Gå til innhold

Hvorfor lever Tyrkia så vestlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det spørsmålet har jeg lurt på en stund.

Tyrkia er jo et muslimsk land. Man skulle kanskje trodd at de da er slik som de andre muslimske landene.

Men tyrkiske ungdommer er jo akkurat som ungdommer i Tyskland, Spania og Norge.

Dekker ikke til håret, går med vestlige klær osv.

Hvorfor virker det som om Tyrkia er det eneste muslimske landet som er mest europeisk?



Anonymous poster hash: 39400...ef7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Landet grenser mot Europa, og fordi Atatyrk, Tyrkias første president og landsfader, valgte å orientere landet mot Europa heller enn Midt-Østen. Han fikk til og med innført latisk alfabet.

Anonymous poster hash: 2978a...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landet grenser mot Europa, og fordi Atatyrk, Tyrkias første president og landsfader, valgte å orientere landet mot Europa heller enn Midt-Østen. Han fikk til og med innført latisk alfabet.

Anonymous poster hash: 2978a...fd9

Klokt valg

Anonymous poster hash: 39400...ef7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er overhodet ikke vestlige, med mindre massemord på minoriteter, undertrykkelse av andres kultur, økonomisk støtte til terrorister og fengsling av politiske motstandere er vestlige trekk. Jeg gir en lang faen i om de ikke dekker til håret når de samtidig oppfører seg som barbarer.



Anonymous poster hash: 6566e...673
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet

Det er enorm forskjell på bygd og by, og øst og vest. Urban ungdom fra øvre middelklasse vil typisk ha mer sekulære og åpensinnede meninger en fattiglus fra bygda. Hvis du reiser til en hvilken som helst tysk storby, vil du se 1000 vis av damer innpakket i svart spøkelseskostyme. Disse er fattige og konservative tyrkere som har reist til Europa for å få bedre råd, og fordi tyrkia rett og slett er for sekulært for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber med flere fra Tyrkia, Bosnia, Serbia, Kosovo og Albania som er muslimer, men de hverken bruke hijab, faster eller ber jevnlig. Drikker alkohol gjør de også. Så de er absolutt vestlige, men muslimer.

Det er store forskjeller, men Tyrkia er ganske så delt. Og det er som sagt over her stor forskjell på by og bygd.



Anonymous poster hash: beca6...5f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er overhodet ikke vestlige, med mindre massemord på minoriteter, undertrykkelse av andres kultur, økonomisk støtte til terrorister og fengsling av politiske motstandere er vestlige trekk. Jeg gir en lang faen i om de ikke dekker til håret når de samtidig oppfører seg som barbarer.

Anonymous poster hash: 6566e...673

Vesten har en lang historie med støtte til diverse opprørsgrupper og terrorist grupper. Vesten har også mye undertrykkelse av andre kulturer i historien.

I nyere historie så har vesten støttet terrorister i Libya med enorme summer penger, samme i syria, irak, afghanistan , jemen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store forskjeller i Tyrkia, det avhenger hvilke byer man besøker. Reiser man til mindre byer, og ikke minst landsbyer så er dette noe helt annet enn byer som har større innflytelse fra Europa og Vesten. Flere nevner også historien, som også en vesentlig årsak. På gaten i Tyrkia, også de største byene, vil man finne kvinner med heldekkende, religiøs bekledning.

Anonym #5 nevner flere momenter som kanskje ikke er så kjent for mennesker i vesten, men som absolutt skjer i Tyrkia i dag. Utover det som nevnes, kan jeg også nevne at myndighetene driver med nettsensur (eks blokkerer nettsteder i Tyrkia), fengsler journalister, enkelte sykehus behandler ISIL krigere som er skadet i kamper og unge kurdere som offentlig gir uttrykk for at man støtter den kurdiske motstandskampen mot ISIL (støtter PKK/YPG) fengsles.

Jeg reiser ofte til Tyrkia da jeg har kurdisk samboer som er herfra. Men, hadde jeg ikke vært sammen med han eller at hans familie/slekt også bodde i Norge, så hadde jeg ikke reist til Tyrkia.



Anonymous poster hash: fd845...d4e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi Tyrkia er et sekulært. Enn så lenge.



Anonymous poster hash: e4858...bd0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er overhodet ikke vestlige, med mindre massemord på minoriteter, undertrykkelse av andres kultur, økonomisk støtte til terrorister og fengsling av politiske motstandere er vestlige trekk. Jeg gir en lang faen i om de ikke dekker til håret når de samtidig oppfører seg som barbarer. Anonymous poster hash: 6566e...673

Mhmm...og hva med Norge da som bedrev mord på jøder og sigøynere? Som har kongsberg våpenfabrikk?som ikke har problemer med dritt som Omar Bhatti bli?de setter jo nordmenns liv i fare ved å la terrorister bli og ikke minst motta støtte fra NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Det er enorm forskjell på bygd og by, og øst og vest. Urban ungdom fra øvre middelklasse vil typisk ha mer sekulære og åpensinnede meninger en fattiglus fra bygda. Hvis du reiser til en hvilken som helst tysk storby, vil du se 1000 vis av damer innpakket i svart spøkelseskostyme. Disse er fattige og konservative tyrkere som har reist til Europa for å få bedre råd, og fordi tyrkia rett og slett er for sekulært for dem.

Hæ? Tyrkia blir for sekulært for dem, men en tysk storby går helt greit? Er man mer muslimsk i Tyskland enn Tyrkia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet

Hæ? Tyrkia blir for sekulært for dem, men en tysk storby går helt greit? Er man mer muslimsk i Tyskland enn Tyrkia?

I Tyrkia er det blandt annet forbudt å bruke religiøse plagg på universitetene. I tyskland får man bedrive religionen sin som man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber med flere fra Tyrkia, Bosnia, Serbia, Kosovo og Albania som er muslimer, men de hverken bruke hijab, faster eller ber jevnlig. Drikker alkohol gjør de også. Så de er absolutt vestlige, men muslimer.

Det er store forskjeller, men Tyrkia er ganske så delt. Og det er som sagt over her stor forskjell på by og bygd.

Anonymous poster hash: beca6...5f7

Serbere er ikke muslimer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serbere er ikke muslimer da.

Serbia er et land. Nordmenn kan da være muslimer?

Anonymous poster hash: ee887...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serbia er et land. Nordmenn kan da være muslimer?

Anonymous poster hash: ee887...1e4

Poenget var vel heller at serbere (altså her mener jeg mennesker fra Serbia) flest er ortodokse kristne, i motsetting til de andre som ble nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...