Gå til innhold

Radioaktiv stein :o


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kan fint gå utifra to ting:

Steinen er lavradioaktiv, siden høyradioaktivt materiale er vanskelig å få tak i. Steinen er sannsynligvis naturlig, siden mannen som har den, er en steinsamler.

Det som er fint med radioaktivt materiale, er at det har kortere "levetid", jo her intens stråling det avgir. Så derfor vil en stein inneholdende naturlig uran, være forholdsvis "strålingssvak", om den fortsatt er istand til å avgi stråling x antall milliarder år etter at den ble til.

Visste du at bananer avgir stråling fordi de inneholder en radioisotop kalt Kalium 40? Det er nok radioaktivitet i vanlige bananer, til at de slo ut på målerne som havnevesenet i USA tidligere brukte når de sjekket båtlaster (!) Kalium fins også i mengder i enhver menneskekropp (så mye som 0.2%). Snodig at vi trenger lommelykter for å orientere oss om natta...

Da lurer jeg på hvor mye tid som er naturlig å tilbringe ved siden av en stein? :Hehe:

Jeg tror den unaturlig lange tiden man tilbringer foran datamaskinen, er mange ganger farligere. Først og fremt fordi man sitter dønn stille og grubler på hvor farlig alt er.

Haha! Et par timer i måneden, kanskje? Dersom den er VELDIG fin, og interessant.

Men jeg ville nok ikke anbefalt å ha steinen liggende under hodeputen. Vi har noen slike steiner liggende på jobb, og der er faktisk bygget merket ;) Men vi tar dem stadig frem på kurs, eller demonstrasjon for småbarn.

Endret av amonyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...