Gå til innhold

Hvordan er det å bo på Sørlandet (vest agder)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja dette er jeg nysjerrig på. Det ser jo veldig idyllisk ut med små hvite sommerbyer, tettsteder/bygder osv, men er det egentlig slik? Og hvorfor er det da så mange sørlendinger som slår seg ned i Oslo?

Anonymous poster hash: d94ee...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye baksnakking og drittslenging, hvis man ikke "hører til" i noe miljø. Gjør man det er det fortsatt samme slaget, bare litt færre som driver på.



Anonymous poster hash: 274ed...fca
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mobbing. Jeg flyttet fordi jeg ble mobbet av hele skolen. Spyttet på og slått hver dag. Jeg var en bastard fordi foreldrene mine ikke var gift.

Anonymous poster hash: 85dff...b17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er innflytter fra østlandet og synes folk her er omtrent som folk ellers, tror nok jeg hadde merket større forskjell hvis jeg hadde flyttet til nordnorge.

Høsten er fin på dagtid, men fryktelig mørk og dyster på kveldstid synes jeg, og de to siste vintrene har vært helt forferdelige! Og jeg er vant til vinter. Mens vår og sommer er like idyllisk som man får inntrykk av.

Anonymous poster hash: 97995...974

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mobbet fordi jeg var skoleflink og familien min var innflyttere fordi de flyttet dit like før jeg ble født. Flytter aldri tilbake.



Anonymous poster hash: b72b5...462
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, var en del triste erfaringer her:(

Mulig jeg er litt forutinntatt, men min egen opplevelse med folk fra dette området har vært så som så. Gikk på skole med mange for noen år siden og jeg syntes det var mye falskhet og overfladiskhet. Det var litt sånn at alle skulle være "gode venner" og ikke klage på noe, og hvis man skilte seg ut eller sa i fra ble man skikkelig uglesett og sett på som en som lagde problemer. Jeg kommer selv fra et sted i landet hvor det er mer takhøyde for å si det man mener (og jeg har mange venner ellers), og jeg må si jeg ble veldig satt ut av det jeg opplevde blant dem. Så da begynner jeg å lure litt på om det er en annen type kultur der.

Men det er jo interessant at AB som er innflytter ikke merker noe til det.

Anonymous poster hash: d94ee...629

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke si det er mer baksnakking, mobbing og diverse slike ting noe mer på Sørlandet enn andre plasser i landet.

Mulig folk er generelt mer stille og forsiktige enn andre steder, men det handler nok mer om kultur og sjenanse enn utfrysning.

Grunnen til at mange flytter til Oslo er vel den samme som grunnen til at mange fra andre deler av landet også gjør det; jobb, studie og muligheter.

Trist for de selvfølgelig, men "jeg bodde i Kristiansand og ble mobbet på skolen" er ikke et godt argument for at Sørlandet er en dårlig landsdel. Slike tilfeller finnes dessverre over alt..

Anonymous poster hash: 759bc...a8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives her ikke. Ble mobbet selv. Er du skoleflink og pen - watch out.

Anonymous poster hash: a1169...ba2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er innflytter fra østlandet og synes folk her er omtrent som folk ellers, tror nok jeg hadde merket større forskjell hvis jeg hadde flyttet til nordnorge.

Høsten er fin på dagtid, men fryktelig mørk og dyster på kveldstid synes jeg, og de to siste vintrene har vært helt forferdelige! Og jeg er vant til vinter. Mens vår og sommer er like idyllisk som man får inntrykk av.

Anonymous poster hash: 97995...974

Født og oppvokst på sørlandet, bodd litt forskjellige steder langs kysten (Kristiansand, Farsund, Arendal + forskjellige bygder) og er helt enig med AB her. Generelt er det nok ikke noen større forskjeller enn andre steder i landet. Klart det finnes steder hvor folk kanskje har en større tilknyttning til hverandre og dermed blir det vanskeligere å knytte kontakt, men har aldri opplevd at noen har vært direkte utfrysende. De er bare vandt til sine rutiner med "sine" mennesker og tar derfor ikke kontakt med nye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Ditt profilbilde... ser ut som en goatsee...

Anonymous poster hash: 274ed...fca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født og oppvokst i Flekkefjord, bor nå i Kristiansand (bodd i Kristiansand i nærmere 20 år). Flekkefjord er idyllisk om sommeren, en herlig by å dra på sommerferie til. Men den er dessverre for liten til å bo i permanent. Ikke så mye å finne på, litt for mye "alle kjenner alle" og folk som er flinke til å sladre.

Kristiansand er også nydelig på sommeren, men i motsetning til Flekkefjord er byen stor nok til at man stadig møter nye mennesker - og det er mye å finne på.

Jeg bodde noen få år i Oslo, men der klarte jeg ikke å finne meg til rette. Byen ble for stor, og jeg synes det var vanskelig å komme innpå folk på samme måte som på Sørlandet.

I miljøene jeg har vært i på Sørlandet har jeg ikke opplevd noe av det dere skriver om mobbing osv. Det tror jeg (dessverre) at man finner over alt, det er nok ikke et større problem her enn andre steder i landet vil jeg tro.

Anonymous poster hash: 7fc66...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye baksnakking og drittslenging, hvis man ikke "hører til" i noe miljø. Gjør man det er det fortsatt samme slaget, bare litt færre som driver på.

Anonymous poster hash: 274ed...fca

Skriver under på dette. Jeg er en sørlending som har bodd i Oslo i mange år, og har nettopp flyttet tilbake til sørlandet på grunn av jobb. Kjeder meg nesten ihjel her. Godt jeg skal tilbake til Oslo i april!

Baksnakkingen er like ille som da jeg flyttet herfra, heldigvis er det foreløpig ikke meg de sladrer om. Men det kommer nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye baksnakking og drittslenging, hvis man ikke "hører til" i noe miljø. Gjør man det er det fortsatt samme slaget, bare litt færre som driver på.

Anonymous poster hash: 274ed...fca

Slik er det over alt. Jeg kan akkurat dette om Tromsø by feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørlandet er forresten helt fantastisk. Kunne aldri tenke meg å slå meg til ro andre plasser enn her :) Men så er jo jeg en ekte Sørlending, da. Kommer vel an på øyet som ser og hva man trives med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har flere års erfaring med SSK og byen. Superdeilig klima, superdeilig sted, masse herlige bademuligheter. Forfedelig kristent sted. Alle vennene mine der som var innflyttere, også de som hadde gått på videregående, fortalte at det var et vanskelig sted å få kontakt med folk. De er vel superskeptiske til folk fra flokker utenfra. Veldig spesielt. Mange pene damer, da. :)



Anonymous poster hash: 6b106...188
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janteloven, blidhet og kulhet står sterkt på Sørlandet.

Sørlendinger er arrogante/ overflatisk høflige/ vanskelige å komme i kontakt med, og vanskelige å bli kjent med, men lojale og åpne når du først har klart det ;).



Anonymous poster hash: 0ae8e...aea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baksnakking, påtatthet og grupperinger finnes faktisk over alt..

Jeg har bodd på sørlandet i mange år, og har deler ikke de dårlige erfaringene flere her kommer med.

Godt og variert klima, mye kulturtilbud og mulihet fof både båtliv og hytteliv ikke langy unna.

Som alle andre plasser gjelder det vel å finne det området/byen du trives best i.

De forskjellige plassene har forskjellige kvaliteter/ulemper.

Anonymous poster hash: 759bc...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fort bli dålig vær der. Litt aggressivt til tider også. Tenker da på disse bole-miljøene. Skal ikke dømme noen jeg, men det er ikke helt mitt type sted.



Anonymous poster hash: 36179...efe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...