Gå til innhold

De sju dødssynder


Martha Stewart

Anbefalte innlegg

Jeg regner meg ikke som religiøs, men kan nok bli litt filosofisk.

I en verden med katastrofer, nød og elendighet, er det synd og skam å ønske seg mer når man har mye å være takknemlig for allerede? Og hvor mye er det lov å be om - finnes det en slags guddommelig lov for hva som er nok? Hva mener dere som er religiøse om dette?

Jeg må tilstå: Sannsynligvis gjør jeg meg skyldig i brudd på de Sju dødssynder stadig vekk. Særlig syndene hovmot, misunnelse, og grådighet. Jeg har mye i livet mitt, men tar meg likevel i å ønske meg mer og tror vel gjerne at jeg kan få "alt"...

Særlig i disse tider med en katastrofe som har rammet ufattelig mange – uskyldige – mennesker, er det nærliggende å tenke at man har det vel tross alt ikke så verst selv. Men så er det denne lille stemmen i bakhodet (er det Djevelen?? ) som sier "hadde jo vært fint å få et par barn, større bolig, mer penger..."

Og hvor langt kan vi gå for å skaffe oss det vi vil ha? Jeg snakker ikke her om å trampe på andre for å komme seg frem. Men bare det å ønske seg noe sterkt, betyr vel egentlig at man ikke er helt fornøyd med status quo? At man ikke er takknemlig nok for det man har...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be om det du vil, så ofte du vil. Be om det du treng, om det du vil ha hjelp til, om hell, lukke, styrke. Be for deg sjølv og be for andre.

Så klart, ber du om å ikkje bli oppdaga om du gjer noko ulovleg, eller ber om hjelp til å gjera noko du ikkje burde, så... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er religiøs. Min religion betyr mye for meg. Men å be om ting er det i følge min religion ikke noe problem med. Det enseste er at man skal være forsiktig hva man ber om. Og så må man alltid huske på trefoldighetsregelen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er religiøs. Min religion betyr mye for meg. Men å be om ting er det i følge min religion ikke noe problem med. Det enseste er at man skal være forsiktig hva man ber om. Og så må man alltid huske på trefoldighetsregelen. :)

Man får som regel det man ber om.. Kanskje ikke helt på den måten man tenkte seg, men endog. Og der kommer trefoldoghetsregelen inn.. :wink: Husker den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får som regel det man ber om.. Kanskje ikke helt på den måten man tenkte seg, men endog. Og der kommer trefoldoghetsregelen inn.. :wink: Husker den..

Nettopp. :) Så, tenk deg alltid om grundig og nøye minst tre ganger før du ber om noe, og være nøye med hva du ber om! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. :) Så, tenk deg alltid om grundig og nøye minst tre ganger før du ber om noe, og være nøye med hva du ber om! ;)

Hadde jeg fortsatt levd etter prinsippene, så ja. Nå nøyer jeg meg med å tenke nøye over konsekvenser av det jeg gjør, men det blir jo omtrent det samme, bare sett fra et annet ståsted :wink: resultatet blir stort sett det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Nattsol

Et lite tankekors angående de syv dødssynder.. Det står faktisk intet om dem i bibelen. "Dødssyndene" er en katolsk tradisjon (jeg tror også den gresk-ortodokse kirken opererer med dem). :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lust - Begjær

Wrath - Sinne

Gluttony - Fråtseri

Envy - Misunnelse

Pride - Stolthet

Greed - Grådighet

Sloth - Dovenskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Lust - Begjær

Wrath - Sinne

Gluttony - Fråtseri

Envy - Misunnelse

Pride - Stolthet

Greed - Grådighet

Sloth - Dovenskap

Uff! Jeg er fortapt :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff! Jeg er fortapt :o

Merklig nok, det er vi alle :sjarmor: Like greit å score poeng hos han i kjeller'n da! :sinna: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Før jeg visste hva de 7 dødssynder var, hadde jeg en forestilling om at det dreide seg om ekstreme, utagerende handlinger. De har vel heller det til felles, at det er synder som først og fremst får konsekvenser for en selv.

De to første (Begjær/vellyst og Sinne ) stiller jeg spørsmålstegn ved. Tror kanskje ikke det menes spontant sinne, men heller en vedvarende Vrede.

De resterende innser jeg er til hinder for en sunn livsutfoldelse. Spiser meg opp innenfra på en måte. Derav navnet dødssynder. Jeg tror altså ikke disse er ment til advarsel mot å bli dømt "in the end", men rett og slett mot å gå til grunne som menneske.

Når det gjelder hva som er nok, så kan en spørre seg hva en savner i de periodene en er oppslukt i et eller annet konstruktivt prosjekt. For min del savner jeg da slett ingenting, men et visst forbruk er jo uunngåelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først og fremst så takker jeg for alt jeg er og har...når man ser alt man er og har, da savner man ikke det man ikke har. ber man om noe, så understreker man at man mangler noe, og følelsen av denne mangelen er verre enn å faktisk mangle det... dette er nok vanskelig å forstå, men jeg takker - det er alt du trenger å gjøre!! eks: jeg brukte to år på å komme over et vanskelig forhold - først da jeg tørte å takke for de erfaringene forholdet ga meg, selv om det var jævlig, kom jeg over forholdet - uansett hva du opplever i livet, så mister du ingenting, ting forandrer seg, men du mister ingenting. Gud tar ikke - Gud gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apropos dødssynder:

Jeg tror noe av poenget med kristendommen er at alle i utgangspunktet er syndere og dermed fortapte, men at Gud har ordnet opp i det pga Jesus-hendelsen.

Og hva i all verden er trefoldighetsregelen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først og fremst så takker jeg for alt jeg er og har...når man ser alt man er og har, da savner man ikke det man ikke har. ber man om noe, så understreker man at man mangler noe, og følelsen av denne mangelen er verre enn å faktisk mangle det... dette er nok vanskelig å forstå, men jeg takker - det er alt du trenger å gjøre!! eks: jeg brukte to år på å komme over et vanskelig forhold - først da jeg tørte å takke for de erfaringene forholdet ga meg, selv om det var jævlig, kom jeg over forholdet - uansett hva du opplever i livet, så mister du ingenting, ting forandrer seg, men du mister ingenting. Gud tar ikke - Gud gir.

Godt sagt - og enda klokere levd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rimfrost

Alt man gjør slår tilbake på deg selv i 3gangers kraft... Det er min filosofi.

Men selvsagt, alle gjør feil, og alle er korttenkte, egoistiske og sneversynte iblant. Og nettopp derfor er jeg så glad for at jeg ikke trenger å være redd noen "dom" eller noen straff når jeg dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...