Gå til innhold

Er det helt greit at barnehagene leser homoeventyr for små barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10144460

Her er VG straks ute å kritisere en statsråd som for 3 år siden tok opp noe jeg tror mange vil synes er viktig. Jeg hadde ikke likt at dette ble lest for mine barn når de gikk i barnehagen.

Her har du media Norge, ganske venstrevridd, det er ikke lov til å stille spørsmål ved noe. Folk må gjerne være homofile, men små barn har ikke den kunnskapen som skal til for å forstå et homoeventyr.

VG, Dagbladet og andre kommer til å jakte på de nye statsrådene i tiden framover og det kommer til å bli mange oppkonstruerte saker slik som denne.

Men om du mener man er rasist om man ikke leser homoeventyr for små barn si gjerne det du mener for i motsettning til dritt avisa VG mener jeg man lov å diskutere saker og ting.



Anonymous poster hash: 14330...34f
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er selvsagt helt greit og mennesker med slike holdninger som henne burde ikke være likestillingsansvarlig.

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

...

Her har du media Norge, ganske venstrevridd, det er ikke lov til å stille spørsmål ved noe. Folk må gjerne være homofile, men små barn har ikke den kunnskapen som skal til for å forstå et homoeventyr.

...

Hvilken kunnskap trenger man for å forstå et homoeventyr..?

Synes det er en glitrende ide jeg, at de får lære at det er helt naturlig tidlig, så kanskje vi slipper at de blir homofobe rasshøl når de vokser opp.

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Hvilken kunnskap er det som skal til for å forstå et "homoeventyr"? At man kan bli glad i hverandre? For barn forstår den slags. Det er ikke før de blir eldre, og har fått tid til å arve foreldrenes fordommer, at barna begynner å reagere mer negativt på par av samme kjønn enn de gjør på andre par.

Edit: Og hogwash slo meg på målstreken. Jeg må imidlertid si at jeg synes bruken av ordet glitrende var i overkant stigmatiserende :jolie:

Endret av Offensive Pie
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest artikkelen og kommentarfeltet .

Mange trekker konklusjonen om at homoeventyr må være likestilt med eventyr med sex. Så klart inneholder ikke homoeventyr sex – det er jo ikke sexualundervisning de holder på med. Og hvorfor skulle homoeventyr innholdt mer sex enn hetroeventyr?

Et homoeventyr regner jeg med vil være som hvilket som helts annet eventyr, bare at prinsessa forelsker seg i en annen prinsesse, eller prinsen i en annen prins.

Jeg tror barn har kunnskap til å godta, og de trenger ikke den fulle forståelsen. De forstår ikke fullt ut hvorfor mann og kvinne forelsker seg, og hvorfor skal de da måtte forstå fullt ut hvorfor kvinne og kvinne eller mann og mann forelsker seg?

Det kommer senere. Men det å godta at mennesker er annerledes enn hva kanskje deres foreldre er, en veldig god plattform for barna senere i livet. Både med tanke på respekt og forståelse.

Det som er herlig med barn er at de er født fordomsfrie. Ved for eksempel å lese eventyr som handler om homofile gjør barnehagen det mer normalt ovenfor alle barna. Også for de barna som enten har med seg negative holdninger hjemmefra eller de som aldri har hørt om at prinser kan forelske seg i prinser. "Da er det kanskje ikke så rart at Lise har to mammaer, slik som tante sa at var veldig rart - for det skjer jo i eventyr".

Det er mange rare kommentarer i kommentar feltet, men denne syns jeg var god: ”Det er greit att noen er Homo, eller lesbisk men og putte det inn i eventyr bøker blir feil, når flertallet av befolkningen er heterofile. det som er normalt skal være i eventyrbøkene, da mener jeg normalt etter hva som er vanlig statistisk.”

- er det noe som er normalt i eventyr?? Flyvende skip, menn som spiser stein, troll, hekser og prinser på hvite hester (selv ikke det siste er normalt).

Regner med at han mente etter normalt i forhold til legning, men syns den kunne gå begge veier ;)

Eventyr er drømmer og fantasi. Om man bytter ut en av karakterene med en av samme kjønn, spiller ingen rolle. Så lenge eventyret er godt skrevet vil jeg påstå at barna vil kose seg like mye med homoeventyr som med hetroeventyr

Kunne forresten ønske vi hadde homoeventyr da jeg vokste opp. Det hadde gjort mye lettere for min del tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Hvilken kunnskap trenger man for å forstå et homoeventyr..?

Synes det er en glitrende ide jeg, at de får lære at det er helt naturlig tidlig, så kanskje vi slipper at de blir homofobe rasshøl når de vokser opp.

This.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk en slik bok av min mor, faktisk. Leste den for barna. Den var veldig ok. Storyen var: prinsessen reiste jorden rund for å finne Drømmeprinsen. Kongen ble forbauset da hun kom hjem, og hadde lagd seg en drømmeprinsesse istedet ( på et sted der man puttet i alle egenskapene man ønsket for en kjæreste). Så sa Kongen " Ja , ja. Sånn er det noen ganger. Man leter etter noe, og finner noe annet. Og det kan kanskje være det beste". Så holdt de stor fest for prinsessene.

Ikke akkurat noe som bør forbys.

Anonymous poster hash: b2c89...ae9

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det jeg vil fram til, men har man ikke lov til å diskutere dette?



Anonymous poster hash: 14330...34f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det jeg vil fram til, men har man ikke lov til å diskutere dette?

Anonymous poster hash: 14330...34f

Det er faktisk ingenting å diskutere. Kjærlighet er altomfattende, den kjenner ingen kjønnslige grenser. Ferdig arbeid.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

Det er ikke det jeg vil fram til, men har man ikke lov til å diskutere dette?

Anonymous poster hash: 14330...34f

At flertallet er uenige med deg og synes du har antikvariske holdninger er ikke det samme som at det ikke er lov. Svarer du på spørsmålene du har fått, blir dette på magisk vis en diskusjon.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit å formidle denne typen opplæring i barnehagen. Det er for tidlig.

Barneoppdragelse er foreldrenes ansvar, ikke samfunnets, staten bør derfor ikke pålegge barnehagene å formidle et så omstridt tema.

Personlig synes jeg media, og intellektuelle, i dag driver nærmest rekrutteringsarbeid for eksperimentell homofili. Jeg synes rett og slett de går for langt enkelte ganger.

Jeg har ingen ting mot homofile, og respekterer de fullt ut som alle andre, men dersom foreldrene ønsker å formidle sitt syn på homofili til sine barn, bør de få gjøre dette selv, på den måten de selv ønsker, og når de selv mener tiden for dette er riktig.

Barnehagen bør fokusere på respekt for andre barn og mennesker, uansett, det bør være tilstrekkelig. Så får heller seksualpolitikerne vente til barna er blitt større.

Endret av MrSmith
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen ting mot homofile, og respekterer de fullt ut som alle andre, men dersom foreldrene ønsker å formidle sitt syn på homofili til sine barn, bør de få gjøre dette selv, på den måten de selv ønsker, og når de selv mener tiden for dette er riktig.

Nei. Det er akkurat på den måten fordommer og indoktrinering overføres fra generasjon til generasjon.

Det vil da ikke være snakk om at man skal fortelle eventyr i håp om å få barna til å "bli homofile", bare at man naturligvis må kunne nevne homofile kjærlighetshistorier som akkurat like naturlige som heterofile kjærlighetshistorier. Barna bør sosialiseres på alt som er normalt og greit fra helt ung alder - blir de ikke presentert for hverken homofile, muslimer eller svarte iløpet av barneskolen, så er sannsynligheten for at de ender opp med fordommer mot disse mye høyere.

Anonymous poster hash: 14549...5e4

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit å fortelle homo-eventyr og samtidig helt greit å stille spørmål ved det.

Nå står Aarebrot og sier at det er et problem hvis vi får en homohater som minister. Er man virkelig homohater om man stiller spørsmålet? Makan til storm i vannglass.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Animula

Jeg synes ikke det er greit å formidle denne typen opplæring i barnehagen. Det er for tidlig.

Barneoppdragelse er foreldrenes ansvar, ikke samfunnets, staten bør derfor ikke pålegge barnehagene å formidle et så omstridt tema.

Personlig synes jeg media, og intellektuelle, i dag driver nærmest rekrutteringsarbeid for eksperimentell homofili. Jeg synes rett og slett de går for langt enkelte ganger.

Jeg har ingen ting mot homofile, og respekterer de fullt ut som alle andre, men dersom foreldrene ønsker å formidle sitt syn på homofili til sine barn, bør de få gjøre dette selv, på den måten de selv ønsker, og når de selv mener tiden for dette er riktig.

Barnehagen bør fokusere på respekt for andre barn og mennesker, uansett, det bør være tilstrekkelig. Så får heller seksualpolitikerne vente til barna er blitt større.

Virkelig? Du tror at det drives rekruttteringsarbeid for eksperimentell homofili? Vil det si at du tror at barn med en heterofil legning skal bli rekruttert/omvendt til å vokse opp som homofile av å høre eventyr hvor hovedpersonene er av samme kjønn i en romantisk setting??

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Slike syndere bør man ikke besudle barns sinn med.

Synes også man bør unngå historier/bøker/filmer hvor man viser negre og andre mørkhudede, og helst også kvinner, og ikke minst psykisk og fysisk utviklingshemmede.

Om du utsetter barn i ung alder for perverse syndefulle undermennesker, risikerer man at de utvikler seg til homser, negre eller kvinner selv, og det vil være svært lite ønskelig fra et evolusjonsmessig perspektiv.

Barn bør beskyttes mot svakhet og ondskapshet generelt, og bør leve i den tro at de eneste menneskene som eksisterer, er hvite, heterofile, sterke og mandige menn.

Selv liker jeg å lese Mein Kampf til guttepjokken, det synes vi er hensiktsmessig og trivelig.

:ironi:



Anonymous poster hash: 58ef9...c0f
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

http://www.nrk.no/valg2013/vil-ha-diskusjon-om-homofili-1.11301696

Og så var det plutselig ikke bare en gammel twittermelding skrevet i et tanketomt øyeblikk, men noe hun faktisk står for.

Jeg synes ikke det er greit å formidle denne typen opplæring i barnehagen. Det er for tidlig.

Barneoppdragelse er foreldrenes ansvar, ikke samfunnets, staten bør derfor ikke pålegge barnehagene å formidle et så omstridt tema.

Barneoppdragelse er foreldrenes ansvar, ja, men det betyr ikke at de kan formidle den virkeligheten de vil til barna uten at noen gir annen input.

Eller hva tenker du om foreldre som har et annet syn på Holocaust enn samfunnet ellers, eller på nazisme... Skal de ha eneretten på å gi barna et verdensbilde, eller har resten av samfunnet, som barnehagene og skolene, et visst ansvar her? Skal foreldre som mener at afroamerikanere er dumme og at klimaforandringene bare er tull få ta barna ut av barnehage og skole slik at de kan bli akkurat som mor og far?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit å formidle denne typen opplæring i barnehagen. Det er for tidlig.

Barneoppdragelse er foreldrenes ansvar, ikke samfunnets, staten bør derfor ikke pålegge barnehagene å formidle et så omstridt tema.

På hvilken måte mener du homofili er et omstridt tema? Og hva er dine tanker rundt det at barnehagen lærer barna respekt uavhengig av hudfarge? Eller kjønn, utseende, tro osv.? Er disse tingene også noe foreldre skal ha eneansvar for å lære ungene om? I så fall, hvordan ser du for deg at en barnehage kan lære ungene om respekt helt uten å samtidig si noe om at vi er ulike?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det helt greit å bruke ordet "homoeventyr"?

Det er vel egentlig ikke det. Tross alt er det lovestories og annet som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...