Gå til innhold

kattunge fikk kattemelk - diare. Hjelp :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kattungen min på 12 uker fikk kattemelk. Trur det kan være grunnen til at han nå har diare.

Han har hatt det i 3 dager nå. Drikker og spiser som normalt. Leker og sover som alle andre kattunger, virker ikke påvirket av mageproblemene.

Noen tips? Burde jeg bare vente til det går over?



Anonymous poster hash: 0d942...c0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant ut om "zoolac" etter litt googling... Burde jeg prøve det nå, eller vente litt?

Det koster 132kr på nett... er det dyrere eller billigere hos veterinæren?

TS



Anonymous poster hash: 0d942...c0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler absolutt Zoolac! Kjøp på apotek i morgen, og gi med en gang :)

Vanlig apotek? Eller veterinær?

TS

Anonymous poster hash: 0d942...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges på vanlig apotek ja, du trenger ikke resept :)

Fant ikke noe på apotekene nettside, så jeg bestilte på en annen side. Apotekhjem. Tok den hvor det kun tar 1 dag.

Kan kattematen være skyldig? "Friskies Junior"... Trur egentlig det er mest sannsynligvis at han har fått litttt for mye kattemelk. Han drikker så innmari lite vann :S Men det er vist normalt for katter...

Noen nevnte biola... Kan han få det en gang i blant, i stedet for kattemelk?

Er det slik biola som er i vanlig butikk? vet bare om en med noe blåbær eller noe... men det finnes vell noe annet også.. drikker ikke biola selv.

TS

Anonymous poster hash: 0d942...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når kattungen er 12 uker er den avvent morsmelk. Ikke gi katten noen form for melk, voksne katter spesielt skal ikke ha melk. Gi pus Zoolac og ikke gi mer melk, så unngår du diarè



Anonymous poster hash: 148f2...475
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattematen kan definitivt være medskyldig, Friskies er for å si det rett ut, drittmat... Kattemelk er også helt unødvendig. Sett heller ut flere skåler med friskt vann, og sett aldri vannskåla ved siden av maten, da katter helst ikke drikker nær matkilden. Jeg anbefaler et godt for med mest mulig proteiner og minst mulig korn (men ikke bytt ut foret brått, bland ut nytt for litt og litt), hør med en dyrebutikk for anbefalinger :) Kjempefint at du har bestilt Zoolac! Ikke noen vits å gi Biola, det har probiotika, men også laktose, som de færreste katter tåler ;) Lykke til med kattungen :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å bytte til et bedre merke når kattungen går over til voksen fôr. Skal kasteres så fort han er gammel nok. Så da skal jeg bytte over til fôr for kastrerte puser.
Hvilke anbefaler du? Jeg har ikke så innmari mye penger å rutte med i måneden. Skal slutte med snus, for å ha råd til bedre fôr. - Så det å angripe meg for å tenke smart med pengene, er unødvendig. Jeg vil det som er best for pusen, og lommeboken.

Jeg vet de fleste sverger til Royal... Er Pro Plan et bra merke? Hva med Feline?

Noen som vet om et merke som er litt billigere, men bra?

Er det virkelig sant at katten spiser mindre av kvalitetfôr? Slik at man sparer penger, selv om at man kjøper noe som er dyrer?

Har investert i kvalitet sand, er kjempe fornøyd med den så langt. Tidy cats blå.

Går det an å blande rød og blå Tidy Cats? Siden den ene er instant action (noe som stemmer! da rampen aldri graver ned avføringen, jeg bare kaster litt sand over og wips, lukt fri). Skal få en kattunge til om to uker så vurdere å prøve ut rød...

TS



Anonymous poster hash: 0d942...c0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å bytte til et bedre merke når kattungen går over til voksen fôr. Skal kasteres så fort han er gammel nok. Så da skal jeg bytte over til fôr for kastrerte puser.

Hvilke anbefaler du? Jeg har ikke så innmari mye penger å rutte med i måneden. Skal slutte med snus, for å ha råd til bedre fôr. - Så det å angripe meg for å tenke smart med pengene, er unødvendig. Jeg vil det som er best for pusen, og lommeboken.

Jeg vet de fleste sverger til Royal... Er Pro Plan et bra merke? Hva med Feline?

Noen som vet om et merke som er litt billigere, men bra?

Er det virkelig sant at katten spiser mindre av kvalitetfôr? Slik at man sparer penger, selv om at man kjøper noe som er dyrer?

Har investert i kvalitet sand, er kjempe fornøyd med den så langt. Tidy cats blå.

Går det an å blande rød og blå Tidy Cats? Siden den ene er instant action (noe som stemmer! da rampen aldri graver ned avføringen, jeg bare kaster litt sand over og wips, lukt fri). Skal få en kattunge til om to uker så vurdere å prøve ut rød...

TS

Anonymous poster hash: 0d942...c0c

Så bra du skal gi skikkelig fòr! Ja, det stemmer kattene spiser mindre av god kvalitetsfòr fremfor butikkfòret. I butikkfòret er det meste tomme kalorier og vomfyll, mens i det som er godt produsert er det nok proteiner og fett som metter mer og lenger. Nå bruker vi selv Matmons fra FK til våre katter og alle har skinnende myk pels og greit hold. Vi bruker også FK sin kattesand (18 kg for 200,-) som klumper seg og er så og si luktfri hvis du tømmer doen ofte nok

Anonymous poster hash: 148f2...475

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var overhodet ikke ment som et angrep :) Måtte bare være litt ærlig...hehe ;) Friskies er ikke så billig som mange skal ha det til, for som du sier, så spiser kattene mye større mengder for å bli mette. Dessuten kan kattene lettere få sykdommer av dårlig for, noe som bare gjør det enda dyrere i lenden. Jeg har også dårlig råd, men jeg kjøper Orijen Cat & Kitten, koster 500 kr for en sekk, og den holder i ca en mnd for mine FIRE katter :D Kattesand kjøper jeg billig i sverige, så akkurat der kan jeg ikke hjelpe. Virker som du absolutt vil det beste for pusen <3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du skal gi skikkelig fòr! Ja, det stemmer kattene spiser mindre av god kvalitetsfòr fremfor butikkfòret. I butikkfòret er det meste tomme kalorier og vomfyll, mens i det som er godt produsert er det nok proteiner og fett som metter mer og lenger. Nå bruker vi selv Matmons fra FK til våre katter og alle har skinnende myk pels og greit hold. Vi bruker også FK sin kattesand (18 kg for 200,-) som klumper seg og er så og si luktfri hvis du tømmer doen ofte nok

Anonymous poster hash: 148f2...475

Jeg vurderte matmons.. Det ser jo ut som en helt grei pris. Så den må jeg prøve, takk for tipset :D

Kattedoen blir tatt en gang om dagen. Vil ikke at pusen skal få ting under labbene hehe. Også tømmer jeg søppel en gang om dagen allikevel, så hvorfor ikke ta kattedoen i samme slengen.

Var overhodet ikke ment som et angrep :) Måtte bare være litt ærlig...hehe ;) Friskies er ikke så billig som mange skal ha det til, for som du sier, så spiser kattene mye større mengder for å bli mette. Dessuten kan kattene lettere få sykdommer av dårlig for, noe som bare gjør det enda dyrere i lenden. Jeg har også dårlig råd, men jeg kjøper Orijen Cat & Kitten, koster 500 kr for en sekk, og den holder i ca en mnd for mine FIRE katter :D Kattesand kjøper jeg billig i sverige, så akkurat der kan jeg ikke hjelpe. Virker som du absolutt vil det beste for pusen <3

Nei, Nei følte ikke det heller. Er fullstendig klar over at butikk-mat ikke er å anbefale. Mamma er imot at jeg får meg katt (nettopp flyttet ut for meg selv) og hun blir sur om jeg bruker for mye penger på katten. Så den kastet hun i vognen i sinne da jeg sa at jeg skulle kjøpe litt dyrere mat. Men har alltid hatt planer om å finne kvalitet mat.

Merker han spiser utrolig mye, ser han er borti skålen og spiser ca 4-5 ganger om dagen. Og en liten eske er snart tom etter bare 1 uke.

Har skrevet her før en gang, og da ble tråden gjort om til et angreps-tråd mot meg som ønsker å spare litt penger. Jeg har ventet 7 år på pusekatten (da min mor er imot katt, min første katt døde for 7 år siden). Så jeg vil så klart det beste for dyrene mine. Men vil også ha nok til å kjøpe mat til meg selv (bruker ca 500kr i uken på mat til meg selv, så jeg er ikke grådig). Kuttet ut frokost for å ha råd til katt, så mye ønsker jeg meg katt. Så det gjør utrolig vondt når folk angriper meg og sier jeg ikke fortjener å ha katt, bare fordi jeg ønsker å spare litt her og der.

TS

Anonymous poster hash: 0d942...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker han spiser utrolig mye, ser han er borti skålen og spiser ca 4-5 ganger om dagen. Og en liten eske er snart tom etter bare 1 uke.

TS

Anonymous poster hash: 0d942...c0c

Som småunger, så har en kattunge i vekst behov for mye god og næringsrik mat for å vokse seg normalt til. Når han blir voksen trenger han forholdsvis mindre mat, ettersom han da bare skal holde kroppen i drift, ikke vokse og bli større. Det er også normalt at katter spiser MANGE ganger om dagen, de er av natur tilpasset å spise ofte. Kjøper du kvalitetsfôr så får du muligheten til å kjøpe større kvanta, som blir billigere per kilo enn å bare kjøpe en liten kiloseske "hele tiden". Venn deg til å ignorere prisen per eske, og bry deg heller om prisen per kilo eller prisen per dagsforbruk. Er du redd for at han ikke spiser opp f.eks. en femkilossekk fort nok, er det bare å oppbevare litt av det i fryseren.

For øvrig fint at du har tenkt å få ham kastrert. Siden du har litt stram økonomi er det også kjempeviktig at du forsikrer ham. Har man god råd er ikke forsikring så nøye, men hvis ikke, så kan forsikring være det som redder deg fra å sette deg i gjeld eller velge å avlive katten kun fordi du ikke har råd til helsehjelp. Jeg er student med hund selv, og når det plutselig skal betales 15.000 for en operasjon pga sykdom/påkjørsel/ulykke etc, er det veldig greit at forsikringen tar mesteparten av regningen...

Anonymous poster hash: 27e3a...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som småunger, så har en kattunge i vekst behov for mye god og næringsrik mat for å vokse seg normalt til. Når han blir voksen trenger han forholdsvis mindre mat, ettersom han da bare skal holde kroppen i drift, ikke vokse og bli større. Det er også normalt at katter spiser MANGE ganger om dagen, de er av natur tilpasset å spise ofte. Kjøper du kvalitetsfôr så får du muligheten til å kjøpe større kvanta, som blir billigere per kilo enn å bare kjøpe en liten kiloseske "hele tiden". Venn deg til å ignorere prisen per eske, og bry deg heller om prisen per kilo eller prisen per dagsforbruk. Er du redd for at han ikke spiser opp f.eks. en femkilossekk fort nok, er det bare å oppbevare litt av det i fryseren.

For øvrig fint at du har tenkt å få ham kastrert. Siden du har litt stram økonomi er det også kjempeviktig at du forsikrer ham. Har man god råd er ikke forsikring så nøye, men hvis ikke, så kan forsikring være det som redder deg fra å sette deg i gjeld eller velge å avlive katten kun fordi du ikke har råd til helsehjelp. Jeg er student med hund selv, og når det plutselig skal betales 15.000 for en operasjon pga sykdom/påkjørsel/ulykke etc, er det veldig greit at forsikringen tar mesteparten av regningen...

Anonymous poster hash: 27e3a...6ed

Ser så klart på kliosprisen, men synes det er så vanskelig å regne ut. Da de ikke skriver opp kilosprisen slik man gjør med "menneske mat".

Har vurdert forsikring, men må lese meg litt opp om det først :D

takk for tipset.

TS

Anonymous poster hash: 0d942...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

En kattunge trenger næringsrik mat :)

Og det høres ut som du vil det aller, aller beste for denne lille 'tassen', - men med litt stram økonomi.. og en liten om 2 uker?

Kattesand har du kjøpt av Rolls Roys typen, jeg bruker Tidy Cats blå til mine 3.

Men, du kan spare mange penger på å ikke kjøpe den dyreste kattesanden. Det er mye viktigere hva kattungen(e) tar inn enn at det er så luksuriøst der maten kommer ut (i dokassen).

En annen bruker fortalte at klumpesanden fra Eurporis var veldig god, - så kanskje den bør prøves?

Kattemat med så høyt proteninnhold som mulig.

Jeg ville sagt Eukaneba Kitten (en 2 kilos pose koster ca. 300 kroner, 4 kilo koster under 500).

Husk at to kattunger vil spise dobbelt så mye som en kattunge, og sanden vil også brukes opp fortere.

- men det håper jeg du har tatt med i budsjettet.

Jeg blir litt bekymret for deg når du sier du har sluttet å spise frokost for å ha råd til katt, og slutte å snuse for å kunne kjøpe bedre fôr....og så kommer det en katt til om 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å skrape sammen til en 18 kilos sekk med Orijen Cat & Kitten har du billig og bra kattemat til to katter veldig lenge. (Og så sparer du slik at du har råd til å kjøpe en ny sekk når den første er tom). Som en bonus får du sekken gratis levert på døren din slik at du slipper å slepe rundt på tunge fôrsekker

https://animail.no/orijen-adult-cat-18-kg.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En kattunge trenger næringsrik mat :)

Og det høres ut som du vil det aller, aller beste for denne lille 'tassen', - men med litt stram økonomi.. og en liten om 2 uker?

Kattesand har du kjøpt av Rolls Roys typen, jeg bruker Tidy Cats blå til mine 3.

Men, du kan spare mange penger på å ikke kjøpe den dyreste kattesanden. Det er mye viktigere hva kattungen(e) tar inn enn at det er så luksuriøst der maten kommer ut (i dokassen).

En annen bruker fortalte at klumpesanden fra Eurporis var veldig god, - så kanskje den bør prøves?

Kattemat med så høyt proteninnhold som mulig.

Jeg ville sagt Eukaneba Kitten (en 2 kilos pose koster ca. 300 kroner, 4 kilo koster under 500).

Husk at to kattunger vil spise dobbelt så mye som en kattunge, og sanden vil også brukes opp fortere.

- men det håper jeg du har tatt med i budsjettet.

Jeg blir litt bekymret for deg når du sier du har sluttet å spise frokost for å ha råd til katt, og slutte å snuse for å kunne kjøpe bedre fôr....og så kommer det en katt til om 2 uker.

Vil ha kvalitet sand, siden de skal være innekatter. Så lukt, klumping og hvor lang tid det tar før man må skifte ut hele sanden, er viktig. Og så klart, pris.

Høres dramatisk ut, men ønsker å ha minst 1000kr ekstra i måneden, som jeg kan legge av. Dersom det skjer noe med meg eller kattene. Også legger jeg av 500 i måneden til kattesand/mat, slik at jeg har ekstra liggende dersom jeg ikke har nok på brukskontoen.

Det å slutte med snus MÅ jeg ikke, men bruker kattene som motivasjon. Dersom jeg tenker "nå vil jeg ha snus", så førerover jeg 100kr til sparekontoen, som da går til kattene (og akutte ting).

Jeg spiser frokost, bare for å spise frokost. Blir kvalm og dårlig av å spise frokost (sitter psykisk), så det å droppe frokost er ikke ille, ser på det som penger spart og fører over en 100 lapp ekstra til sparekonto.

Så det blir ca. 2000+ til sparing i måneden :)

Så klart har jeg råd til å ha katt, og til å dekke alle utgiftene som skal til. Og det å ha to, har jeg tenkt godt igjennom og det er det som er best for kattene, siden de skal være innekatt. Han jeg har nå er 13 uker, og han andre er 10 uker. Så de er ganske nærme i alder :)

TS

Anonymous poster hash: 0d942...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager mange spørsmål. Men vil ikke gjøre noe feil.

Siden han har diare, så tråkker han i bæsjen sin noen ganger (har hent hele 4 ganger) så da må jeg vaske labbene. Gjør det i vasken, for papir setter seg fast (han tar ut klørne).

Kan jeg holde han i nakkeskinnet, mens jeg støtter og har hele vekten i ene hånden. Mens jeg gjør det? Er nemlig helt oppskrapt på armene, det gjør så innmari vondt. Og har blir vell mye roligere hvis jeg holder han slik? Og det går garantert mye raskere å skylle labbene, da meste parten av tiden går i å krangle med han.

TS



Anonymous poster hash: 0d942...c0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke hold han i nakkeskinnet, det gjør vondt for kattungen når han har blitt så stor! Hold han under brystbenet med tommelen og lillefinger ved armhulene med en hånd, mens du bruker den andre hånden til å vaske han. Len han inntil deg for ekstra støtte. Har gjort dette flere ganger hvis jeg har måttet vaske labbene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Et vaskealternativ er å ta ham på fanget ditt, med et håndkle under, og bruke en fuktig vaskeklut til å vaske av potene.

- den runden har vi hatt her noen ganger også ja.

Håndkledet og vaskekluten kjøres på 90 grader i maskinen så er de rene som gull når de er ferdigvaskede.

Godt det ikke var så smalhans i økonomien som jeg først fikk inntrykk av :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...