Gå til innhold

Renraset hund eller blandingsrase?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er interessant hvor forskjellige meninger folk har om dette. Selv har jeg hatt flere renraser og blandinger, og i min erfaring har blandingene generelt vært litt friskere. Renraser er gjerne litt mer forutsigbare enn blandinger med tanke på aktivitetsnivå og lynne, men med litt forarbeid kan man vite nesten like sikkert hva man får med en blanding.

Hva tenker dere? Begrunn gjerne :)



Anonymous poster hash: 72280...bb6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan legge til at jeg snart får en valp som er blanding mellom tre raser som jeg på forhånd hadde vurdert som aktuelle. Etter møter med foreldre, besteforeldre og tidligere kull er jeg ganske sikker på at jeg får en fantastisk hund :)

TS



Anonymous poster hash: 72280...bb6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rasehund fra en erfaren oppdretter som har peiling på hva hun/han driver med, vil som oftest alltid være det beste alternativet. En vet hva en får, og om hundene er gentestet for alle vanlige og uvanlige sykdommer i rasen, så er en ganske sikker på at det ikke er noe som lurer under overflaten. Så klart det er mulig at hunden kan bli syk uten at det er genetikk involvert, men det er sjeldnere. Om en krysser hunderaser kan det oppstå sykdommer som en ikke hadde forutsett, fordi det ikke er enkelt å kartlegge gener mellom raser. De fleste som blander raser bryr seg som oftest ikke om gemytt eller helse, så det er mye mer risikabelt å kjøpe en blandingshund. I tillegg til dette så finnes det færre bevis på slektskap. Jeg ville ikke tatt den risikoen med en valp, jeg vil ikke sponse slik useriøsitet. Men om hunden hadde vært voksen og trengt et nytt hjem hadde det ikke vært problem i det hele tatt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blandingshunder er best, de er friskere og har ikke farlige "kjønnhetsfeil" på grunn av avl.

Der er ikke gitt at de er friskere nei, det er bare en dårlig myte.

Med blandingshunder er det veldig hipp som happ på helsa og gemyttet.

Anonymous poster hash: b9a51...b3a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godjente

Rasehunder er jo egentlig blandinger de også.

Noen er jo faktisk avlet ihjel med mange helseskader pga det.

Så man må jo faktisk se på historien bak

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En frisk rasehund. Dvs. hunder som mentaltestes, øyelyses, røntges og tas andre nødvendige tester av. Fra en funksjonell rase, som ikke har pusteproblemer, hodeskalleproblemer, bananrygg osv.

Blander du mops og cavalier får du dobbelt opp med potensielle problemer, ikke en friskere hund. Du får to sett med dårlige gener.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger renrasede fra seriøse oppdrettere som virkelig er lidenskapelig. Da sjekker jeg helseresultater så langt bak som mulig, møter tidligere avkom, sjekker innavlsgrad og tidligere meritter. Da er sjansen størst for at jeg får en frisk og funksjonell valp.

Blandinger kan ofte føre til problemer. Foreldre og eldre slekt er ofte ikke helsetestet eller mentaltestet, noe som gir en større sannsynlighet for at det ligger skjulte sykdommer i linjene. Det er heller ikke alle raser som burde blandes, f eks jakthunder med vokterhunder. Da blir gemyttet høyst uforutsigbart og det er vanskeligere å trene en hund med motstridende instinkter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger renraset så jeg kan gjøre skikkelig forarbeid. Da kan jeg sjekke opp og VITE hvordan foreldre, tidligere søsken, besteforeldre, onkler, tanter osv er mentalt og helsemessig (eksteriør gir jeg faen i så lenge det er funksjonelt), ikke bare tro. Som resultat har jeg hund av en rase som plages med sykdom (dobermann), men min er enda frisk og sprek ni år gammel, samt har perfekt mentalitet for mitt bruk - null redsler, null aggresjon, svært lite vakt, førerorientert, treningsglad (gode konkurranseresultater), sosial. Fordi jeg gjorde research før jeg kjøpte. Jeg KUNNE kanskje fått det samme i en blandingshund, men sannsynligheten var ekstremt mye lavere.

Jeg kjenner andre rasehunder som er elendige, men de kommer fra oppdrettere som synes det er helt greit at bikkja har panikk på nyttårsaften, eller "bare litt kløe", eller driter i å røntge og øyelyse, eller mener at "snuten skal jo være så kort fordi det står i rasestandarden"...

Anonymous poster hash: 55d93...df0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min holdning er at det aller, aller viktigste er friske foreldre uten problemer knyttet til hverken fysikk, gener eller lynne er mye viktigere enn ren eller blandet rase. Videre synes jeg at det blir litt uoversiktelig og litt for mye av et sjansespill å blande på mer enn to raser hvis man først skal blande.

Jeg har hatt fire renrasede og en blandingshund, og på to av de renrasede har jeg hatt sykdom som endte i avliving. Den terdje renrasede var aggressiv. Den fjerde har et problem som veterinær aldri har greid å finne ut av, men den har smerteanfall som dukker opp gjennomsnittelig et par ganger pr mnd, hvor hun skriker av smerte, og ikke gerier å røre seg. I tillegg har hun forferdelig dårlige tenner, som må følges opp med rens i narkose hos vet. halvårlig, og hun måtte trekke sin første tann allerede som toåring.

Blandingshunden min, derimot... Hun har alltid vært frisk, har problemfrie tenner og lynne, lærevillig til tusen, og er den eneste av mine til sammen fem hunder som jeg ser for meg vil leve til hun er mett av dage. Jeg er veldig klar over at det like gjerne kan være flaks, altså, men likevel.

Jeg så forresten på Hundepatruljen (TV3, tror jeg) her om dagen, og der fortalte de at de svært ofte benyttet blandingshunder som bombehunder, pga deres svært gode egenskaper. Nå sier jeg ikke at alle blandingshunder har svært gode egenskaper, og det var garantert ikke det han mente heller, men når man får til å blande to raser, og er så heldig at man får trukket ut de beste egenskapene fra både mor og far, da tror jeg man kan få en flott og frisk hund, uten lytene som dessverre ofte følger med avl av renrasede.



Anonymous poster hash: d5832...6a2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere er like nøye når dere skal formere dere. Jeg blir ikke sammen med noen med historikk som kreft i familien.

Anonymous poster hash: 994b8...871

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere er like nøye når dere skal formere dere. Jeg blir ikke sammen med noen med historikk som kreft i familien.

Anonymous poster hash: 994b8...871

Det var et utrolig plumpt innlegg. Med de holdningene håper jeg ikke du tenker på å skaffe deg hund, for å si det sånn.

Anonymous poster hash: d5832...6a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor oppdretter alltid blir tilskrevet så vesentlig rolle.

To friske foreldre med "papirene" i orden er mer enn bra nok.

Om du er "proff" oppdretter, elelr ikke, har ingen relevans så lenge hundene blir ivaretatt riktig.



Anonymous poster hash: c276e...3a1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor oppdretter alltid blir tilskrevet så vesentlig rolle.

To friske foreldre med "papirene" i orden er mer enn bra nok.

Om du er "proff" oppdretter, elelr ikke, har ingen relevans så lenge hundene blir ivaretatt riktig.

Anonymous poster hash: c276e...3a1

Det stemmer ikke. Dette er tankegangen som har gjort til at mange av våre hunderaser i dag er syke og lider. Folk som tenker mest på profitt og at hundene er nødt til å formere seg. Seriøse oppdrettere er de som har hindret at dette har gått verre ut i grøfta enn det har i dag. Selv om foreldredyrene er friske, så betyr ikke det at de ikke er bærere av skadelige sykdommer. Får en en dårlig kombinasjon der så går det galt. En oppdretter som har oversikt over stamtre og sykdom historien har mindre sannsynlighet for en slik sykdom å bryte ut.

Endret av Fiolinisten
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hvordan type blanding det er, og hvilken type renraset hund det er snakk om. Du finner jo blandinger som går helt feil, og renrasede med masse avelsfeil. Og det motsatte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det stemmer ikke. Dette er tankegangen som har gjort til at mange av våre hunderaser i dag er syke og lider. Folk som tenker mest på profitt og at hundene er nødt til å formere seg. Seriøse oppdrettere er de som har hindret at dette har gått verre ut i grøfta enn det har i dag. Selv om foreldredyrene er friske, så betyr ikke det at de ikke er bærere av skadelige sykdommer. Får en en dårlig kombinasjon der så går det galt. En oppdretter som har oversikt over stamtre og sykdom historien har mindre sannsynlighet for en slik sykdom å bryte ut.

Der er ikke motstridende at man ikke er proff oppdretter og har oversikt, eller har tilegnet seg kunnskap.

Det er ihvertfall ikke dermed sagt at man kun er opptatt av profitt og dermed kynisk driver oppdrett.

Det finnes alle slag..

Anonymous poster hash: c276e...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på når den fantastisk dårlige myten om at blandinger er (mye) friskere enn renrasa hunder fra SERIØSE(viktig å velge rett oppdretter også for å få friskest mulig hund!) skal dø ut. Begynner å bli så himla lei.
Mange tror dette fordi en blandingshund blir sjeldent/aldri øyenlyst, røngtet, gentestet, sjekket for patella luksasjon, HD/AD osv osv! Dette gjøres alltid hos seriøse oppdrettere som jobber aktivt for å fremme rasen de driver med, nettopp fordi de vil avle frem friske avkom!
Er nok veldig mange som hadde fått seg et solid sjokk dersom samme antall hunder av renraset og blandinger ble testet for alt mulig også ble det sammenlignet!

Når en blander to eller flere forskjellige raser skal man være nøøøøøye! Mye som skal passe sammen for at avkommet skal bli bra! Både kroppsform (en dachs og en chihuahua fks er en dårlig miks) pelstypen bør være lik og ikke minst hva hunden orginalt er avlet frem til! En fuglehund blandet med vakthund og feks vannhund vil mye mulig ha en diger identitetskrise! En er heller aldri garantert at mor og far ikke er i slekt, nært eller fjernt, fordi det er ingen som har noen som helst kontroll på innavlsgraden.

Er absolutt ikke imot blandingshund, men er imot menneskene som står bak planlagt blandingsavl, med kun en ting i tankene; penger.

Og til deg som sa lengre oppe at rasehunder egentlig er blandinger de også: Jada, det er de, men dette ble gjort under kontroll. Var nok ikke slik at alle og enhver som blanda ditten og datten også fant på navn og rasestandard. Var jo hundekyndige folk som vet hva de drev med. Og dersom du mener at flere er ihjel avlet og har helseskader pga det så må du sette deg litt ned å lese fakta. Er i nyere tid MANGE rasehunder begynte å bli avlet feil fram, men nå er vi jo så heldige som har NKK, raseklubber, og dyktige oppdrettere som brenner for det de driver med og ønsker å rette opp i problemet, og faktisk er på god vei nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i klassen mente at blandingshunder var så mye friskere enn renrasa, så de skaffet seg en blanding mellom mops og cavalier. Den hunden kommer til å ende opp dritsyk sikkert...



Anonymous poster hash: 05c6e...6f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i klassen mente at blandingshunder var så mye friskere enn renrasa, så de skaffet seg en blanding mellom mops og cavalier. Den hunden kommer til å ende opp dritsyk sikkert...

Anonymous poster hash: 05c6e...6f2

Oi, wow, finnes det faktisk slike blandinger? Og jeg som dro opp de to sykeste rasene jeg kom på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...