Gå til innhold

Lærling som helsefagarbeider..


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har brukt opp min rett til videregående skole, men har etterhvert lyst til å ta fagbrev som helsefagarbeider (den nye utdanningen som begynner fra høsten 2006). Jeg har tenkt å ta fag som privatist, før jeg vil søke om lærekontrakt. Men jeg er veldig usikker på om jeg i det hele tatt bør satse på dette, for har jeg noen sjans overhodet til å få en læreplass så lenge jeg ikke er rettighetselev og ikke går på skolen men tar fag som privatist?

Håper noen har innspill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Sulosi_*

Jeg har tatt omsorgsfag som privatist og hadde da handelskolen fra før. For meg har det blitt umulig å komme opp til fagbrev fordi jeg ikke klarer å få nok praksis. Å få lærekontrakt når man allerede har vg skole er umulig. Har spurt Aetat om hjelp siden jeg mottar overg.stønad men det er ikke noe å hente. Her hvor jeg bor er det så godt som umulig å komme inn som tilkallingsvikar (som er eneste alternativ for å få praksis) dessuten trenger jeg en viss form for forutsigbarhet mtp når jeg skal på jobb da jeg har tre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsefagarbeider er en blanding av hjelpepleier og omsorgsarbeider. De to utdanningene blir slått sammen til høsten.

Dette kan du søke på og det finnes voksenopplæring.

Ikke sikkert du kan få ordinær lærlingplass, men hør litt med opplæringskontoret i fylket. Veldig store forskjeller ute å går.Eller om de har tips.

Mulig du må fikse det selv og få din del av praksis. Da må du bare finne ut hvor mye du må jobbe innenfor de forskjellige sektorene for å få gå opp til fagbrev.

Mener jeg hadde sånn fordeling,men jeg var ordinær lærling:

1 år hjemmebasert omsorg (hjemmetjenesten,feks)

1/2 år instutisjon (sykehjem)

1/2 år husker ikke hva, sosiale tjenester eller noe sånt kanskje. Bolig går under det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har 3 år med allmenne fag fra før, så jeg har ikke lovfestet rett til mer opplæring.

Ja, jeg får vel uansett ikke noe hjelp fra opplæringskontoret men må i tilfelle skaffe læreplass selv. Men ser jo dårlig ut fra svarene her da. Sulosi, har du prøvd å søke læreplass på egen hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Da er du vel mer voksen enn mange av de andre lærlingene da? Jeg kjenner mange som heller ansetter mer voksne lærlinger enn 17-18-åringer. Men jeg aner ikke hvordan det er i den bransjen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Jeg ville heller ansatt en på 25, men det er meg. Vet jo ikke om alle er sånn, men det må da være mye bedre?

Min mor jobber i en annen bransje, men hun er heller ikke overlysten på "fjortiser uten arbeidsmoral"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ann å kontakte opplæringskontoret å høre. Det er ikke sånn at de er der for å motarbeide oss liksom.

Men er det dårlig med plasser blir de med lovfestet rett prioritert.

En annen ting du kan gjøre er å få snakket med pleie og omsorgssjefen i kommunen og prøve å få til en avtale. Gå ut å se om du kan få deg en lærlignplass selv. Det kan være at du kan få.

Bor du nærme flere kommuner så spør litt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sulosi_*

Får ikke læreplass. Har forsøkt og det er ikke håp for meg. De med rettigheter går først (de uten ferdig vgs). En av avdelingssjefene i kommunen her forsøkte å ordne meg en praksisplass hvor jeg fikk redusert lønn evt at jeg arbeidet gratis (har jo trygd) men det gikk heller ikke. Nå har jeg rett og slett kastet bort masse tid og gitt opp. Har bestemt meg for at jeg må finne på noe helt annet. Håper det går bedre med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg kjenner ei som tar praksisen som privatist på egen hånd. Hun har ikke fått lærlingplass, men hun jobber som pleieassistent, ekstravakter+helgestilling. Normal lønn. Poenget er at når hun har jobbet en viss mengde timer så har hun da dokumentasjon på det- og kan ta fagbrev. Ganske mange timer da, flere tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sulosi_*

Jeg kjenner ei som tar praksisen som privatist på egen hånd. Hun har ikke fått lærlingplass, men hun jobber som pleieassistent, ekstravakter+helgestilling. Normal lønn. Poenget er at når hun har jobbet en viss mengde timer så har hun da dokumentasjon på det- og kan ta fagbrev. Ganske mange timer da, flere tusen.

Det var det som var målet mitt da jeg tok omsorgsfag. Man må imidlertid jobbe minst 50% i mnd (kan godt være vikarvakter) for at det skal telle som praksis og som tilkallingsvikar er ikke det like lett å få til. Det er imidlertid forskjell fra kommune til kommune hvor stort behov de har for tilkallingsvikarer og div småstillinger. I min kommune finnes det knapt en ledig time å jobbe. Kommunen har derfor lagt seg på en linje om at de ansetter kun folk med fagbrev uansett hvor små stillinger det er snakk om, rett og slett fordi det er så mange søkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest

Jeg går voksenopplæring, er 25 år, og blir forhåpentligvis lærling til høsten.

Alle i min klasse har søkt lærlingplass hos opplæringskontoret i kommunen. Alle kan søke! Jeg og ei på 29 år, ble innkalt til intervju.

Er ikke alle ungdommer som er skikket til å jobbe innen helsefag.

Eller du kan jobbe 100% i 5 år, og ta fagbrev.

Nå er det veldig vanskelig å få 100%stilling, som assistent, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Gjest Gjest_Kristina_*
Ja, jeg vil være ca 25 år når jeg søker om læreplass.

Nå ble jeg irritert, "fjortiser uten arbeidsmoral" ?

Jeg er en 17 år gammel jente som har mye arbeidserfaring. Jeg har fått læreplass, og jeg gleder meg enormt til å komme igang med det.

Jeg ble som 16 åring tatt inn som sommervikar i en pensjonærheim (Hjemmehjelp.) Å de var såpass fornøyde med min innsats der, at de ansatte meg på somatisk avdeling på sykehjemmet. Jeg har derfor en 20 prosent stilling der. Det vil alså si at jeg i tillegg til å gå skole arbeider fast annenhver helg, tar ofte på meg ekstravakter, pluss at jeg jobber mesteparten av feriene mine. Jeg vet jeg er flink i jobben min, og jeg stortrives, å syns det er bra at de gav meg en sjanse til å vise hva jeg er god for.

Dra for guds skyld ikke alle under en kam. En kan nemlig være ung å ha arbeidsmoral. Men gi ungdommen en sjans. Det er et evig syt om at ungdommen er lat å ikke jobber. Men hvor mange jobber kan man få når man er under 18, og uten arbeidserfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei,

Jeg har ingen erfaring i helsefag. Jeg har registrert i helsefagarbeider i år. For å få fagbrev hørte jeg at må ferdig teorie først (1 år) også søke lærlingplass (5år). For å spare tid vil jeg gjerne ta samtidlig båre teori og 1.år som lærling.

Jeg vet ikke hvordan skrive inn søknad: lærlingplass, hjelpearbeider i helsefag eller praksisplass i helsefag. Kan dere hjelpe meg finne ut hvilken ord er det passe for meg?

Takk på forhånd. :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...