Gå til innhold

Gud er ikke han eller hun


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eneste grunnen til at du ikke kan utelukke gud er kunnskap, og det at noen for mange tusen år siden laget religion.

 

Hva mener du med at den eneste grunnen til at jeg ikke kan utelukke Gud er kunnskap? Jeg sitter ikke på kunnskap om Gud finnes eller ikke bare så det er klart.

 

Det er forresten fullt mulig å tro på en Gud uten å ha noe særlig tilknytning til en spesiell religion.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg vil frem til er at religion fortjener ikke noe mer respekt enn eventyr. Religion er bare organisert eventyr.

 

Ja, i din verden. Fortsett gjerne å tenke på religion som eventyr, og så kan religiøse mennesker fortsette å tro at det ikke er eventyr. Ok? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at den eneste grunnen til at jeg ikke kan utelukke Gud er kunnskap? Jeg sitter ikke på kunnskap om Gud finnes eller ikke bare så det er klart.

Det er forresten fullt mulig å tro på en Gud uten å ha noe særlig tilknytning til en spesiell religion.

Du hadde ikke trodd på gud uten å få vite om andre som tror på gud. Derfor min kommentar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde ikke trodd på gud uten å få vite om andre som tror på gud. Derfor min kommentar...

 

Er du så sikker på det? Et menneske som ikke kjente til religioner som f.eks kristendommen eller islam, kunne antakeligvis likevel ha følt eller trodd at det fantes en høyere makt eller Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så sikker på det? Et menneske som ikke kjente til religioner som f.eks kristendommen eller islam, kunne antakeligvis likevel ha følt eller trodd at det fantes en høyere makt eller Gud.

Tvilsomt.. Men du skal få lov til å tro på eventyr...

Ps. Hvis du da skulle føle dette så går det ann å få kunnskap om hvordan ting egentlig virker i virkeligheten.

Endret av Neidu!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilsomt.. Men du skal få lov til å tro på eventyr...

 

Så hvem kom til menneskene og plantet alle disse religiøse ideene i hodet på oss? Gud?

 

Så vidt jeg vet er det meste på jorden menneskeskapt, så for min del er det fakta at enkelte av oss er utrolig kreative. Men for all del, jeg tror ikke vi har noe særlig mer å diskutere.

 

Ha en fin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvem kom til menneskene og plantet alle disse religiøse ideene i hodet på oss? Gud?

Så vidt jeg vet er det meste på jorden menneskeskapt, så for min del er det fakta at enkelte av oss er utrolig kreative. Men for all del, jeg tror ikke vi har noe særlig mer å diskutere.

Ha en fin kveld :)

Troen på en gud kom til menneskene i en tid de ikke fant rasjonelle forklaringer for universet, dyreriket(innkludert mennesket selvsagt) og naturlige fenomener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troen på en gud kom til menneskene i en tid de ikke fant rasjonelle forklaringer for universet, dyreriket(innkludert mennesket selvsagt) og naturlige fenomener.

 

Og igjen, hvem ga oss alle forklaringene - mennesket. Veldig lite er sannhet, men stort sett teori. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor tror mennesker på Guds eksistens i det hele tatt? 

 

Religion ble skapt i mangel på menneskers kunnskaper om universet. Overnaturlige  og åndelige krefter virket som en plausibel forklaring på naturkatastrofer og fenomener. Religion er også en flott måte å kontrollere befolkningen på og handle moralsk. *Gjør du ditt eller datt ellers havner du i helvete". 

 

Det er absolutt ingenting pr dags dato som tilsier at det er et mer intelligent *noe* over universet som har skapt alt dette. Det religion har forsøkt å forklare i all sin tid, blir etterhvert ertstattet med bedre forklaringer av vitenskapen. Det er ikke nødvendig med en Gud. 

 

 

Anonymous poster hash: ab33b...57d

 

Kristendommen og vitenskapen går hånd i hånd. Det er ikke to motsetninger. Finnes mange forskere som er religiøse. Du er vel ikke Gud selv og kan dermed ikke fortelle dette som en sannhet. Fordi du vet ikke. 

Anonymous poster hash: 15315...fb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen, hvem ga oss alle forklaringene - mennesket. Veldig lite er sannhet, men stort sett teori.

Ahh, du sjønner ikke ordet teori i vitenskapelig betydning du da. Da vet vi hva problemet er...

Da foreslår jeg deg å lese deg opp på hva som er funnet ut av universet. Vel, kjøp et teleskop og se selv. Du finner ut mer om universet med et teleskop enn hva alle religiøse skrifter til sammen kan lære deg om universet. Les deg opp på biologi, eller bare se på mangfoldet av dyr rundt deg. Ta en så enkel ting som leddene i bakføttene på vanlige pattedyr, så ser du på dine egne. Se på oppbyggingen av kroppen til alle pattedyr(hjerte, lunger, lever osv), så ser du på din egen. Det er ikke vanskelig å finne ut av enkle vitenskapelige ting bare du vil.

Dette er blitt gjort av vitenskaps menn og kvinner som har viet livene sine til dette slik at du skal få all den kunnskap som overhodet er mulig å finne ut av. Og så står noen av dere og sier at dette er vas og tøys og tull?? Bare tro på eventyr og lev som ignorant(ikke så vondt ment som det høres ut). Så lenge våre barn ikke blir lært opp til å tro at "spesielle" eventyr fortjener mer respekt enn feks. hans og grete, så er det greit 😉 Ha en fortsatt fin kveld

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen og vitenskapen går hånd i hånd. Det er ikke to motsetninger. Finnes mange forskere som er religiøse. Du er vel ikke Gud selv og kan dermed ikke fortelle dette som en sannhet. Fordi du vet ikke.

Anonymous poster hash: 15315...fb8

Ja, mange vitenskapsfolk er religiøse(ingen er perfekte). Men jo mer vi finner ut om alt, jo mindre plass til utdatert lærdom blir det. Religion var oldtidens vitenskap(på en merkelig måte), men vitenskap fornyer seg med nye funn. Det er bare ikke alle som henger helt med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange vitenskapsfolk er religiøse(ingen er perfekte). Men jo mer vi finner ut om alt, jo mindre plass til utdatert lærdom blir det. Religion var oldtidens vitenskap(på en merkelig måte), men vitenskap fornyer seg med nye funn. Det er bare ikke alle som henger helt med....

Du trenger ikke å være så fordømt nedlatende. De fleste vitenskapsfolk vet jævlig godt at det er massevis av ting vi ikke vet eller har fullgode vitenskapelige forklaringer på, og at guds eksistens verken kan verifiseres eller motbevises. Dessuten må jeg korrigere deg: Jo mer vi finner ut om verden, jo mer vet vi at vi ikke vet. Vi kan si med nærmest 100 prosent sikkerhet at ung jord-kreasjonistene tar feil, men samtidig er ikke big bang uforenlig med et religiøst verdensbilde:

 

http://www.catholicnewsagency.com/news/vatican-astronomer-says-big-bang-theory-in-tune-with-creation-history/

 

Hilsen en agnostisk ateist som finner mye tankevekkende både i eventyr og i religiøse tekster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, jeg er så enig! Jeg har sett meg lei ignorante ateister som så bombastisk påstår at de vet at Gud ikke finnes. De vet da akkurat like lite som religiøse mennesker. 

Det er så sant. Jeg tror heller ikke selv på Gud, fordi jeg er en realist og tror på det jeg kan se og føle. Det betyr derimot ikke at det ikke finnes ting som er utenfor menneskers fatteevne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kristendommen og vitenskapen går hånd i hånd. Det er ikke to motsetninger. Finnes mange forskere som er religiøse. Du er vel ikke Gud selv og kan dermed ikke fortelle dette som en sannhet. Fordi du vet ikke. 

Anonymous poster hash: 15315...fb8

 

Sa ingenting om at gud med sikkerhet ikke eksisterer. Mente bare at det er høyst usannsynlig og at Gud ikke er nødvendig for å forklare verden. Det er naturligvis umulig å verken falsifisere eller bekrefte gud (med mindre han stikker hode ut av skyene). Dermed kommer vi ingen vei med slike debatter og vi vil aldri kunne si med 100% sikkerhet at gud ikke eksisterer.

 

Imidlertid synker antallet troende, og religion vil trolig utryddes før homo sapiens dør eller etterhvert evolverer.

 

 

Anonymous poster hash: ab33b...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare ærlig og sier at det jeg ikke vet finnes gidder jeg ikke å sløse bort tid på!

Endret av Neidu!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest FebrinaCollett

Korrekt, det finnes ikke noen gud.

Ei heller påskeharen, julenissen eller tannfèer

Hvorfor være så stor festbrems? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å være så fordømt nedlatende. De fleste vitenskapsfolk vet jævlig godt at det er massevis av ting vi ikke vet eller har fullgode vitenskapelige forklaringer på, og at guds eksistens verken kan verifiseres eller motbevises. Dessuten må jeg korrigere deg: Jo mer vi finner ut om verden, jo mer vet vi at vi ikke vet. Vi kan si med nærmest 100 prosent sikkerhet at ung jord-kreasjonistene tar feil, men samtidig er ikke big bang uforenlig med et religiøst verdensbilde:

 

http://www.catholicnewsagency.com/news/vatican-astronomer-says-big-bang-theory-in-tune-with-creation-history/

 

Hilsen en agnostisk ateist som finner mye tankevekkende både i eventyr og i religiøse tekster.

Takk. :) 

Anonymous poster hash: 15315...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare ærlig og sier at det jeg ikke vet finnes gidder jeg ikke å sløse bort tid på!

Du er bare ærlig? Du sier hva du mener som om at det er en universell sannhet. Som om at du kan vite om det finnes en Gud. Du kan ikke vite det. Du kan tro det ikke finnes noen Gud, men du vet ikke noe mer enn religiøse. 

Anonymous poster hash: 15315...fb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sa ingenting om at gud med sikkerhet ikke eksisterer. Mente bare at det er høyst usannsynlig og at Gud ikke er nødvendig for å forklare verden. Det er naturligvis umulig å verken falsifisere eller bekrefte gud (med mindre han stikker hode ut av skyene). Dermed kommer vi ingen vei med slike debatter og vi vil aldri kunne si med 100% sikkerhet at gud ikke eksisterer.

 

Imidlertid synker antallet troende, og religion vil trolig utryddes før homo sapiens dør eller etterhvert evolverer.

 

 

Anonymous poster hash: ab33b...57d

 

Det er mange som har trodd at religion vil forsvinne. Og det er mange som har tatt feil. Resaklarisering har blitt veldig utbredt. Mange tror antall troende synker, men det kan vi ikke vite med sikkerhet fordi religionen her i Norge har blitt svært personlig. Jeg går ikke i kirken hver søndag. Ikke min samboer heller. Kun ved dåp, konfirmasjon osv. Vi er ikke gift (enda), men bor likevel sammen. Vi drar på fester som alle andre. Det er ingenting som tilsier at vi er religiøse, men vi er faktisk det privat. Jeg ber og vi snakker mye om troen vår med hverandre, men ikke med noen andre. 

Det er mange som har det sånn i Norge. Det er så og si umulig å se hvem som er religiøse og hvem som ikke er det. 

Anonymous poster hash: 15315...fb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...