Gå til innhold

Hvilken religion


Gjest King James II

Anbefalte innlegg

Jeg er medlem av statskirken og er døpt + konfirmert. Jeg burde i grunnen ha meldt meg ut, men siden det ikke betyr noe fra eller til i min hverdag så forblir jeg medlem. Trenger ikke såre besteforeldre og sånt unødvenig.

Jeg er ateist, men ikke av den trassige anti-kristendom-sorten.

Jeg skulle ønske at jeg kunne tro, tro fascinerer meg, men jeg kjenner inni meg at jeg ikke klarer ta innover meg noe annet enn det jeg kan se og føle rundt meg. Og i grunnen er vel det nok for meg

"Du er din egen frelser, hvilken annen frelser finnes det vel?" <-- Fra Baghavagita (?) tror jeg.

Endret av Cherie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Buddismen er vel heller ingen relgion, men et livssyn

Vet den går under verdensreligion, men jeg er tilbøyelig til å være enig.

TILSLAGSORD

religion religio'n m1 (fra lat.) gudsdyrkelse, guds- el. gudetro; hellig overbevisning den jødiske, den kristne r- / undervise i r-

Slo opp i ordbok på nett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også døpt, og konfirmert i kirka, gifta meg i kirka også (og se hvordan DET gikk..... :sinna::) ) Vil gjerne tro, men det virker ikke som jeg klarer å tilbe noen. Jeg tror at Jesus har levd, og Mohammed likeså, men jeg klarer ikke å tilbe noen av dem, uansett hvor mange "fine" ting osv de skulle ha gjort..... Avviser ikke at det finnes en Gud i en eller annen form, men det "bryr" meg liksom ikke..... Dattera mi er kristen, hun ber til Gud/ Jesus osv. så derfor blir ikke julekvelden avlyst her i huset ennå.... ikke påsken heller.. men når hun ikke er hjemme (er hos faren sin) blir det ikke akkurat pyntet og feiret så mye.....

Jul er for meg egentlig mer gleden av å glede andre med gaver, vise at jeg setter pris på menneskene rundt meg... enn å feire at Jesus ble født...

:forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avviser ingenting, jeg bryr meg bare ikke om det.

Hvorfor, eller er det ikke en betegnelse for dette også? Hm :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jo det er en religion..

Buddhismen er ikke en religion, selv om den praktiseres som sådan enkelte steder. Det er ingen guder, og ingen dogmer du må følge. Er du enig i grunnprinsippene kan du kalle deg buddhist, uavhengig av religion.

Buddhismen i seg selv er veldig eklektisk, da den ikke krever du skal tro på noe. Tvert imot, den vil du skal tro på det som er rett for DEG; på det DU finner fornuftig. Dvs., du skal ikke tro blindt på Buddhas lære bare fordi "nå er jeg buddhist og da må jeg tro på det Buddha sier", liksom. Tror du ikke så tror du ikke. Jeg er selv buddhist, men tror ikke på reinkarnasjon, for eksempel.

Grunnmuren i Buddhismen er de fire edle sannheter og den åttefoldige vei, men det som for meg er vel så viktig, som ligger til bakgrunn for det hele, er det den første Buddha sa om at du skal være ditt eget lys, din egen tilflukt. Du skal ikke tro blindt bare fordi han har sagt noe, eller fordi det står i en hellig bok e.l. Vær kritisk, og tro kun på det som du selv føler er riktig. For sannheten er forskjellig fra person til person.

Grunnen til at Buddhismen praktiseres som religion enkelte steder, er vel fordi folk som en masse ønsker å ha noe som er organisert, noe kollektivt. Men Buddha selv hadde aldri til hensikt å bli tilbedt. Det blir som den berømmelige fingeren som peker på månen. Buddha er fingeren, som peker vei. Men ser du på fingeren så ser du ikke månen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

er medlem av statskirken men ser ikke på meg selv som kristen.

tror på at det finnes en høyere makt, men pleier ikke kalle den/det Gud.

så jeg tilhører ikke noen religion, men tror på en opphøyd makt.

be kan jeg også gjøre, men følger ingen regler eller rutiner for hvordan, mer samtaler en bønn egentlig.

kan bruke både bønnerom(brukt av muslimer) og kristen kirke om jeg ønsker ett spesielt rom til noe innen tro.

jeg tror den makten jeg føler eksisterer, er den samme som de andre religionene tror på, men jeg har ikke samme behovet for å gi troen ett navn eller følge noen andres regler i forhold til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...