Gå til innhold

Ramadan


Gjest H_Marius40

Anbefalte innlegg

Gjest H_Marius40

som er like blind av hat som du er). 

Jeg hater ikke islam. Jeg er bare møkklei islams innflytelse og tyranni i muslimske land. Muligens du er for godt vant til de som ikke klarer å skille mellom muslimer og Islam her å KG. De som demoniserer muslimene over en lav sko, og gjør ikke annet enn å snakke dritt om muslimer som mennesker.

 

Islam derimot må tåle all kritikken den får, fordi det er MYE kritikkverdig ved Islam. Akkurat som alle andre religioner. Religion kan kun være nyttig, om mennesker har en rasjonell tilnærming til sin tro, og er villig til å ganske sin tro med et åpent og kritisk sinn. Noe muslimer flest ikke er villige til. De VET at deres religion er den ENE SANNE religionen, og dermed basta. Dette skaper unødig mye problemer i muslimske samfunn, og hvor enn muslimer bosetter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ramadan. Jeg spiser lavkarbo, mediterer, ber, og reflekterer på mine synder på det året som har gått. Familien samles og det er alltid tradisjonelle retter på bordet, men også noen rare som de minste har lengtet etter mens de fastet. Milkshake og pizza for eksempel.

 

Det er 2 ateister i får familie.  De faster av og til, men de spiser sammen med oss akkurat som de andre som ikke fastet den dagen av sykdom eller mensen. Det å avstå fra mat og drikke skal ikke være farlig dersom du er frisk og voksen. Dessuten gir den store sult og tørste følelsen seg etter 5 dager for de fleste. Det er en renselse av sjela som er målet. Det å ikke røyke, snuse, drikke, spise og onanere er noe av nødvendighet for få til det det.  :laugh: Det som gjenstår da er reflektere, be og meditere. Men for mange er det vanskelig nok å være uten røyken at det å stirre på klokka er vankelig nok. 



Anonymous poster hash: a7d88...084
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H_Marius40

 

Det er 2 ateister i får familie.

Det å avstå fra mat og drikke skal ikke være farlig dersom du er frisk og voksen.Anonymous poster hash: a7d88...084

 

1. Har de to forlatt islam, eller er du en konvertitt?

2. Kommer vel an på hvor "frisk" man er? Det er mange som ikke er "friske", men insisterer på å faste. Forresten, det er merkelig hvordan enkelte får rensket sjelen ved å resitere vers på et språk de ikke forstår, men dem om det. :)

 

Apropos arabisk og ikke-arabiske muslimer

https://twitter.com/aliamjadrizvi/status/611911374520762368

 

Fun when fellow Pakistanis who are slave to 7th century Arab ideology & pray in Arabic 5 times/day facing Saudi Arabia call you a "sellout."

 

 

Morsomt fra Ali Rizvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om fasting spesifikt, men irrasjonell tilnærming til religion generelt blant muslimer. Det er hevet over all tvil at muslimenes irrasjonelle og fanatiske tilnærming til deres arvede tro er en av hovedårsakene til at muslimske samfunn er til de grader skakkjørte.

 

Også ganske sikker på at det er helseskadelig å faste over 20 timer, 30 dager i strekk. Og legge meg opp i andres saker? Har tilbragt ramadan i muslimske land, og da var restauranter og kafeer stengt. Påtvunget religiøs lydighet altså.

 

Islam er bare plagierte myter og overtro, ingen grunn til at jeg skal respektere Islam. Muslimer som mennesker derimot har jeg all respekt for. Muslimer må befris fra religionens jernneve. :)

såklart er restauranter og cafeer stengt på dagen under ramadan, de er derimot åpne så og si hele natta. dette er ikke påtvunget, men noe jeg tror de fleste muslimer i disse landene ser seg enige i. dessuten er det ikke slik at de ikke får tak i mat overhodet.

 

hvilke andre tilnærminger fra muslimer ang deres tro mener du de gjør skade for da?

 

og ja,mange av landene er skakkjørte. og mye er pga kvinners rolle og den gammeldagse måten å leve på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H_Marius40

såklart er restauranter og cafeer stengt på dagen under ramadan, de er derimot åpne så og si hele natta. dette er ikke påtvunget, men noe jeg tror de fleste muslimer i disse landene ser seg enige i. dessuten er det ikke slik at de ikke får tak i mat overhodet.

 

hvilke andre tilnærminger fra muslimer ang deres tro mener du de gjør skade for da?

 

og ja,mange av landene er skakkjørte. og mye er pga kvinners rolle og den gammeldagse måten å leve på.

Levemåte basert på mytologi fra bronsealderen? :) Du besvarer jo ditt eget spørsmål min venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levemåte basert på mytologi fra bronsealderen? :) Du besvarer jo ditt eget spørsmål min venn.

ja,jeg ser at tankegangen og levemåten er annerledes og gammeldags, men jeg skjønner ikke hva du mener med at samfunnet tar skade av noe eller at noe er påtvunget. samfunnet i Norge er heller ikke bedre på en del området. vi i dette landet sliter med mye psykologisk som diverse angstyper og et evig strev, noe de fleste arabere ikke lever med da de enten har viktigere ting å tenke på som for eksempel krig eller at de er for opptatt med familie og jobb til å bry seg med om de har lange indre kjønnslepper eller ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hvordan praktiseres faste i Nord-Norge (forøvrig også i andre land med midnattssol) om sommeren?

Anonymous poster hash: 8d83b...75d

 

de følger tidene for hovedstaden. det er noen som også setter en tid på dette og ikke ved solnedgang/oppgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H_Marius40

ja,jeg ser at tankegangen og levemåten er annerledes og gammeldags, men jeg skjønner ikke hva du mener med at samfunnet tar skade av noe eller at noe er påtvunget. samfunnet i Norge er heller ikke bedre på en del området. vi i dette landet sliter med mye psykologisk som diverse angstyper og et evig strev, noe de fleste arabere ikke lever med da de enten har viktigere ting å tenke på som for eksempel krig eller at de er for opptatt med familie og jobb til å bry seg med om de har lange indre kjønnslepper eller ikke....

Uansett hvordan vi vrir og vender på det, så har man et langt bedre samfunn i Norge enn det man har i muslimske land. Dette er et uomtvistelig faktum. Og årsaken til dette er nettopp at man fjernet religion fullstendig fra samfunnspolitiske utfordringer.

 

Dette makter man ikke å gjøre i muslimske land, hvor religion skal blandes inn i absolutt alt til enhver tid. Og dette skaper utrolig mye problemer i muslimske land. Ingen klarer å bli enige om hva religionen egentlig formidler, man kjemper seg i mellom på sektbasis, eller undertrykker og forfølger religiøse minoriteter, fordi de følger "falske" guder og profeter.

 

Et avslappet forhold til sin arvede tro ville muslimer ha tjent utrolig mye på.

Endret av H_Marius40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan vi vrir og vender på det, så har man et langt bedre samfunn i Norge enn det man har i muslimske land. Dette er et uomtvistelig faktum. Og årsaken til dette er nettopp at man fjernet religion fullstendig fra samfunnspolitiske utfordringer.

 

Dette makter man ikke å gjøre i muslimske land, hvor religion skal blandes inn i absolutt alt til enhver tid. Og dette skaper utrolig mye problemer i muslimske land. Ingen klarer å bli enige om hva religionen egentlig formidler, man kjemper seg i mellom på sektbasis, eller undertrykker og forfølger religiøse minoriteter, fordi de følger "falske" guder og profeter.

 

Et avslappet forhold til sin arvede tro ville muslimer ha tjent utrolig mye på.

Svært lite av problemene i muslimske land har med religion å gjøre. Det handler først og fremst om økonomi,sosial struktur,medisink hjelp, arbeidsledighet m.m

 

De landene der religionen mtp forfølgelse og slikt har enorm feste er land som Iran,Irak,Syria,Saudi Arabia,Somalia m.m pluss en rekke land i sørøs asia som kina,malaysia og Indonesia.

 

enkelte av disse landene har en enorm gammeldags tankegang der kvinner for eksempel skal holde seg unna det ene og det andre. I saudi Arabia skal en kvinne liksom gå inn i en undertøybutikk der en mann selger varer, bryter ikke dette med reglene i koranen?en mann som selger dameundertøy? så har vi for eksempel kina der muslimske minoriteter blir forfulgt,nektet ting osv.

 

Så har vi igjen afrikanske land ned mot Sahara som blander mye av islam og generell folketro, noe som gjør at strukturen faller sammen men dette gjelder svært mange land i afrika,de kristne landene og. De er styrt av korrupte og maktsyke ledere, det er høy analfabetisme,lite med jobber,medisinke problemer osv.

 

Så det finnes hundrevis av grunner i hvert eneste land som utgjør hvorfor ting er som de er, ikke bare religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H_Marius40

 

Så det finnes hundrevis av grunner i hvert eneste land som utgjør hvorfor ting er som de er, ikke bare religion.

Ikke kun religion, jeg er enig i det. Men religion er en av hovedgrunnene. Kvinnefiendtligheten, forfølgelse av religiøse minoriteter og voldsforherligelsen feks, er problemer hvor religion er rotårsaken. Når rleigion gjøres om til den ultimate autoriteten, og man blir bedt om å følge den blindt, fordi dette er det som vil blidgjøre Allah, så er det nødt til å bli problemer. Religion har rett og slett for mye makt i muslimske land, nettopp fordi muslimer flest ikke makter å ha et rasjonelt forhold og tilnærming til sin religion. Man ser de samme problemene blant muslimer i Norge også.

Endret av H_Marius40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kun religion, jeg er enig i det. Men religion er en av hovedgrunnene. Kvinnefiendtligheten, forfølgelse av religiøse minoriteter og voldsforherligelsen feks, er problemer hvor religion er rotårsaken. Når rleigion gjøres om til den ultimate autoriteten, og man blir bedt om å følge den blindt, fordi dette er det som vil blidgjøre Allah, så er det nødt til å bli problemer. Religion har rett og slett for mye makt i muslimske land, nettopp fordi muslimer flest ikke makter å ha et rasjonelt forhold og tilnærming til sin religion. Man ser de samme problemene blant muslimer i Norge også.

nu ja...det er jo ganske mye kvinnefiendelighet her i gården også selv om de fleste anser seg som troløse og religion ikke har stort innspill på hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H_Marius40

Kronikk fra Pakistan

 

http://nation.com.pk/columns/2...

 

"However, moral authority, which is common – but not limited – to all religions, forms the raison d’etre of religious thuggery, with the non-violent members of the religion being silenced by the commonalities they share with the radicals, the most noteworthy being belief in monopoly over truth and morality.

 

Religion has never been conducive to pluralistic societies or states. However, there have been countless instances where it has propelled individuals into striving for personal and even common good. Religion’s personal utility notwithstanding, any efforts to incorporate it into policymaking or giving it moral authority, inevitably breeds violence."

 

Religion forårsaker mye problemer i muslimske land. Til ikke muslimer evner å forstå at deres irrasjonelle tilnærming til deres religion er det som forårsaker mange av de problemene som muslimske land sliter med, så vil man ikke få bukt med de problemene.

 

I de fleste muslimske land så er de som er født i muslimske hjem tvunget til å tro på Islam, enten de vil eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at det er sunt for noen å gå rundt og være sulten i 20 timer nesten 30 dager i strekk. 

 

Det er ikke sunt. Så det passer veldig bra inn i en religion. Religion er jo ikke sunt.

Anonymous poster hash: 295ea...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest H_Marius40

nu ja...det er jo ganske mye kvinnefiendelighet her i gården også selv om de fleste anser seg som troløse og religion ikke har stort innspill på hverdagen.

Men ikke like mye som i muslimske land. Jeg tror vi kan alle være enige i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har de to forlatt islam, eller er du en konvertitt?

2. Kommer vel an på hvor "frisk" man er? Det er mange som ikke er "friske", men insisterer på å faste. Forresten, det er merkelig hvordan enkelte får rensket sjelen ved å resitere vers på et språk de ikke forstår, men dem om det. :)

 

Apropos arabisk og ikke-arabiske muslimer

https://twitter.com/aliamjadrizvi/status/611911374520762368

 

 

Morsomt fra Ali Rizvi.

De er oppvokst med islam, men som voksne har de valgt å forlate religionen av personlige årsaker. Det at noen ikke kan se sine grense er et problem, men det er menneskelig. Vi får håpe familie, venner eller helsepersonell sier ifra når noen velger å spise seg syke eller sulte seg syke. Heldigvis varer ramadan i 30 dager.

 

Når det gjeller det å be så handler det ikke bare resitere vers. Det er renselsen av kroppen (wudu), bevegelsene du gjør når du ber og det at du anerkjenner fem ganger fra du står opp, til du legger deg at det du gjør iløpet av deg har betydning. Det du sa, den det du gjorde har konsekvenser. 

Jeg syns det noe magisk og rytmisk med det . Du stenger alt ute og går inn i deg selv og står ovenfor din herre. Jeg er muslim og jeg ber 5 ganger, men jeg har en del venner som ikke ber lenger enten fordi de har mistet troen eller de ikke gidder. De som ikke gidder er de som ikke klarer kople ut, de som ikke får noe ut av det. Det er vanskelig å be, dersom det er uten mening.  Dette er realiteten for noen, men ikke alle. 

 

Jeg har en eldre bror som er helt overbevist over at islam er en form for "ørkenpolitikk", men savnet å be. Det å kople ut fra hverdagen. Han mediterte ofte i starten da han sluttet å be. Og det tok han lang tid å slutte å stå opp til soloppgang. Poenget er at bønn ikke vare handler om vers. 

 

Jeg er andregenerasjon innvandrer og min familie preges av det. Vi er ganske åpne og det at noen familiemedlemmer ikke er muslim lenger, er homo eller drikker. Dette er noe alle vet innenfor familien. Jeg er klar over at vi hadde sett annerledes ut om vi levde i hjemlandet eller om våre foreldre var opptatt av rykte og omdømme. Det er vanskelig å være ikke eksmuslim i Norge og jeg kan ikke forestille meg hvordan det det må være å være eksmuslim i mine foreldres hjemland. Jeg vet bare det er lang vei å gå får man får den samme form for individualismen som er  her i Skandinavia

Anonymous poster hash: a7d88...084

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De er oppvokst med islam, men som voksne har de valgt å forlate religionen av personlige årsaker. Det at noen ikke kan se sine grense er et problem, men det er menneskelig. Vi får håpe familie, venner eller helsepersonell sier ifra når noen velger å spise seg syke eller sulte seg syke. Heldigvis varer ramadan i 30 dager.

 

Når det gjeller det å be så handler det ikke bare resitere vers. Det er renselsen av kroppen (wudu), bevegelsene du gjør når du ber og det at du anerkjenner fem ganger fra du står opp, til du legger deg at det du gjør iløpet av deg har betydning. Det du sa, den det du gjorde har konsekvenser. 

Jeg syns det noe magisk og rytmisk med det . Du stenger alt ute og går inn i deg selv og står ovenfor din herre. Jeg er muslim og jeg ber 5 ganger, men jeg har en del venner som ikke ber lenger enten fordi de har mistet troen eller de ikke gidder. De som ikke gidder er de som ikke klarer kople ut, de som ikke får noe ut av det. Det er vanskelig å be, dersom det er uten mening.  Dette er realiteten for noen, men ikke alle. 

 

Jeg har en eldre bror som er helt overbevist over at islam er en form for "ørkenpolitikk", men savnet å be. Det å kople ut fra hverdagen. Han mediterte ofte i starten da han sluttet å be. Og det tok han lang tid å slutte å stå opp til soloppgang. Poenget er at bønn ikke vare handler om vers. 

 

Jeg er andregenerasjon innvandrer og min familie preges av det. Vi er ganske åpne og det at noen familiemedlemmer ikke er muslim lenger, er homo eller drikker. Dette er noe alle vet innenfor familien. Jeg er klar over at vi hadde sett annerledes ut om vi levde i hjemlandet eller om våre foreldre var opptatt av rykte og omdømme. Det er vanskelig å være ikke eksmuslim i Norge og jeg kan ikke forestille meg hvordan det det må være å være eksmuslim i mine foreldres hjemland. Jeg vet bare det er lang vei å gå får man får den samme form for individualismen som er  her i Skandinavia

Anonymous poster hash: a7d88...084

 

Jeg ser det var mye skrivefeil i teksten, håper det var forståelig i hvert fall.   :blomst:

Anonymous poster hash: a7d88...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...