud om det.

Amen.

Ps: Og for å svare på spørsmålet:

Jeg spiser allslags rart, fra franske snegler i hvitløkssmør til krabbe til kaker til alt annet rart i midten. Og drikker gjør jeg. Masse. Og litt for ofte.

Men om jeg er kristen?

Vet ikke.

Jeg tror som sagt bare på Gud, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*

Det var slitsomt å tenke at Gud er streng, at jeg måtte helliggjøre meg ved et knips, uvitende om at jeg ville få en hjelpende hånd hver gang jeg falt, nå fokuserer jeg så mye på nåden at helliggjørelsen kommer naturlig, mye av dårskapen jeg gjorde tidligere, faller meg ikke inn å gjøre lengre. Fokuserte mye på troen, og Gud åpenbarert seg mye snillere da. Det er en god Gud folkens, har så lyst å lære dere det jeg har lært gjennom tro. Å forføre meg andre veier er som å ta livet av meg. Men nå har Gud gjort meg sterk, og når jeg er det, må jeg dele budskapet til de som vil lytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at du har fått se at Gud er god, RPM. Vil ikke si at han er snill. Jeg liker ikke det ordet så godt. Mener det er forskjell på å være snill og god. Men nok om det. Livet blir noe helt annet når en får hvile i at Gud elsker oss, og vite at det ikke er på grunn av at vi er så veldig "flinke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...