Gå til innhold

Litt spørsmål om jernmangel


Sukkersøta

Anbefalte innlegg

Har følt meg dårlig lenge i mange mnd.

svimmel, kvalm, trøtt, fryser, skjelven, muskelsmerter, øresus.

Vet jo ikke om alt dette kan komme av jernmangel.....

Fikk tatt en skikkelig blodprøve utredning.

Har et jernlager på 6,4 (referanseområdet er 9-34)

jernmetning på 9 (ref. område 10-50)

hb normal.

Ferritin nedre normal område.

Alle verdiene har sunket de siste mnd....

Legen ba meg kjøpe jern for å prøve å få opp verdiene litt

noen som har erfaring på hvor lang tid det tar før verdiene kan bli litt mer normale og sympt. forsvinner ved inntak av jern?

Jeg synes det er litt skremmende at jernlageret er så lavt...redd for at det er en blødning en el annen plass (tarmen), el kreft...? :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan komme av jernmangel ja. Selv brukte jeg tre måneder på å komme i nedre normalområde, og da startet jeg på 2 i jernnivå. Hvor fort det går kommer også an på hvilken type jerntabletter du kjøper og hvor mye du tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig at jernnivået hos jenter blir lavt - pga menstruasjon. Hvis du i tillegg ikke får i deg nok jern i kosten er det lett å få jernmangel. De fleste symptomene du nevner henger nok sammen med jernmangelen, jeg lå lavt selv en stund og kjenner igjen det meste. Dersom kroppen tar opp jern normalt vil du merke bedring innen kort tid - jeg vil tro innen få uker, kanskje enda før?

Hvis du er redd for blødninger i tarmen - sjekk avføringen. Om du har blødninger vil den være mørk/svart, eller det vil komme blod ut (ofte mørkt, men kan være lyst om problemet er nært endetarmen). I såfall må du gå til legen. I motsatt fall er nok ting i orden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(får se bort fra tiden det tar i innlegget mitt, det kommer nok an på flere ting som Nasevis skrev)

Tenk over om problemene kan skyldes kosthold, medisiner som hemmer jernopptak osv. Kaffe kan også gjøre at det taes opp mindre jern fra maten. Juice er motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...