Gå til innhold

Trøbbel med det trådløse nettet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bredbånd fra Canal digital, Cisco modem og Telenor ZyXEL P8702N router.

 

Ledningen til routeren ble tatt ut av stikkontakten for jeg trengte den for en annen ledning en stund. Da den ble satt inn igjen, hadde jeg ikke tilgang til trådløst nett....

 

En stund lyste Power, DS, US og Online på modemet, mens Link ikke lyste. Nå lyser Link også, med litt blinking av og til.

 

På routeren blinker Power. DSL lyser en stund, men forsvinner igjen.

Nå vet jeg ikke om Trådløst er AV eller PÅ, for når jeg trykker på knappen skjer ingenting. Hvor lenge skal den holdes inn?

 

Nå er dataen min koblet til modemet med ledning. Det funker fint. Men når jeg ser etter trådløs tilgang dukker det ikke opp blant alternativene.

 

Hjelp!



Anonymous poster hash: 89d41...5fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe jeg ikke forstår er at du skriver du har bredbånd ifra Canal Digital men modemet ditt er ifra Telenor? Har ikke Canal Digital sin egen type modem?

Router og modem er vel det samme i dette tilfellet?

 

Uansett, de gangene jeg har hatt problem med nettet så har jeg tatt kontakt med internettleverandøren og ikke fått noe hjelp ifra de.

 

Du kan prøve å resette modemet, det er skal være et lite hull bak på modemet ditt.

 

Slår du av modemet og på igjen så har wlan pleid å være aktivert på de modemene jeg har brukt. Skal vel lyse på wlan(Trådløs).

 

Hva er pcen din koblet til når alt funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredbånd fra Canal digital ja, cisco modem.. Routeren bestilte jeg også hos Canal digital, men det står Telenor på den.

 

Trykket først reset på modemet. Og så på routeren. Hjalp ikke.

Har også tatt ut ledninger og satt de i igjen. Trykket på "av/på" på trådløs-knappen. Men nei....

 

Nå er pcen koblet til modemet via en kort ledning. Når jeg søker etter wifi med mobilen kommer ikke det trådløse nettet opp som alternativ lenger.

På routeren (hvor trådløs-knappen er) blinker "Power"-knappen blått, av og til lyser "DSL" orange, men bare en liten stund.

 

På modemet lyser nå alle lysene. "Link" blinker litt av og til.

 

Skjønner ikke hva som har skjedd. Rart det tilsynelatende sluttet å fungere etter at jeg tok ut kontakten, og satte den inn igjen.

Har aldri tatt ut kontakten før, er ikke så lenge siden jeg fikk bredbånd fra Canal digital.

 

De på kundeservice hos Canal digital kunne ikke hjelpe.



Anonymous poster hash: 89d41...5fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tusen takk for svar forresten!

 

Ledningen fra pc til modem er kort, så jeg sitter ukomfortabelt når jeg er på nett nå. Håper ting ordner seg snart.. så jeg kan være hvor som helst i leiligheten, og på nett både på pc og mobil.

Anonymous poster hash: 89d41...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningen som er koblet til pcen (så jeg kan skrive her), er vanligvis koblet til routeren, fra modemet så jeg har trådløs tilgang.

 

Tok den ut av pcen nå, og koblet den til routeren igjen. Da lyste det gult på WAN en liten stund, og så slukket det. DSL lyste orange litt, og slukket.



Anonymous poster hash: 89d41...5fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du har det koblet opp slik som dette.

 

Uttak i veggen ---> Cisco modem ---> Telenor router og så evt ledning til pcen?

Har du prøvd å koble ifra Cisco og bytte den ut med Telenor?

Hvis Cisco modemet har mulighet for trådløs tilkobling så ville jeg prøvd å koblet ifra Telenor.

 

Jeg hadde samme Telenor router når jeg hadde nett ifra de.

Trykker du 1 gang på den blå knappen så skal det lyse på 'trådløst' og den forsvinner etter 30 minutter.

 

Hva heter modemet ifra Cisco?

 

Jeg har ikke vært borti å bruke modem og router før. Det jeg har brukt er i så fall mode/router og så en switch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får håpe på at Lutetium 71 ser tråden og stikker hodet innom.

Han vet sikkert hva som er gale ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttak i veggen- cisco epc3010 modem- Telenor router eller PC. Ledningen som vanligvis går fra modem til router, er den jeg bruker direkte fra modem til PC så jeg kan være på nett mens det er noe galt med routeren.

 

Da det kom noen hit for å installere Cisco, sa de at jeg trengte en router for å få trådløs tilgang. Derfor kjøpte jeg den fra telenor..

Når jeg trykker på den blå knappen skjer ingenting. Ethernet lyser i et par sekunder, DSL lyser i et par sekunder mer. Power blinker som den har gjort hele tiden etter at ting sluttet å funke.

 

Canal digital sa "kontakt telenor". Telenor sa "kontakt Canal digital"....

Håper på hjelp i denne tråden ja.



Anonymous poster hash: 89d41...5fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Uttak i veggen- cisco epc3010 modem- Telenor router eller PC. Ledningen som vanligvis går fra modem til router, er den jeg bruker direkte fra modem til PC så jeg kan være på nett mens det er noe galt med routeren.

 

Da det kom noen hit for å installere Cisco, sa de at jeg trengte en router for å få trådløs tilgang. Derfor kjøpte jeg den fra telenor..

Når jeg trykker på den blå knappen skjer ingenting. Ethernet lyser i et par sekunder, DSL lyser i et par sekunder mer. Power blinker som den har gjort hele tiden etter at ting sluttet å funke.

 

Canal digital sa "kontakt telenor". Telenor sa "kontakt Canal digital"....

Håper på hjelp i denne tråden ja.

Anonymous poster hash: 89d41...5fd

 

Synes jeg kan huske det var en lampe hvor det stor Internett på. Lyser ikke den?

 

Har egentlig den Telenor routeren funket før?

 

I routeren så skal du vel bruke det gule hullet bak, de grå er hvis du skal koble noe til routeren som f.eks en pc. Hva bruker du?

Den gule kabelen (altså kabelen er ikke gul men endestykket er mye mindre og skal inn i det gule hullet bak) er mye tynnere enn hva som går inn i det gråe hullet.

 

Jeg ville koblet ifra Cisco og byttet den ut med Telenor.

Ifra veggen så plugg den inn i det gule hullet i Telenor routeren.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar, setter stor pris på at du tar deg tid!

 

Internet-lampa lyser ikke.

Routeren har fungert før, trådløst-lampa lyste og alt var bare velstand... Den er helt nødvendig for trådløs tilgang.

 

På den er det ett grått hull (DSL), fire gule (ethernet), ett blått (WAN), ett grønt (telefon). Alle er like store.

Den enden som har vært i modemet er blå. Det er vel det blå WAN den skal stå i? Prøvde flere nå, i tilfelle jeg hadde satt i feil tidligere, men ingenting skjer uansett. (Zyxel P8702N)

 

Det går ikke an å koble fra cisco og bytte ut med Telenor, det er ingenting på routeren å sette ledningen fra vegguttaket i.



Anonymous poster hash: 89d41...5fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ringte jeg 05000, der fikk jeg høre at jeg må ringe Canal digital. Jeg svarte at de sa jeg måtte ringe Telenor...

Da ble jeg satt på hold litt. Og så sa han at jeg måtte ringe "Telenoreksperten" til 26 kr pr jævla minutt..

 

Det er for dårlig synes jeg.. Vil da ikke bruke hundrevis av kroner på dette.

 

Hva kan jeg gjøre?



Anonymous poster hash: 89d41...5fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kablene ser sikkert like stor ut. Men det er forskjell på hvor mange kabler det er inni de.

Jeg ville jo tro at du skulle bruke dsl porten.

Du skriver bredbånd så da antar jeg at du ikke egentlig har fiber ifra canal digital?

Hvis du ser i på den gjennomsiktige dingsen du plugger inni modem/router. Så skal du se noen fargene kabler. Tell hvor mange du finner.

Jeg ville forresten aldri ringt de, men tatt kontakt via epost og fått de til å ringe deg. Mye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe gjennomsiktig dings her. Ganske sikker på at det er WAN ledningen har stått i. Har prøvd DSL også, men ingenting forandres da. Power bare blinker, så noe er uansett galt.

 

Har ikke fiber nei.

 

Jeg sendte de mail først (irriterende at de ikke har chat) og ble oppringt av 05000. Skal sende en til, og be om at 09000 ringer meg.

 

Når jeg søker på Google, ser jeg at jeg langt ifra er eneste som har problemer med denne routeren. Sneaky av Telenor å opprette en så dyr "hjelpetelefon" synes jeg..



Anonymous poster hash: 89d41...5fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en hodepine. Jeg registrerte meg på Norsk Freakforum, laget en tråd der under "Internett"-kategorien, men den vises ikke blant trådene der. Når jeg er på IT-forum, ser jeg at "siste innlegg" er skrevet av meg under "Internett" men når jeg trykker meg inn der, vises ikke mitt innlegg.

 

Nå kobler jeg av i noen timer, håper noen ser innlegget mitt der, eller det jeg har skrevet her.  :vetikke:  :)



Anonymous poster hash: 89d41...5fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak på modemet (CD leverer ikke trådløse routere, bare modem btw til hun som lurte oppå her), finner du et bittelite hull. Der stikker du noe på str som en binders inn og hold den inn til ALLE lysene lyser og så slukkes. Da slipper du. Da resettes routeren. Bak modemet så skal det være en slik vippebryter, den må stå i DSL. Trådløsknappen må typisk holdes inne i noen sekunder før det trådløse nettet aktiveres. 

Endret av Cershae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vireo

Prøv å ta ut routeren, så modemet også skru av pc. La alt være av i 20-30 minutter, plugg først inn modem, så router også pc. Bare prøv det, jobbet på kundeservice hos en bredbåndsleverandør for en stund tilbake, overraskende nok hjalp det ekstremt mange kunder av meg. Holder ikke bare ha det ute i noen sekunder alltid. Du får nettet til å fungere med kabel, da er det som regel routeren som er problemet, ikke modemet.

Si i fra om det ikke hjelper.
 

Endret av Vireo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der stikker du noe på str som en binders inn og hold den inn til ALLE lysene lyser og så slukkes.

Det var noe av det første jeg gjorde da dette skjedde. Eneste vippebryter er av/på knappen.

 

Trådløsknappen på routeren har jeg bare trykket, holdt et par sekunder, holdt lenge.. Like dødt hver gang.

 

 

Prøv å ta ut routeren, så modemet også skru av pc. La alt være av i 20-30 minutter, plugg først inn modem, så router også pc. Bare prøv det, jobbet på kundeservice hos en bredbåndsleverandør for en stund tilbake, overraskende nok hjalp det ekstremt mange kunder av meg. Holder ikke bare ha det ute i noen sekunder alltid. Du får nettet til å fungere med kabel, da er det som regel routeren som er problemet, ikke modemet.

Si i fra om det ikke hjelper.

 

Det skal jeg prøve! Ja, det er tydelig routeren det er noe galt med.

Anonymous poster hash: 89d41...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si i fra om det ikke hjelper.

 

Det hjalp ikke.. :s

Anonymous poster hash: 89d41...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vireo

 

Det hjalp ikke.. :s

Anonymous poster hash: 89d41...5fd

 

Hvordan lyser det på modemet nå, og hvordan lyser routeren? Du har sjekket at alt av kabler sitter ordentlig i modem og router?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...