Gå til innhold

Glutenfri øl - SOL?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har trodd (og lest på norsk cøliakiforenings hjemmeside!) at ølet SOL er glutenfritt. Men jeg leste på en flaske med det i stad og på ingredienser så stod det bygg. Det er jo gluten i bygg?

Jeg trodde SOL var brygget på mais, men det stod ikke på innholdsfortegnelsen i det hele tatt...

Noen som vil hjelpe meg å oppklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg stusser på er at på flaska stod det bygg som innhold - da er det jo ikke glutenfritt. Og på cøliakiforendingens side står det at den er glutenfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel Eringer som har eit glutenfritt øl, trur eg? Meny og slike butikker pleier å ha det, og er flinke til å merke.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, men jeg lurer på hva jeg har misforstått med den SOL´en? Finns det flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som det er _lite_ gluten i for eksempel Sol. Generelt ønsker en ikke mye protein i kornet som brukes til ølbrygging, og en får kanskje skilt fra mesteparten av glutenet underveis i prosessen. Likevel kan det være rester, slik at i hvert fall de som har lavest toleranse for gluten bør holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg har hørt så er det på hvor den er brygget, Corona var glutenfri før inntil de begynte å brygge den her, da var den ikke glutenfri lenger.

Søk opp cøliaki på facebook, der svarer folk på alt, mener det stod noe om øl og Sol der inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har hørt så er det på hvor den er brygget, Corona var glutenfri før inntil de begynte å brygge den her, da var den ikke glutenfri lenger.

Hvordan kan det ha noe å si, når ingrediensen som corona er brygget på er mais. De kan jo ikke bare bytte ut maisen med et eller annet korn og fortsatt kalle det corona?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anuket

Hvordan kan det ha noe å si, når ingrediensen som corona er brygget på er mais. De kan jo ikke bare bytte ut maisen med et eller annet korn og fortsatt kalle det corona?

Jo fordi nå blir Corona produsert her hjemme i Norge, og de har ikke helt lik oppskrift som de i Mexico bruker, de har malt og bygg oppi den nå. Jeg har og fått beskjed om det via Cøliaki gruppen på Facebook, så jeg holder meg unna Corona nå. Litt dumt fordi jeg var blitt glad i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lammsbrau er i allefall helt trygt øl :-) fåes på enkelte Meny butikker, og på polet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo fordi nå blir Corona produsert her hjemme i Norge, og de har ikke helt lik oppskrift som de i Mexico bruker, de har malt og bygg oppi den nå. Jeg har og fått beskjed om det via Cøliaki gruppen på Facebook, så jeg holder meg unna Corona nå. Litt dumt fordi jeg var blitt glad i den.

argh,greit nok at det finnes glutenfrie varianter på polet og sånn, men vil jo gjerne ha øl når man er ute da:P

Idiotisk opplegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anuket

argh,greit nok at det finnes glutenfrie varianter på polet og sånn, men vil jo gjerne ha øl når man er ute da:P

Idiotisk opplegg

Det er det! Jeg visste det ikke selv før jeg tilfeldigvis kom over ett innlegg om øl på Facebook siden. Men noen steder selger de Estrella, den skal være glutenfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i butikken og leste bakpå corona-flaske i går. Der står det jo at ingrediensene er mais og ris . Ikke noe annet korn (bare malt da, men det er vel så lite,), jeg tenker mest på hva hovedingrendiensen det er brygget på er.

Mens bakpå den SOL-flaska jeg så for litt siden stod ikke det i det hele tatt, der var hovedingrediensen BYGG. Ikke noe mais, ris eller annet glutenfritt.

Det er i grunn derfor jeg lurer på hvorfor jeg har fått inntrykk av at SOL og corona er mye av det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anuket

Var inne og leste litt på den Facebook siden, måtte lete litt; men angående Corona er at de nå brygger den her i Norge på lisens, og den inneholder bygg-malt. Den skal ha svært lite gluten innhold og blir derfor regnet for NCF å være glutenfri. Men drikker man 3-7 øl kan den samlede glutenmengden gjøre at det slår ut for deg, siden det er veldig individuelt så må man prøve seg frem.

Noen Estrella er og markert som inneholder gluten selv om mengden er så lite at vi ikke skal reagere. :

:sukk: Det står at de øltypene man får kjøpt på polet er sikre, men det er lurt å spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenfri kan ofte bety glutenfattig, akkurat som alkoholfritt øl kan inneholde lave mengder alkohol.

Når det gjelder Estrella, må det bemerkes at det er en spesiell variant av Estralla som er betegnet som glutenfri; "Estrella Daura".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne og leste litt på den Facebook siden, måtte lete litt; men angående Corona er at de nå brygger den her i Norge på lisens, og den inneholder bygg-malt. Den skal ha svært lite gluten innhold og blir derfor regnet for NCF å være glutenfri. Men drikker man 3-7 øl kan den samlede glutenmengden gjøre at det slår ut for deg, siden det er veldig individuelt så må man prøve seg frem.

Noen Estrella er og markert som inneholder gluten selv om mengden er så lite at vi ikke skal reagere. :

:sukk: Det står at de øltypene man får kjøpt på polet er sikre, men det er lurt å spørre :)

For min del går det helt fint med den byggmalten, det er jo veldig lite. Men corona er jo fortsatt brygget på mais/ris.

SOL derimot ser jo ut til å være brygget på bygg - noe som er et glutenbestående kornslag. Så det er jo mulig jeg har misforstått hele greia med at SOL og Corona er "det samme".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anuket

For min del går det helt fint med den byggmalten, det er jo veldig lite. Men corona er jo fortsatt brygget på mais/ris.

SOL derimot ser jo ut til å være brygget på bygg - noe som er et glutenbestående kornslag. Så det er jo mulig jeg har misforstått hele greia med at SOL og Corona er "det samme".

Det er jo en liten mengde, men samlet sett blir det mye når du har drukket et par øl. Joda Corona er fremdeles brygget mais og ris, men den norske produksjonen velger å ha med bygg og malt i. Noen reagerer på dette, men Corona er fremdeles merket som glutenfri hos NCF :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...