Gå til innhold

Er dette lov?


vinterspeil

Anbefalte innlegg

Man kan da ha kontrollen over en hund selv om den finner et bein/innmat/rester av et dyr?

Joda, men da oppdager man også hvor hunden finner disse restene. Den kommer ikke bare plutselig valsende med det uten at man aner hvor det kom fra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, men da oppdager man også hvor hunden finner disse restene. Den kommer ikke bare plutselig valsende med det uten at man aner hvor det kom fra.

Slik denne tråden har sklidd ut må være et godt eksempel på hvor useriøst det er blitt på KG i det siste. Jeg skulle virkelig ønske at de som ikke hadde annet å gjøre enn å forsøke å "ta" de som skriver innlegg i å gjøre feil fant seg et annet forum.

Btw, jeg vet godt hvor hunden fant beinrester. Det er i en skråning der det ikke er fremkommelig for meg, men bøndene lemper kadaver utenfor. Så vet dere det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis hunden går ti meter foran deg og finner kadaver i veikanten, så har du ikke kontroll på hunden? Hvis det er noen som skal skjerpe seg her så er det deg. Jeg er godt kjent med lovverket. Jeg er hundeeier og snart ferdig jurist.

Man kan, men hun hadde det tydeligvis ikke.

Seriøst?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mange ikke aner hva de snakker om, eller bare tenker utfra sitt eget hode...

Og at det ene eksluderer det andre og slikt...

Beklager medavsporing.. :sjenert:

Hvordan går det med hunden? Er han blitt bedre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som feiler deg? Så lenge det ikke er båndtvang er det fullt lovlig å ha hunden løs. Det er du som ikke har greie på lovverket!

Går hunden løs kan den fort være borti noe greier før du ser hva det er og får avverget at den spiser det.

Det feiler meg ikke noe annet enn at jeg har rett.

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis hunden går ti meter foran deg og finner kadaver i veikanten, så har du ikke kontroll på hunden? Hvis det er noen som skal skjerpe seg her så er det deg. Jeg er godt kjent med lovverket. Jeg er hundeeier og snart ferdig jurist.

Seriøst?

Du har jo funnet opp din egen problemstilling. Les hovedinnlegget på nytt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvis hunden går ti meter foran deg og finner kadaver i veikanten, så har du ikke kontroll på hunden? Hvis det er noen som skal skjerpe seg her så er det deg. Jeg er godt kjent med lovverket. Jeg er hundeeier og snart ferdig jurist.

Håper du lærer noe mer enn å lage slike der før du er helt ferdig: http://no.wikipedia.org/wiki/Stråmann

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo funnet opp din egen problemstilling. Les hovedinnlegget på nytt.

Det er du som leser ting inn i TS sitt innlegg som ikke står der. :filer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et poeng at hundeeier skal vite hvor hunden finner kadavre fordi det slett ikke automatisk er snakk om noe lovbrudd fra bønders side. Det har seg jo slik at verken fastgåtte sauer og kyr, eller hjort/elg som dør naturlig har anledning til å grave seg dypt ned der de ligger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at TS sier hun vet at bønder i nærheten slenger dyrekadaver i en skråning, så det er tydeligvis ikke snakk om dyr som har satt seg fast og dødd. Det er ikke lov å slenge dyrekadavre i naturen.

At bikkja til TS går løs, hvor den gjør det og under hva slags tilsyn spiller liten rolle. Bikkja har funnet ulovlig dumpet dødt dyr, spist og blitt syk. TS spør om det er lov å dumpe sånt i naturen. Nei, det er ikke lov å dumpe døde husdyr på denne måten. TS har fått svar på det hun spurte om.

Det er utidig å skli ut en tråd på den måten dere gjør her. Dere tar fokus bort fra det TS ønsket svar på, og fortsetter å kverulere om helt andre ting. Hvis dere ønsker å diskutere båndtvang og hundehold ellers, så foreslår jeg at dere starter en egen tråd om det.

Hvorfor dyrene er døde er også interessant. Var de syke? Da skal de i tilfelle graves ned så dypt at ikke kjøttetende dyr kan grave opp de døde dyrene. Interessant, men ikke i denne tråden, fordi vi ikke vet noe om hvorfor dyrene er døde.

Endret av Bodillen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fremtiden TS kan du passe på hunden din litt bedre. :filer:

Det er lov til å grave ned dyrekadavre i bakken. Du kan ikke skylde på noen andre fordi hunden din har blitt syk. Ta litt ansvar selv!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bodillen.

Kan vi ikke la de som ønsker å diskutere andre ting herved lage sin egen tråd?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I fremtiden TS kan du passe på hunden din litt bedre. :filer:

Det er lov til å grave ned dyrekadavre i bakken. Du kan ikke skylde på noen andre fordi hunden din har blitt syk. Ta litt ansvar selv!

Øh... dyreskrottene var ikke nedgravd. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh... dyreskrottene var ikke nedgravd. ;)

Helt korrekt! Det var liksom utgangspunktet for hele diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at TS sier hun vet at bønder i nærheten slenger dyrekadaver i en skråning, så det er tydeligvis ikke snakk om dyr som har satt seg fast og dødd. Det er ikke lov å slenge dyrekadavre i naturen.

Det at hun visste at det var snakk om en dumpingplass kom ikke fram før langt uti tråden. Jeg synes det er en vesentlig ting å få med ganske tidlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hunden min springer løs for å få utforske verden selvsagt. Vi er langt ut i skogen. Har du noen gang hatt hund?

om han har/har hatt hund har da lite å si.

Hva har det med dine lovbrudd å gjøre?

Og at du bor langt ut i skogen gjør det at du lar hunden din løpe løs enda verre. Loven om at du skal ha kontroll over hunden din er først og fremst der for å beskytte forsvarsløst vilt.

:takke:

Det er lov, men skal graves ned dypt nok til at kjøttetende dyr ikke kan grave det opp. Bestemmelsen gjelder bare fjerntliggende områder, og nedgravingen skal meldes til Mattilsynet (av grunneier?). Selvsagt skal det også gjøres på en slik måte at man ikke forurenser drikkevannskilder osv.

det jeg vet er at rester fra jakta kan/skal graves så så dypt ned, for å hidre at andre dyr graver det opp. hvordan det er med skada/døde livdyr og "kjæledyr" vet jeg ikke, men jeg fikk lov å grave ned kaninhoder/rester. men har hørt fra noen i ettertid at det ikke er lov likevel fra noen, mens andre synes det er helt greit.

Hva er det som feiler deg? Så lenge det ikke er båndtvang er det fullt lovlig å ha hunden løs. Det er du som ikke har greie på lovverket!

Går hunden løs kan den fort være borti noe greier før du ser hva det er og får avverget at den spiser det.

men man skal jo alltid ha full kontroll, å da synes jeg det er innlysende at man hverfall bør se hunden til envær tid! :jepp:

Takk, ja han er frisk og rask igjen :danser:

godt å høre, det er skummelt og skremmende når disse høyt elskede firbeinte får i seg noe de ikke tåler når man er ute på tur!

:klemmer: til dere begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hunden min springer løs for å få utforske verden selvsagt. Vi er langt ut i skogen. Har du noen gang hatt hund?

Typisk hundeeier du, tar du ikke hensyn til de andre ville dyra i skogen som ikke nødvendigvis liker en mer eller mindre forstyrra hund?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk hundeeier du, tar du ikke hensyn til de andre ville dyra i skogen som ikke nødvendigvis liker en mer eller mindre forstyrra hund?

Hehe, hunden min jakter ikke på ville dyr. Bare døde reter av den tamme typen :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hunden min jakter ikke på ville dyr. Bare døde reter av den tamme typen :skratte:

Oja, så da blir ikke dyrene i skogen redde for hunden din?

Det er lov å tenke litt lenger enn til sin egen nesetipp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...