Gå til innhold

Er du norsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle har ulikt syn på hva det er å være norsk.

Jeg er norsk, og har samiske gener faktisk :) Morsomt...

Etnisk same. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva jeg tenker? At foreldrene har integrert seg godt. Skulle bare mangle å integrere seg i et land man flytter til.

Avsporing, men hvorfor skal man det?

Det har man da ingen plikt til.

Man kan beholde egen identitet og kultur uansett hvor man bor.

Man har ingen plikt til å bli som alle andre rundt seg.

Aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er nå litt søte da som engasjerer dere så mye i hva som er norsk eller ikke :) Håper at dagen deres fikk innhold nå ;)

(Søte var dine ord. Jeg syns de er undertrykkende.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins ingen raser.

Vi er av rasen menneske.

Man er i tilfelle etnisitets-bevisst.

Enig. Viser til en artikkel skrevet av R.C Lewontin: Confusions about human races som belyser akkurat misforståelsen om menneskeraser.

Til en del andre i denne tråden: det hjelper ikke å komme med synsinger uten å ha utdannelse innenfor det som tar sikte på å forske på genetikk, biologi osv. Den etablerte vitenskapen og vitenskapsmennene vet mye mer enn dere.

Endret av extra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din mening. Jeg mener at man absolutt kan være norsk uavhengig av etnisitet. For meg er det to forskjellige ting.

Helt enig med deg. Fordi dette handler om kultur og statsborgerskap. Så da er man utvilsomt norsk, når man har statsborgerskapet og bor i landet og føler at dette er ens hjemland, og at man er kjent med den almenne kulturen, språket, sosial omgangsform og de kulturelle kodene.

Føler man seg hjemme i dette, ER man norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Woop woop :danse: Det er jo faktisk litt spennende da... Fikk ikke vite dette før jeg var 16-17 år gammel.

Hører det er mange som ikke har visst om at de har samiske gener eller er av samisk ætt.

Dette har jo med den tidligere fornorskingspolitikken å gjøre.

Så jeg er glad om det blir stadig mer åpenhet og kulturell stolthet og frigjøring på området,- og skulle ønske Norge la mer til rette for at de som har samisk etnisitet kunne finne igjen røttene sine og ta opp mer av den samiske kulturarven. Blant annet med å oversette flere læreverk i skolen til samiske språk og gjøre slektsforskingsverktøy tilgjengelige.

Det virker som man skammer seg så mye over den undertrykkelsen som er begått at man forsøker å late som dette kapittelet i norsk historie ikke fins...

"Hurra" for deg som er samisk og vet det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsporing, men hvorfor skal man det?

Det har man da ingen plikt til.

Man kan beholde egen identitet og kultur uansett hvor man bor.

Man har ingen plikt til å bli som alle andre rundt seg.

Aldri.

Av respekt for at man ikke lenger er i eget land, men i et nytt et. Da sier det seg selv at man skal kunne fungere best mulig i sitt nye land og ikke være det offentlige til byrde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etnisiteten bestemmes av vedkommendes gener.

Dermed blir ikke en med norsk statsborgerskap en nordmann. Ei heller norsk i min bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermed blir ikke en med norsk statsborgerskap en nordmann. Ei heller norsk i min bok.

Det spiller vel egentlig liten rolle hva du mener? ;) Tror at innvandrere flest ikke gråter seg til søvn fordi Jolene ikke anser de som norske :D

En god del innvandrere har høye utdannelser og gode årslønner, så de bryr seg sikkert ikke om slikt. Man er ikke lenger en pariakaste.

Og det kunne brydd meg så lite hva enkelte måtte mene ;)

Endret av extra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av respekt for at man ikke lenger er i eget land, men i et nytt et. Da sier det seg selv at man skal kunne fungere best mulig i sitt nye land og ikke være det offentlige til byrde ;)

Neida, men det er en prosess som går over tid og er ikke som en bryter som kan slås av eller på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, du vet at nordmenn er en egen etnisitet sant? :P

Samer er norske statsborgere, men ikke nordmenn, de er samer som er en egen etnisitet.

En kineser som bosetter seg i Norge, vil ikke bli annet enn en norsk statsborger. Nordmann eller norsk blir han aldri da det ikke går an å skifte etnisitet.

Anonymous poster hash: 56b71...f16

Etnisitet er felles særtrekk ved en gruppe som identifiserer gruppen som et "folk". Fellestrekkene gir seg uttrykk i språk, musikk, verdier, kunst, praksis, litteratur, familieliv, religion, ritualer, mat, navneskikker, offentlig liv og materiell kultur.
_____________________
Ikke bland etnistet med rase.

Anonymous poster hash: 6e58e...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller vel egentlig liten rolle hva du mener? ;) Tror at innvandrere flest ikke gråter seg til søvn fordi Jolene ikke anser de som norske :D

En god del innvandrere har høye utdannelser og gode årslønner, så de bryr seg sikkert ikke om slikt. Man er ikke lenger en pariakaste.

Og det kunne brydd meg så lite hva enkelte måtte mene ;)

Du virker veldig til å forsvare at du ikke tar deg nær av det. Forsvar er ofte det beste forsvar, er det noe vi selv er usikre på kan vi føle oss truet når noen påminner oss om det. Du virker til å være veldig nærtagen av at noen ikke regner deg som norsk. Merkelig det der ;)

Neida, men det er en prosess som går over tid og er ikke som en bryter som kan slås av eller på.

Det er en grunn til at de fleste politiske partier ønsker å fremme integrering av nye borgere av Norge. Fordi det er viktig å ha rammer rundt det, ikke bare stole blindt på folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gitt opp å tenke på dette spørsmålet jeg :D Er både norsk, vestlig og ikke vestlig utenlandsk etnisk. Født og oppvokst i Norge, har et annet vestlig morsmål og en annen vestlig religion. Mannen er vestlig fra et annet land og vår sønn er en verdensborger som jeg så å si. Vi to har norsk statsborgerskap da. Forkortet er vi norske, men jeg må ofte utdype. Hvis folk er interesserte så får de spørre og er ikke flau for å svare eller føler meg ikke diskriminert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker veldig til å forsvare at du ikke tar deg nær av det. Forsvar er ofte det beste forsvar, er det noe vi selv er usikre på kan vi føle oss truet når noen påminner oss om det. Du virker til å være veldig nærtagen av at noen ikke regner deg som norsk. Merkelig det der ;)

Det er en grunn til at de fleste politiske partier ønsker å fremme integrering av nye borgere av Norge. Fordi det er viktig å ha rammer rundt det, ikke bare stole blindt på folk.

Når det kommer bastante meninger om en sak jeg fra andre som jeg brenner for, så kan jeg komme med egne synspunkter på slikt. Integrering i forhold til innvandrere er noe jeg interesserer meg veldig for, og jeg prøver å å få frem flere perspektiver på et tema som er kompleks. Om jeg virker nærtakende eller ei for være opp til deg å bedømme. Men så har jeg jo omtrent hele livet hørt det meste om innvandrere og man må til slutt si stopp. Det er ikke altfor mange innvandrere på dette forumet som kan komme med sine synspunkter slik at de få som er her, får gjøre det beste ut av det.

Du kan også se slik på det: verdier som betyr mye for oss, kan vi kjempe for. Det gjelder sikkert også deg. Da er det ikke i min ordbok forsvar, men engasjement (dog kan man bli noe personlig til tider). Du og jeg vil ikke bli enige, men du får nå ha takk for en artig diskusjon.

Så det så :)

Endret av extra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er muslim og målet mitt er å gjøre Norge om til et muslimsk kalifat.

Norge hater oss alle og hvite mennesker er rasister. Menneskelagde lover er dårlig og fungerer ikke.

Bare guds lover virker.

Hvorfor jeg ønsker muslimsk kalifat i Norge?

Fordi hvite mennesker har behandlet meg som dritt. Hvite mennesker har mobbet meg gjennom 7 års barneskole, 3 års ungdomskole og 3 års videregående. 13 års mobbing av hvite mennesker.

Derfor må Norge bli et muslimsk kalifat for å hindre at barn blir mobbet på skolen.

Jeg prøvde å være nordmann, men hvite mennesker liker meg ikke.

Anonymous poster hash: e4241...ac3

Sikkert troll, men du har ikke tenkt over sammenhengen med at i alle land der det faktisk er uro og terrorisme er muslimske land?

Anonymous poster hash: 02240...102

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borna mine snakkar både morsmålet vårt og norsk flyttande, vi reiser til heimelandet minst ein gong pr. år. Eg jobbar, dei går på skulen og alt fungerar som det skal. Vi leser norske aviser, eg har lese norsk historia, Norges literære kanon og reist litt rund om landet. Vi veit og respekterer at ein del ting er forskjellige i Norge (t. d. vi er ateister og bur på ei veldig religiøs bygde) . Vi fungerer bra i samfunnet så ver snill og ikkje be oss om å gløyme kor vi kjem ifrå og kven vi er.

For meg, innvandrere utan kontakt med heimelandet, som snakkar dårleg norsk heime og som kjøper seg bunad til 17. mai er ikkje betre integrert en oss ;)

Trist å sjå at dei fleiste som uttale seg om innvandrere kjenner ikkje forskjell mellom integrering og assimilering. Vi er invandrere, god integrert, aldri assimilert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Nei. Er 14 generasjons tysker. Min personlighet er hel-tysk, da jeg elsker ord som "macht", "nacht", "acht" og "von hinten". Alt som kommer fra Tyskland er bra. De har Rammstein, mens vi har Bjørn Eidsvåg. Vi har imsdal, de har bayer. De har bundesliga, vi har bingoliga. De har byer, vi har landsbyer. De har ett språk, vi har en hel bønsj med inngrodde stygge dialekter. De har en ekte historie, vi har "krigen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...