Gå til innhold

Gladsaker fra offentlig sektor.


Gjest Iben

Anbefalte innlegg

Tenkte vi kunne lage en liten tråd her for oss som jobber i offentlig sektor, og som derfor har hatt den glede av å bevitne ved første hånd sjødesløs sløsing med penger, dårlig utnyttelse av kompetanse og bare den generelle "supperåd"-mentaliteten vi alle etterhvert blir så glad i.

Så...min kommune er da for det første "vennskapskommune" med en indianerkommune i Bolivia (så klart). For dere som ikke kjenner til begrepet "vennskapskommune", så er det noe norske kommuner oppretter bl.a. for at offentlig ansatte skal kunne reise frem og tilbake på såkalte "studiereiser", eller "kompetansereiser". Og for dere som ikke vet hva en "studiereise" eller "kompetansereise" er for noe, så er det i bunn og grunn en slags sydentur for offentlig ansatte som man da kan belaste det offentlige og skattebetalerne med under påskuddet av "kompetanseheving".

Men ikke nok med det. Min kommune har faktisk dratt det enda litt lenger enn bare heisaturer til Sør-Amerika. Forleden dag var jeg innom den lokale kulturskolen her, i forbindelse med noe programforpliktet supperådsvirksomhet knyttet til skolestart, og det viser seg da at denne kulturskolen har et helt kott fylt opp med diverse bolivianske strengeinstrumenter man en gang i tiden så for seg at man kunne begynne å undervise i....på tross av ingen tilgjengelig kompetanse på området, og ingen interesse fra søkere til kulturskolen. Disse instrumentene har man da kjøpt hos disse indianske vennskapskommunemenneskene i Bolivia. :fnise: Helt glimrende bruk av rundt 200.000 kroner av kommunens kulturbudsjett.

Men det stopper ikke det heller, for det viser seg også at den som var tiltenkt rollen som "boliviansk-strengeinstrument-lærer" var den ene av de lokale gitarlærerne her. Men ettersom han har null erfaring med slike instrumenter, og ikke en levende sjel har vist interesse for å melde seg på "boliviansk strengeinstrument-undervisning" i kulturskolen her, så er han nå bare ansvarlig for å holde disse instrumentene sånn noenlunde ved like, og ha oppsyn med hvor disse befinner seg til enhver tid (regner med at de har blitt flyttet rundt mellom flere forskjellige kott i løpet av sin levetid, så det er sikkert litt jobb med å holde oversikten). Så på sett og vis kan man si at min lokale kommune derfor har en "boliviansk strengeinstrumentansvarlig" i sin arbeidsstokk :laugh:

Noen som har flere gladsaker fra offentlig sektor?

Endret av evnukken
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt fra folk som jobber i offentlig sektor at det er viktig å bruke opp budsjettet, slik at man får minst like mye penger neste år. Derfor kommer det endel reiser eller hastekjøp mot årsslutt for å komme i null eller minus før det er for sent. Sikkert noen som kan komme med bedre eller mer konkrete eksempler på slike innkjøp, men er litt hårreisende at det er slik det fungerer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 helseledere fra Trondheim reiste på 20-dagers tur til Australia i fjor. Turen ble sponset av leverandører i bransjen, noe som er ulovlig. Kun noen-og-tjue timer var fagrelaterte.

I tillegg var de frekke nok til å søke fri med lønn for den faglige delen og dekning av egenandel. Dette fikk de ikke, anstendig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en til. Kanskje ikke like latterlig, men ihvertfall like skummel:

Jobbet som assistentpleier i et bofellesskap for psykisk utviklingshemmede en periode jeg var mellom utdannelser. Der skulle vi fader meg skrive skademeldinger på alt. Bare en bruker så litt stygt på deg, eller ble "svart i øynene", fikk vi beskjed av avdelingssjefen om å føre det opp som "trussler". Kan jo bare se for meg hva fylkesmannen må ha trodd når han fikk alle disse rapportene på pulten. Må jo ha sett for seg de reneste Irak-tilstander i lykkliga gatan. Men på grunn av det fikk vi mer penger da, til alt mulig rart. Ny flott buss med gitter i, og flere unødvendige ansettelser. Digg med to-på-en-bemanning, for all del, for da kan man gjerne bruke halve dagen på å lese aviser og drikke kaffe, men særlig bærekraftig for offentlig sektor vil jeg ikke påstå det er dersom alle som skal ha en del av den samme kaka skal overdrive tilstandene overfor de som sitter på pengesekken sentralt, og som ikke har peiling på hvordan ting egentlig er der ute.

En annen ting som var litt bekymringsverdig var at omtrent alle som bodde der hadde i løpet av sin "karriere" innen offentlige omsorgstjenester blitt utsatt for overgrep på et eller annet tidspunkt i livet. Riktignok var dette noe som stort sett lå langt tilbake i tid, før man begynte å bli mer obs på sånne ting og f.eks. kreve politiattest fra ansatte, men jeg leverte nå aldri noen politiattest allikevel. Fikk beskjed om at jeg måtte ha politiattest da jeg ble ansatt, men så gikk hele greia tydeligvis i glemmeboka. Typisk en sånn ting som jeg sløver med å få gjort, men syns det var bra spesielt at ingen purret på meg allikevel. Til slutt bare dreit jeg i det, siden jeg selv uansett visste at jeg ikke hadde tenkt å voldta noen liksom. Men det er litt drøyt hvordan noe sånt bare kan forsvinne i systemet.

Endret av evnukken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuza

Jeg drister meg til å hive frempå følgende påstand, det er at det offentlige er velferdsstatens største fiende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jepp.. Vi fikk litt for god råd på slutten av året, og endte med å handle inn dyre duppeditter og teknisk utstyr og varer til den store gullmedalje. Siden året snart var omme, hadde vi ikke tid til å titte litt rundt på markedet for å se hva som kunne være bra og ikke.. Så vi endte opp med masse som nå har gått ut på dato fordi vi hadde for mye av det, enkelte apparater som man egentlig kan gjøre med noe verktøy til 50 kroner, noen gadgets som ingen har kompetanse til å bruke..osv

Mens gammelt utstyr som vaktmesteren i kommunen har fulltidsjobb for å reparere, det ble derimot ikke byttet ut.

..og jeg gikk opp sikkert to kilo siden kommunen også hamstret inn bøtter med sjokolade og konfekt for noe av overskuddet. God folkehelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det morsomste med historier som disse er at de som presenterer dem får seg selv til å høres ut som en uskyldig utenforstående. "Offentlig forvaltning; får selv egne arbeidstakere til å slutte å ta ansvar". Grattulerer med det, stat og kommune.

Meta <3

Anonymous poster hash: bf014...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte om en som satt i flere år og drakk kaffe på sitt kontor og hevet full lønn. Han hadde ingen arbeidsoppgaver...



Anonymous poster hash: f0856...702
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verdens største sak, men i nærheten av barneskole/SFO der jeg bor er det noen overgangsfelt over en hovedvei. Her står det securitasser i refleksvest og passer på at de søte små kommer seg trygt over veien.

Skolen er ikke begynt enda, men de har stått der siste uken pga. SFO.

De stod der i dag og, da det var tydeligvis ingen som hadde tenkt på å informere om planleggingsdagen i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

De er mestere i studieturer. Reiser gjerne 28 personer til USA for å se på vindmøller eller til Australia for å se hvordan de driver sykehjem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt fra folk som jobber i offentlig sektor at det er viktig å bruke opp budsjettet, slik at man får minst like mye penger neste år. Derfor kommer det endel reiser eller hastekjøp mot årsslutt for å komme i null eller minus før det er for sent. Sikkert noen som kan komme med bedre eller mer konkrete eksempler på slike innkjøp, men er litt hårreisende at det er slik det fungerer.

Det stemmer dette, ja. Helt håpløst. Man burde heller få med seg pengene inn i neste budsjettår som belønning for sparsomhet, isteden nærmest oppfordres det til sløsing på slutten av året.

Anonymous poster hash: cc41a...87e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte om en som satt i flere år og drakk kaffe på sitt kontor og hevet full lønn. Han hadde ingen arbeidsoppgaver...

Dette skjer gjerne ved omorganiseringer siden ingen skal bli sagt opp.

Det skjedde først i politiet da man slo sammen politidistrikter. Overflødige politimestre fikk beholde tittelen, lønna og kontoret og kan fylle dagene sine med forskjellig dill dall.

http://e24.no/jobb/hoeyere-loenn-og-gullpensjon-til-tidligere-politimestre/20228949

http://www.nrk.no/hordaland/eks-politimestre-far-hoyere-lonn-1.8131353

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kaller-politireformen-en-fiasko/a/244770/

Så skjedde det i domstolene da disse ble slått sammen. Overtallige sorenskrivere fikk beholde tittelen, lønna og kontoret, men slipper å jobbe mer enn de selv ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er mye rart innimellom i offentlig sektor, og muligens mindre effektivitet samlet sett enn i privat sektor, men det er på den andre siden utrolig stor forskjell på lønnsnivå og andre goder. Frynsegoder som man hører om i privatsektor kan man se langt etter, julebord og sommeravslutning er spleiselag, julebonusen og julegaven er en boks Twist på deling til hver virksomhet. Så det at man har et vanvittig sterkt oppsigelsesvern og at mange i offtentlig sektor ike har det samme presset som man ofte finner i privatsektor tenker jeg er en grei forskjell når man sammenligner med hvilke goder man får til gjengjeld.



Anonymous poster hash: eee02...9a6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor er alle disse turene til oss som jobber i det offentlige? Jeg vil på tur!

Vi har jo ikke penger til kurs engang.

Helt enig i at byråktratiet tar alt for mye tid, ressurser og penger. Men jeg har ikke vært borti annet enn at budsjettet må brukes opp for at man skal få like mye til neste år.



Anonymous poster hash: b37a8...75e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er alle disse turene til oss som jobber i det offentlige? Jeg vil på tur!

Vi har jo ikke penger til kurs engang.

Helt enig i at byråktratiet tar alt for mye tid, ressurser og penger. Men jeg har ikke vært borti annet enn at budsjettet må brukes opp for at man skal få like mye til neste år.

Anonymous poster hash: b37a8...75e

Ikkesant... Jeg tror ikke offentlig ansatte er så veldig bereiste, bespiste og bedrukne sammenlignet med privat sektor. Tvert i mot. Så finnes det selvsagt enkelte unntak. Men hva med kunstnere som utgiftsfører enhver middag, taxitur, kjole og utenlandsopphold som "utgift til inntekstservervelse"/research eller "promotering"? Privat ansatte med firmabil, vaskehjelp, gratis treningssenter, flotte julebord og bonus?

Anonymous poster hash: eee02...9a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som reiser er som regel ledere,assistent ledere,avdelingsledere osv. Ikke oss som jobber "på bakken". Det kan KANSKJE oppstå en middag på en eller annet 150kr pr prs buffet eller et julebord på jobben deretter på en eller annen random klubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har hørt fra folk som jobber i offentlig sektor at det er viktig å bruke opp budsjettet, slik at man får minst like mye penger neste år. Derfor kommer det endel reiser eller hastekjøp mot årsslutt for å komme i null eller minus før det er for sent. Sikkert noen som kan komme med bedre eller mer konkrete eksempler på slike innkjøp, men er litt hårreisende at det er slik det fungerer.

Dette er faktisk sant.

Jeg var ny på en arbeidsplass og prøvde å holde meg, etter beste evne til budsjettet, ved å kutte i noen utgiftsposter og føre flere anbudsrunder. Jeg ble fort kalt inn på teppet av de høyere oppe i systemet.

Grunnen er enkel:

Inntekt/budsjett/øremerket sum stemmer ikke alltid opp i mot utgiftene.

Om en ansatt har en fast utgift på 580,- mens "målet er 550" kan det være at man oppfører at den ansatte har utgifter på 600.

Jeg syns det var helt hårreisende, men samtidig så gir det litt mening, når man ser forslag til kutt i budsjetter...

Anonymous poster hash: 50aa7...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Ikkesant... Jeg tror ikke offentlig ansatte er så veldig bereiste, bespiste og bedrukne sammenlignet med privat sektor. Tvert i mot. Så finnes det selvsagt enkelte unntak. Men hva med kunstnere som utgiftsfører enhver middag, taxitur, kjole og utenlandsopphold som "utgift til inntekstservervelse"/research eller "promotering"? Privat ansatte med firmabil, vaskehjelp, gratis treningssenter, flotte julebord og bonus?

Anonymous poster hash: eee02...9a6

Neida, stort sett er kommunen min veldrevet og de er flinke til å få gode resultater på tross av en egentlig ganske dårlig økonomi. Men innimellom kan man jammen begynne å lure.. Jeg forsøkte å stille spørsmål ved det, men det ble bare ledd bort.

En annen ting jeg har reagert på, er de voldsomme ambisjonene enkelte ledere i kommunen har, og dårlig gjennomføringskraft. Stupetårnet i Hamar er vel et godt eksempel, og i min kommune har vi fått et idrettsanlegg med ekstremt god standard, men som er for de få. I tillegg koster det så mye å drifte at de nesten måtte legge ned ungdomstilbudet. Idrettsanlegget var nettopp for å forebygge kriminalitet og rys blant ungdom i kommunen (som vi har problemer med), men det er jo bare en liten gruppe som bruker det. Ungdomsklubben er jo derimot et tilbud som omtrent alle ungdommene bruker.

Synes ofte det blir satset litt for mye på idretten og litt for lite på andre tilbud for ungdom. Det er jo ikke slik at alle ungdommer bryr seg om sport.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomste med historier som disse er at de som presenterer dem får seg selv til å høres ut som en uskyldig utenforstående. "Offentlig forvaltning; får selv egne arbeidstakere til å slutte å ta ansvar". Grattulerer med det, stat og kommune.

Meta <3

Anonymous poster hash: bf014...bce

Nå er det kanskje ikke de som påpeker sløsing de samme som kan ta beslutninger rundt det heller da. Det er mange offentlige ansatte som tidvis er frustrert over sløsing men som ikke sitter i posisjoner der man kan gjøre noe med det annet enn å påpeke det.

Anonymous poster hash: 9b0ee...706

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Vi hadde 5 millioner igjen på kulturbudsjettet. Begynte å haste litt med å få brukt de opp, og dette resulterte i den styggeste skulpturen Norge noensinne har sett. Mens det skranter på alt annet innen kultursektoren..



Anonymous poster hash: fda66...e31
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...