Gå til innhold

Løfting og graviditet


Lille-mor

Anbefalte innlegg

Hvor falrig er det å løfte tunge ting? Hvor mye skal man løfte og hva skal la være? Er dette egentlig så farlig eller er det bare en myte. Synes mange stresser veldig med dette. Jeg trodde det ville stoppe seg selv etter hvert, og at kroppen selv ga signal om den ikke likte det. Hvilke anbefalinger har dere fått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke fått noen anbefalinger jeg, men bruker huet. Så lenge du ikke har bekkenløsningsproblemer, kan du vel løfte akkurat så mye du orker? Men det er jo greit å være litt forsiktig med rygg osv, spesielt i slutten av svangerskapet, men ellers hadde jeg levd som vanlig, hvis jeg var deg. (dessuten har jeg funnet ut at graviditet er en sikker mulighet til å få hjelp til ting som du ikke gidder å gjøre selv :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt du kan bære opp til 10 kilo....ville ikke løftet kjempe tunge ting da det kan utløse sa eller fødsel ha jeg hørt......

jeg merker jeg kan ikke bære så mye nå i uke 30 som jeg kunne tidligere,tungt :forvirret:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt du kan bære opp til 10 kilo....ville ikke løftet kjempe tunge ting da det kan utløse sa eller fødsel ha jeg hørt......

jeg merker jeg kan ikke bære så mye nå i uke 30 som jeg kunne tidligere,tungt :forvirret:  ;)

Det har jeg også hørt, samt at legen min sa at man ikke skal løfte noe dersom man har blødninger, selv om de er beskjedne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har noen plager kan du løfte som før du ble gravid. Ikke mer. Det samme gjelder også trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rognebær

Kroppen min sa fra rundt uke 18 om at den ikke ville ha noe av tunge løft. Fikk utrolig vondt i korsryggen bare av å bære matvarer hjem fra butikken.

Før den tid brydde jeg meg ikke om det, og løftet det jeg hadde pleid å gjøre. De færreste spontanaborter kommer av at du flytter sofaen for å støvsuge, det har som regel en årsak som du ikke kunne gjort noe til eller fra med uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor anbefalte meg å unngå løfting fordi barnet mitt lå så langt ned i livmoren. Dette for å unngå å sette i gang fødselen sent i svangerskapet. Ellers var jeg plaget av bekkenløsning, og fikk smerter av løfting. Det er sikkert greit å være litt forsiktig, for man kan jo ikke vite om man er disponert for bekkenløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 30 år siden ble det anbefalt at gravide ikke skulle løfte tungt pga. fare for abort eller for tidlig fødsel. Det har legene gått helt bort fra nå. Så lenge du ikke har bekkenløsningsplager eller andre komplikasjoner i svangerskapet kan du løfte akkurat så mye som du greier. Men de fleste orker vel litt mindre når de er gravide da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cecilia
For 30 år siden ble det anbefalt at gravide ikke skulle løfte tungt pga. fare for abort eller for tidlig fødsel. Det har legene gått helt bort fra nå. Så lenge du ikke har bekkenløsningsplager eller andre komplikasjoner i svangerskapet kan du løfte akkurat så mye som du greier. Men de fleste orker vel litt mindre når de er gravide da...

Hvor har du det fra? Jeg har fått beskjed fra både lege og jordmor at man ikke skal løfte tungt under svangerskapet Maks 7 kg. sa jordmora til meg. Jeg kan heller ikke jobbe lengre(går på svangerskapspenger) pga. at jobben min innebærer tunge løft. Tror ikke legen ville gitt meg det dersom det ikke stemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jordmor og lege har sagt til meg at det ikke er noen absolutt maxgrense for hvor mye man kan løfte, det kommer an på hva du er vant til fra før og selvfølgelig skal du ikke gjøre det hvis det gjør vondt. Jeg har flytta på endel tunge kasser (sikkert opp mot 20 kg) innimellom, nå gjør jeg det ikke lenger pga vanskelig å løfte riktig med stor mage!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk beskjed om at jeg kunne løfte så mye som jeg var vandt til fra før, men ikke mer.

men jeg måtte være mer nøye på hvordan jeg løftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte på del 3 i Mor/Barn undersøkelsen nå i sta, og der var det spm. om hvor ofte man hadde løftet noe over 10 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ikke beskjed om noenting. Jeg bar sønnen min på 6 år (ca 2kg) opp trappene på legekontoret en dag han var syk. Jeg var vel 6-7 på vei og bar han "oppå" magen....det gikk helt fint.

Har hele tiden tenkt både med hensyn til løfting og trening at kroppen sier ifra om den ikke orker...

Endret av *Emma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...