Gå til innhold

Bøker du leste og elsket da du var liten


Missy1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg leste mange av de leseløvebøkene, som King Kong det hemmelige marsvinet, Hjerte smerte, Otto monster ol, også leste jeg de fleste bøkene om indianeren Vinterhauk, elsket de bøkene. I tillegg leste jeg mange penny-bøker pluss noen detektivbøker av noe slag. Jeg veit ikke om 14 åringer regnes som å være barn lengre, men jeg leste i alle fall twilightbøkene når jeg var 14 og ble helt totalt forelsket i Jacob Black :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener å huske det.

Tror jeg leste noe av de. Et eller annet om et fyrtårn eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig glad i

Anne Cath Vestly sine bøker

Astrid Lindgren

Maria Gripe

Aase Foss Abrahamsen (boka Fint at ikke alle er like)

Roald Dahl

Bobseybarna

Frøken Detektiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Leste masse, men husker spesielt:

  • Tom Sawyer og Huckleberry Finn
  • Toya og Heidi
  • Robinson Crusoe
  • Frøken Detektiv
  • Evi Bøgenæs-bøkene
  • Milly-Molly-Mandy

og mange som jeg ikke husker ...

Endret av Artistina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste masse, men husker spesielt:

  • Tom Sawyer og Huckleberry Finn
  • Toya og Heidi
  • Robinson Crusoe
  • Frøken Detektiv
  • Evi Bøgenæs-bøkene

De tre leste jeg også mange ganger. Samt Heksene og SVK av Roald Dahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste mye bøker når jeg var yngre, men noen har "brendt seg fast" mer enn andre.

Villhesten fra Santander

Hesten fra Kurdistan

Sølvhingsten

Black Gold (også om hest)

Misha og Bjørnen eller noe slikt, husker ikke helt navnet på personen var en bok som hadde tilhørt mamma.

ellers leste jeg også Hardyguttene, Nancy Drew, en haug andre hestebøker, Ronja Røverdatter, Brødrene Løvehjerte, Mio min mio, flere av Guro bøkene og samtidig en god del faktabøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pennyklubben-bøker! Aller best likte jeg Wonder-serien og Stallgjengen. Og av frittstående bøker var Spøkelsesstallen og En Egen Hest favorittene :) Tror jeg må ha lest Spøkelsesstallen seks-sju ganger. En Egen Hest var en kjemperealistisk bok om et par jenter som begynte å trene en hest de fant i en gammel manns hage, og hesten som ikke var innridd en gang kunne plutselig delta i 1.40-sprangstevner og sånt :fnise:

Og så var det en serie med fotografier av en araberhest på forsiden, tror hesten i boka het Shanti, men jeg husker ikke hva serien het. Animorphs leste jeg også, men de vokste jeg fra nesten da jeg hadde begynt å lese dem.

Da jeg var ordentlig lita var det Geitekillingen som kunne telle til ti som var absolutt best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 10-14 årsalderen leste jeg en del. Da gikk det i:

Tvilling detektivene - en serie om de toeggete tvillingene (men de har likevel en spesiell forbindelse med hverandre) Chris og Ryan på 14 år som roter seg opp i saker de må løse.

Nancy Drew - så spennende.

Stompa - utrolig morsomme! Lektor Tørrdal med sine "Du store alpakka! Umph... tut,tut"-utbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pennyklubben-bøker! Aller best likte jeg Wonder-serien og Stallgjengen. Og av frittstående bøker var Spøkelsesstallen og En Egen Hest favorittene :) Tror jeg må ha lest Spøkelsesstallen seks-sju ganger. En Egen Hest var en kjemperealistisk bok om et par jenter som begynte å trene en hest de fant i en gammel manns hage, og hesten som ikke var innridd en gang kunne plutselig delta i 1.40-sprangstevner og sånt :fnise:

Og så var det en serie med fotografier av en araberhest på forsiden, tror hesten i boka het Shanti, men jeg husker ikke hva serien het. Animorphs leste jeg også, men de vokste jeg fra nesten da jeg hadde begynt å lese dem.

Da jeg var ordentlig lita var det Geitekillingen som kunne telle til ti som var absolutt best :)

Jeg elsket også Wonder-serien. Og Battlecry (selvstendig) - snuuufs som jeg gråt av den. Stallgjengen var også veldig bra synes jeg. Den serien om araberen leste jeg også, om Kate og araberen Shanti som bodde langt ute på heia i Skotland! Den var faktisk ganske bra ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg var også med i Pennyklubben! *mimre*

Og leste "Wendy" og "Ponni" (hesteblader) selvfølgelig! Kjøpte faktisk et Wendy-blad for et par år siden for å se hvordan det var nå, men kjente meg ikke igjen i det hele tatt :fnise: Før var Wendy skikkelig heste-jente, mens nå var hun blitt kul og hang på cafe med vennene mer enn hun var i stallen :ler: Og utifra leserbrevene virket det som om det bare var 8-10-åringer som leste det (jeg leste Wendy til jeg var 20 eller noe :ler: ).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest New_Girl

Nancy Drew-bøkene var min absolutt favoritt.

Og så var det en serie med bøker til som jeg elsket, men som jeg selvfølgelig ikke husker navnet på. Svensk forfatter, handlet om fire barn som var bestevenner. Hovedkarakteren var en gutt, og så var det en jente, en utlending og en tjukkas. Tror serien het noe med drabant? Eller rose? Asfalt? Noe i den duren. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste Vestly, Roald Dahl, Bøgenes og Lindgren. Bobseybarna, Fem, Frk. detektiv, MEtte-Marit. Sikkert mye mer som jeg ikke husker.

Anonymous poster hash: 0b0e1...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste masse, men husker spesielt:

  • Tom Sawyer og Huckleberry Finn
  • Toya og Heidi
  • Robinson Crusoe
  • Frøken Detektiv
  • Evi Bøgenæs-bøkene
  • Milly-Molly-Mandy

og mange som jeg ikke husker ...

Ja, disse leste jeg også og så kom jeg på bøkene om Far til fire, de var morsomme.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Whitestripes

Bobsey-barna

Nancy Drew

Alt av Anne Cath. Vestly

Astrid Lindgren sine bøker.

Ungdomsbøkene til Tove Nilsen

Greven av Monte Christo

Og mye, mye annet. Var og er en skikkelig bokorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marikken

Narnia

Brødrene løvehjerte

Mummitrollet

Charlie og sjokoladefabrikken

Mio min Mio

Ronja røverdatter

Pippi

Emil

Heksene

Gubben og katten

Endret av Nouvelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke lese. :sjenert:

Norsk skole har ingenting av æren for at jeg kan det i dag.



Anonymous poster hash: f36d0...069
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...