Gå til innhold

Jordfeil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har misstanke om jordfeil i det elektriske anlegget enten hjemme eller i nabolaget. Har målt 230 Volt mellom en fase og jord og 0 Volt mellom den andre fasen og jord. Tok ut alt av elektrisk utstyr og målte fortsatt dette. Sjekket hos naboen og, samme der. Burde jeg måle over hovedsikringa? Isåfall hvordan?



Anonymous poster hash: b0342...f98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kontakter elektriker ASAP og får sjekket hjemm hos deg. Er det ikke hjemme hos deg feilen ligger, tar du kontakt med Teknisk Drift i kommunen din.



Anonymous poster hash: 90f67...de4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mål videre noe som helst. Når du ikke klarer å tyde måleresultatene tyder det på at dette burde du ikke drive med... Annlegget ditt er det ingenting gale med basert på det du oppgir her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg har et IT-nett og der skal det vel være ca 230V/2 på hver fase? Om jeg måler over hovedsikringen så kan jeg vel se om det er fra selve nettet eller om det er ok inn så er det vel til meg.



Anonymous poster hash: b0342...f98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så skal du ha 230V delt på roten av 3, ikke delt på to. For det andre, spenningen du måler over hovedsikring vil være den samme som ute i annlegget. nr3. det er ikke så mange steder i norge som benytter IT nett over TT og TN nett. Basert på måleresultatene dine bør du ha et TN nett og ikke ett IT nett. Hvordan har du funnet ut at du har et IT nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvsagt på roten av 3, er litt trøtt i kveld. Meget lenge siden jeg har lest om strøm, faser og greiene der.

Har vært i kontakt med elselskapet. De mener det er IT nett, uten å være sikker.

De skulle uansett sjekke det i morgen så på en eller annen måte blir det vel ordning på det.



Anonymous poster hash: b0342...f98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...