Gå til innhold

Når er 5-tiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sier du 4- eller 5 tiden om klokka er ti på halv 5? (Det riktige her er jo å si halv 5-tiden, MEN om du måtte velge mellom 4 eller 5)

Hadde en liten diskusjon med noen venner, og vi blir absolutt ikke enige!



Anonymous poster hash: f8061...eed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det riktige er å si at klokka er ti på halv fem, siden et uttrykk som "femtiden" referer til et ikke spesifisert tidspunkt. Man kan for eksempel si at "vi kommer i femtiden" og mene alt fra litt før fem til kvart over. Jeg har aldri hørt noen si "femtiden" eller "halv femtiden" når jeg har spurt dem hva klokka er, og jeg håper jeg aldri vil høre det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du sier at du kommer i femtiden. Er det riktig å da komme ti på halv 5? Da ville jeg heller sagt at du kom i 4 tiden.

- Ts



Anonymous poster hash: f8061...eed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg også mener. Ti på halv 5 er firetiden, og ikke femtiden. :P

- Trådstarter



Anonymous poster hash: f8061...eed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er 5 tiden, tiden mellom 16.45-17.15. 16.20 ville jeg sakt var i halv femtiden. Altså hverken 4 eller 5.



Anonymous poster hash: d2a34...4bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å si at 5-tiden er når som helst innenfor 5 tallet. Altså, 5 tiden er når som helst innen: ti på halv 5 og kvart over 5. Så lenge man kan si tallet 5. 10 på halv 5, halv 5, kvart på 5, kvart over 5.

Derfor er kvart over 4 ikke en del av 5 tiden, men 5 minutter etterpå når den er 5 på halv 5 så er det 5-tiden!;D



Anonymous poster hash: e4cd2...eff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Enig med deg og de andre her, TS!

Hvis jeg MÅTTE velge, ville jeg sagt at kl 16.20 er i firetiden, ikke i femtiden. Egentlig ville jeg ikke sagt at det var noen av delene. Firetiden forbinder jeg med tidsrommet fra ca kvart på fire til ca kvart over fire, og femtiden da selvsagt fra kvart på til kvart over fem. Hvis man skal drøye det ut til "hele" halvtimer, ville jeg sagt at halv fire til halv fem er i firetiden, og halv fem til halv seks er i femtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...