Gå til innhold

Noen hundefolk her?


Fyrstikk

Anbefalte innlegg

du glemte at de er en av de sykeste rasene der ute. Styr unna

Anonym poster: 6ba21694421b23047f71092f41be72b4

Ja, det er en av de sykeste rasene. Og dette er et tema som kan diskuteres fram og tilbake, og jeg er fullstendig enig(og klar over) at rasen har mye sykdommer. Da vi var til dyrlegen med vår cavalier, spurte vi om dette med sykdommer; Han benektet ikke sykdommene, men mente det var litt blusset opp dette med sykdommene, at det ikke var så mye som man skulle ha det til. Det er jo dyrlegens personlige mening, og jeg vet at tallene for syke hunder er alt for høye. Så helt klart, leter du etter en frisk rase bør den styres unna. Men hunderasen i seg selv er herlig :) Om det skal drives avl på de eller ikke kan vel også diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar! :-) Jeg har tenkt mye på whippet, og hørt mye bra om den. Jeg reiser også en del i helgene til mitt barndomshjem, så en hund som er enkel å ta med seg hit og dit er et pluss. :-) Har tenkt mye på mindre raser også(dvergpincher, toy terrier osv), noen tips til små raser?

Har en langhåret Russisk Toy Terrier. En fantastisk hund som har alt en stor hund har men i lite format. Tåler timevis med tur, men moderer løpingen i starten. Min er kjærlig, har stabilt gemytt, bjeffer relativt lite i forhold til andre småhunder og er veldig enkel å reise med. Hun "snakker" med hele kroppen. Er en glad og livlig hund som fungerer kjempegodt som familiehund og i de rareste situasjoner.

Hunden er liten og elegant, det sies at de langhårede er litt mer robuste enn de korthårede. Den spiser moderate mengder, og du blakker deg dermed ikke på hundefor. (En stor hund kan fort spise for 600-800 i måneden) Dyrlege kan jo bli dyrt, du bør ha en forsikring. Småhunder har ofte litt problemer med å få til å felle alle tennene sine.

Sosialisering er kjempeviktig. Jeg trasket masse rundt der det var mye folk med hunden med meg i starten. Valpekurs kan anbefales. Min Toy er veldig mammadalt, og jeg liker ikke å være vekk fra henne noe videre. Har arbeidssituasjon som er tilrettelagt for hund, så hun er alene stort sett når jeg er i butikken. Men du kan sikkert trene de til å være alene en del. Det sitter sikkert like mye i meg.

Kjøp kvalitetsfor, det lønner du deg på uansett. Jeg foretrekker RC på mine hunder, men det kan være individuelle forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil virkelig anbefale Cavalier King Charles Spaniel. Snillere, mer hengivne hunder skal du lete lenge etter! Vi har hatt vår siden januar, og hun er elsket av alle i familien.

Hunderasen er ganske liten, og vår krever grei mosjon, ikke kilometerlange turer. Cavalierer er generelt glad i alt og alle, og vår har aldri reagert negativt på unger. Vår hund er like glad i å leke og gå turer som å sove trygt og godt på fanget. Hun er også veldig glad i å lære triks.

Nå skal det sies at denne hunderasen har en del sykdommer, så jeg anbefaler deg å sjekke stamtavle, foreldre og besteforeldre til valpen (evt enda lengre bak). Men jeg synes ikke du skal bli skremt bort av sykdommene, bare les om dem og skaff deg informasjon. Cavalierer er en herlig hunderase :)

Cavalieren er vår første hund, og vi kunne ikke vært mer fornøyd.

Lykke til med valget av hund! :)

Edit: Holdt på å glemme at de har verdens fineste, store øyne og myk pels. Hehe :)

Signerer denne!

Jeg har også en cavalier, som er min første hund, og jeg synes virkelig den egner seg som første hund, er veldig glad for at jeg tok dette valget :)

Jeg har en tispe, og mange sier tispene er lettere å håndtere enn hannhundene, uten at jeg skal være for påståelig ang dette. Hun er med på ganske lange turer, men kan også klare seg med kortere turer enkelte dager. Hun har vært en drøm å dressere, pluss veldig hengiven, kjempefint gemytt og en skikkelig familiehund (ingen problemer med småbarn, f.eks).

Det er jo noe pelsstell, men jeg synes ikke det er noe problem å bade henne av og til (hun er vant til det nå, så det går fort), pluss å børste henne. Det blir jo en del av kosen og den daglige kontakten vi har.

Ser noen nevner sykdommer, og dette er jo et FRYKTELIG stort tema som folk diskuterer i det uendelige... Det jeg gjorde var at jeg selvsagt valgte en godkjent oppdretter (gjennom cavalierklubben), og sjekket stamtavler LANGT tilbake for alle hundene de hadde hatt, pluss om deres avkom hadde hatt noen sykdommer. Som de ikke hadde. Dessuten sjekket jeg også at alle i stamtavlen hadde vært over 3 år da de ble avlet på (og de fleste arvelige sykdommer hos cavalierer har presentert seg før denne alderen). Så jeg er ganske trygg på å ha en frisk cavalier (men selvsagt kan hunder bli syke, på lik linje med mennesker). Ingen hunderaser kommer helt uten sykdommer, så jeg ville bare tatt forhåndsregler så er du ganske sikker :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund til vanlig selskapshund og joggeturer? Tja da har du 1/3 av verdens raser å velge mellom.

Still deg selv litt flere spørsmål først.

Hvor mye mosjon kan du gi hunden pr dag fysisk?

Hvor mye mental aktivisering?

Korthår/langhår?

Hvor mye tid på pelsstell?

Har du erfaring fra før?

Hvilke treningsmetoder vil du bruke (ikke alle hunder responderer like bra på alt)?

Tenkt å gjøre noe mer enn jogging? Blodspor, agility, lydighet eller lignende?

Jakt?

Viktig for deg at hunden kan være løs?

Har du barn? (alder på dem)

Svarer du på disse blir det enklere å hjelpe deg å velge den perfekt hunden for akkurat deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale dansk/svensk gårdshund. En fantastisk snill og lettlært hund som er med på alt. Ikke er den så veldig stor heller, så den er lett å få med seg overalt. Også er de utrolig kosete. :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk/svensk gårdshund, uten tvil!

Anonym poster: ee20d6103d36638df8e4a29be2f37121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

ang. hund. tenk over hvor mye tid du vil bruke på den. jeg har selv en som er blanding av golden retriver og collie + broren hans som vi kjøpte ut fra kennel fordi den ikke hadde det bra der. de er to familiehunder. kosehunder av dimensjoner. og tur sier de ikke neitakk til. men de krever lite. får de en time hovedtur er de fornøyd, men de kan lett være med på 4-5 timers tur også, men det er ikke noe de krever. han er fornøyd uansett. men elsker å løpe i skogen og vasse i vann. om det er av interesse med en slik hund er du velkommen til å ta kontakt i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :-)

Jeg har tenkt å skaffe meg hund de neste årene, men jeg klarer virkelig ikke å bestemme meg. Jeg vil helst ha ALLE. Jeg har sett på hunder som puddel og mynde, noen som har erfaring med disse? Jeg vil ha hund som selskap og for å ha med på tur(også joggetur) og ellers overalt(bil, båt, fjellet, byen).

Noen tips til første hund?

Labrador!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...