Gå til innhold

unge på gamlehjem


Rullekrøll

Anbefalte innlegg

Jeg hørte på radion i går en debatt om unge fungsjonshemmede på gamlehjem, jeg grøsser!!!!!!! Jeg er selv ung og rullestolbruker å kan ikke tenke meg noe verre enn å sitte på gamlhjem!!! Politikkerne må skjerpe seg, vi skal ikke stues bort!!!!Jeg bor selv et sted hvor jeg får det abbsolutte minimum av hjelp fordi kumunen skal spare penger!! Dette frustrerer både oss som bor her og de som jobber her!!!! De som styrer burde få prøve hva det vil si å vere avhengi av help!!!! Politikere burde ikke gi så mange løfter!!! Vi skal leve å ikke bareeksistere!!!!!!!!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, sånn er det dessverre i det flotte landet vi bor i :-( Tror det har blitt sånn at en må finne ut hvilken kommune som har best tilbud, og så flytte dit :roll: Vår kommune hører også til de med minimumtilbud, dessverre :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, det er både skammlig og flaut. Og sikkert veldig vondt for de involverte. Jeg kan ikke skjønne hvordan noen kan tenke på å plassere unge mennesker blandt eldre og kankje demente. Burde ha sendt inn kommunepampene på weekend besøk, så de virkelig kan få se og føle på kroppen hvordan det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ja' date=' sånn er det dessverre i det flotte landet vi bor i :-( Tror det har blitt sånn at en må finne ut hvilken kommune som har best tilbud, og så flytte dit :roll: Vår kommune hører også til de med minimumtilbud, dessverre :evil:[/quote']

Det er også en vanskelig greie - jeg kjenner til at flere små kommuner med et i utgangspunktet godt tilbud blir "tynt" økonomisk fordi flere tunge pleietrengende flytter dit - uten at kommunen får kompensasjon. Midlene bør kanskje følge den pleietrengede, man kan ikke være prisgitt en blakk kommune.

Synes det er utrolig tragisk at unge rullestolbrukere blir stuet sammen med demente. Antar at det for det meste gjelder brukere med hodeskader o.l, men likevel - hvilke stimuli og hvilke muligheter for å bli bedre får man...? Ikke så mange, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er også en vanskelig greie - jeg kjenner til at flere små kommuner med et i utgangspunktet godt tilbud blir "tynt" økonomisk fordi flere tunge pleietrengende flytter dit - uten at kommunen får kompensasjon. Midlene bør kanskje følge den pleietrengede, man kan ikke være prisgitt en blakk kommune.

Synes det er utrolig tragisk at unge rullestolbrukere blir stuet sammen med demente. Antar at det for det meste gjelder brukere med hodeskader o.l, men likevel - hvilke stimuli og hvilke muligheter for å bli bedre får man...? Ikke så mange, vil jeg tro.

Nå vil jeg tro at hjerneskadde får et bedre tilbud på "gamlehjem" enn noen andre steder mht stimuli, fordi man her har ansatte i alle fagfelt som kreves for å gi god stimuli (aktivisører, leger, sykepleiere, fysioterapeuter etc). Det KAN være at denne gode tilgangen på godt kvalifiserte fagfolk kan være det beste for mange hjerneskadde.

Mht å "stues sammen med demente", så gjøres det en satsning på å få egne avdelinger for eldre demente, både av hensyn til de demente selv, og til de eldre pleietrengende som IKKE er demente.

Jeg syns heller ikke noe om at funksjonshemmede 3-åringer skal være på avdeling med demente. Men at de er i samme institusjon, med de demente i egen avdeling, de "andre" eldre i egen avdeling, og med de unge funksjonshemmede i egen avdeling/evt i omsorgsboliger i tilknytning til institusjon? Hadde det vært noen i min familie som eks ble trafikkskadd og trengte et tilbud, ville jeg følt meg mye tryggere med et slikt tilbud, pga god tilgjengelighet på gode fagfolk og pga at hjelpen alltid er nær om noe skjer og de trenger hjelp umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns heller ikke noe om at funksjonshemmede 3-åringer skal være på avdeling med demente. Men at de er i samme institusjon, med de demente i egen avdeling, de "andre" eldre i egen avdeling, og med de unge funksjonshemmede i egen avdeling/evt i omsorgsboliger i tilknytning til institusjon? Hadde det vært noen i min familie som eks ble trafikkskadd og trengte et tilbud, ville jeg følt meg mye tryggere med et slikt tilbud, pga god tilgjengelighet på gode fagfolk og pga at hjelpen alltid er nær om noe skjer og de trenger hjelp umiddelbart.

Enig.

Lurer forøvrig litt på hva som skal være løsningen i små kommuner. Om man er hjerneskadet og hjelpetrengende døgnet rundt etter en ulykke, så må man ha fagfolk rundt seg. Skal man opprette egen miniinstitusjoner for alle aldersgrupper? En 5-åring passer ikke sammen en 30-åring som ikke passer sammen en 60-åring...

Dette vil sikkert gå fint i større kommuner, men hva med småstedene? Da vil man raskt få debatter som "må flytte 20 mil mot sin vilje pga manglende tilbud", og "har bodd på samme sted i 30 år, må flytte mot sin vilje pga alderdom".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg skrev det første gjesteinnlegget her, og jeg er ganske enig med siste gjest og Melk. Bor selv i en liten kommune og vet hvor "skjørt" systemet er. Her jeg bor har det oogså ligget en stor institusjon som ble nedlagt pga reform, og det er ikke tvil om at fagfolk har sviktet det aktuelle feltet etter nedleggelsen - fagmiuljø og tverrfaglige tilbud blir mye mer tungrodde når fagfolkene er spredt utover i diverse prosentoppdelte stillinger i flere kommuner. Så å samordne bo- og behandlingstilbud for hodeskadde/alvorlig trafikkskadde med eldreomsorg ser ikke jeg heller på som udelt negativt, men jeg har inntrykk av at "satsningen" kanskje ikke er helt i gang, og at en del unge kanskje ikke får noe godt tilbud på sykehjemmet? Men om dette vet jeg ikke så veldig mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere glemmer en viktig ting!!!!!!!!!!!!! De sa på radion og jeg vet med sikkerhet at mange av de som er på gamlehjem er klare i hode!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Selv om de har stort pleiebehov så er de like klare i hode som deg og meg!!!!!!!!!!!! Jeg tør ikke tenke på hva denne gruppen tenker og føler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isteden for å bruke tiden på å skrive !!!!! hadde det vært fint om du selv kunne komme med noen praktiske løsningsforslag.

Man må jo kreve ganske mye døgnbasert omsorg om man er frisk i hodet og bor på sykehjem. Flere kunne kanskje fått seg personlig assistenter og tilrettelagte omsorgsboliger (men der bor det jo også ofte gamle folk, det ER tross alt flere hjelpetrengende gamle...)? Eller bor de ikke hjemme av andre grunner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du vil jeg skal komme med løsninger. Jeg har prøvd å snakke med en del politikkere men de sier at de må spare penger. En ting til er at mann har ikke rett på personlig asistent hvis man bor på et sted med det de kaller komunal bistand. Men det verste er løftene politikkerene har lovet at problemet skal være løst innen 2005 men det har bare økt i omfang. De som styrer må ikke love!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Dere glemmer en viktig ting!!!!!!!!!!!!! De sa på radion og jeg vet med sikkerhet at mange av de som er på gamlehjem er klare i hode!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Selv om de har stort pleiebehov så er de like klare i hode som deg og meg!!!!!!!!!!!! Jeg tør ikke tenke på hva denne gruppen tenker og føler.

Som jeg nevnte tidligere har man nå i mange år brukt ressurser på å lage egne avdelinger for demente.

Så hva de eldre som ikke er demente tenker? Tja, at det er fint de har tilgang på hjelp og pleie hele døgnet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Vet ikke om dette er sammenlignbart - men ser ofte pårørende som klager over at unge (altså under 50?) blir "satt på sykehjem". Men hva er alternativet? Som Melk sier - skal det bygges egne institusjoner for ethvert alderssegment i hver eneste kommune?

Om et barn som er hjerneskadet har et rom i en institusjon der det bor flest eldre mennesker, hva har det egentlig å si? Er det bedre at barnet bor i en institusjon der h*n er eneste beboer? Og er det liksom en ekstra belastning å dele tak med gamle mennesker kontra unge?

ikke meningen å provosere noe - er åpen for at min tankegang er feil, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er svært spent på hva politisk liberale mennesker (FrP-stil men verre) ville sagt om dette?

Ville de si at dette er ikke det offentliges ansvar? Isåfall, hvordan skal en rullestolbruker klare å finanisere sin hverdag da, hvis detr offentlige ikke kan hjelpe?

Jeg bare spør! Kanskje de på www.liberaleren.no kan svare?

Hvordan ville de ha løst dette problemet akkurat spesifikt for denne rullestolbrukeren? !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett - unge mennesker bør ikke "stues bort" på et gamlehjem. Jeg synes dette er helt forkastelig. Det går ikke an å behandle mennesker på denne måten.

Da må det vel være bedre med avlastningstilbud, og da mener jeg daglig hjelp hjemme, fri-helger for foresatte. Dagsentre - hjelp i skolen, i barnehagen!

Hjelp til ombygging/tilrettelegging hjemme.

Vi har mange eks på at foreldre må slåss "i årevis" for å få den hjelp og støtte de i h.h.t. loven har krav på. Hvorfor skal det være sånn?

Fanken - her i landet behandles ikke syke mennesker (gjelder både gamle og unge) som mennesker - men som "ting" som man bare kan skaltes og valtes med. De behandles som følelsesløse ting :-(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt ikke unge funksjonshemmede har noe på et gamlehjem å gjøre, nettopp fordi de fortsatt er unge og det faktum at de faktisk har et liv foran seg de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det vel være bedre med avlastningstilbud, og da mener jeg daglig hjelp hjemme, fri-helger for foresatte. Dagsentre - hjelp i skolen, i barnehagen!

Hjelp til ombygging/tilrettelegging hjemme.

Det er jo ikke slik at staten henter ut handikappede barn med tvang og putter dem der.

De er der fordi ikke alle foreldre orker å ha dem hjemme, og fordi de er syke og dermed trenger kontinuerlig tilsyn av fagpersonell. Det er ikke slik at litt helgefri og avslastning er nok fri for alle familier. Det er heller ikke alle som ønsker å ha fremmede folk i huset 24 timer i døgnet, eller har mulighet til å bygge ut.

(Forøvrig helt enig i at det du sier her er noe som bør satses på, men jeg tror allikevel det vil finnes familier der dette ikke er nok)

Skolegang har alle barn krav på, og jeg vil tro at de på sykehjem også går på skolen. Handikappede har også fortrinn for barnehageplass.

I større kommuner bør det helt klart satses på mindre boenheter for barn, slik er det i kommunen jeg kommer fra. Men også der bor det noen voksne.

Er det bedre å putte barn på et hjem for syke 40-åringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk til usikker det var et fint innlegg!! Det som er påenget mitt er at politikerene burde tenke på at man bør ta bedre vare på alle som er pleitrengen, det spiller egentlig ingen rålle hvem de er. Alle skal bli behandlet som mennesker og ikke som ting!!! Jeg syns ikke det skal spares så mye penger at det går ut over folks liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Vet ikke om dette er sammenlignbart - men ser ofte pårørende som klager over at unge (altså under 50?) blir "satt på sykehjem". Men hva er alternativet? Som Melk sier - skal det bygges egne institusjoner for ethvert alderssegment i hver eneste kommune?

Om et barn som er hjerneskadet har et rom i en institusjon der det bor flest eldre mennesker, hva har det egentlig å si? Er det bedre at barnet bor i en institusjon der h*n er eneste beboer? Og er det liksom en ekstra belastning å dele tak med gamle mennesker kontra unge?

ikke meningen å provosere noe - er åpen for at min tankegang er feil, bare så det er sagt.

Godt poeng, Embla!

Hvor mange pleietrengende unge mennesker vil det være i en liten kommune, som for eksempel....Gjerdrum - bare for å kaste ut et navn..?

Det er jo engang sånn, og i stadig økende grad også, at det er flest eldre pleietrengende. Dette har noe med øket levealder å gjøre.

Jeg kan heller ikke se for meg at det i alle kommuner skal bygges egne institusjoner for yngre grupper - det vil simpelthen ikke være nok av dem, og det er jo tross alt bra. At vi ikke har fryktelig mange unge pleietrengende, mener jeg.

Det må jo da være bedre at det tilrettelegges slik at de fleste kan bo hjemme med hjemmesykepleie døgnkontinuerlig, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fryktelig uverdig og trist at unge funksjonshemmede blir plassert på gamle/sykehjem. Jeg kan ikke skjønne at det skal være nødvendig i et så rikt land som vårt, vi som har så mange pæng på bok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...