Gå til innhold

Jeg er kristen og sier "herregud"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gjort det siden barndommen og det bare popper ut hvis noe skjer som gjør at jeg blir overrasket eller noe slikt. "Å herregud" eller "herremin" eller "herre min hatt" sier jeg av og til. Jeg banner ikke ellers, men jeg synes det er helt grusomt om jeg sitter sammen med andre kristne og sier "herregud".

 

Jeg vet det er en synd å si dette her også, men jeg får ikke til å slutte uansett. :P Synes dere andre kristne det er veldig ille?



Anonymous poster hash: c9d56...f53
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Saxofon

Jeg sier det selv, og sånn jeg ser på det så er det et ord som har mistet sin betydning i dagens samfunn. Hører mange av mine venner også sier det. Det hele kommer vel annpå hva du legger i ordene og betydningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det selv, og sånn jeg ser på det så er det et ord som har mistet sin betydning i dagens samfunn. Hører mange av mine venner også sier det. Det hele kommer vel annpå hva du legger i ordene og betydningen :)

Jeg satt i en bil sammen med noen venninner av meg som er svært kristne. Vi var i en nesten-ulykke og jeg sa "herregud!" og så ble det helt stille fordi jeg sa det. Synes det var litt flaut. Lurer på hvorfor de synes det er så ille. :sjenert:

-TS

Anonymous poster hash: 3052b...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre om du sier fy søren eller herlighet

Anonymous poster hash: a2725...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det selv, og sånn jeg ser på det så er det et ord som har mistet sin betydning i dagens samfunn. Hører mange av mine venner også sier det. Det hele kommer vel annpå hva du legger i ordene og betydningen :)

Det morsomme er jo forøvrig at det står i Bibelen "men den som roper herrens navn skal bli frelst", og det var vel akkurat det jeg gjorde i en situasjon der jeg kaaaaanskje kunne dø! :fnise:

Anonymous poster hash: 3052b...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre om du sier fy søren eller herlighet

Anonymous poster hash: a2725...583

Men når ting plutselig skjer så faller slike ord som "herregud" ut av munnen uten at man rekker å tenke over andre ord man heller kan bruke..

Anonymous poster hash: 3052b...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan "søren klype" være et alternativ?

Se innlegget mitt over: 

 

 

Men når ting plutselig skjer så faller slike ord som "herregud" ut av munnen uten at man rekker å tenke over andre ord man heller kan bruke..

Anonymous poster hash: 3052b...6fe

 

:)

Anonymous poster hash: 3052b...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det morsomme er jo forøvrig at det står i Bibelen "men den som roper herrens navn skal bli frelst", og det var vel akkurat det jeg gjorde i en situasjon der jeg kaaaaanskje kunne dø! :fnise:

Anonymous poster hash: 3052b...6fe

 

 

Ups, jeg må legge av meg denne vanen, det tar seg ikke ut som ateist.

Var faktisk ikke klar over at dette tolkes som banning? Til det bruket fins det nå verre ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, jeg må legge av meg denne vanen, det tar seg ikke ut som ateist.

Var faktisk ikke klar over at dette tolkes som banning? Til det bruket fins det nå verre ting.

Hahaha :fnise: 

 

Jeg tror det er verre for veldig mange kristne at jeg sier "herregud" enn at jeg sier f.eks "søren" eller "steike", for jeg hører at de ofte sier slikt, men aldri "herregud". Ofte sier jeg "herre....." og så kommer jeg på at det er galt og bare stopper der :P 

Anonymous poster hash: 3052b...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt i en bil sammen med noen venninner av meg som er svært kristne. Vi var i en nesten-ulykke og jeg sa "herregud!" og så ble det helt stille fordi jeg sa det. Synes det var litt flaut. Lurer på hvorfor de synes det er så ille. :sjenert:

-TS

Anonymous poster hash: 3052b...6fe

Er det ikke på sin plass å tilkalle gud ved en nestenulykke? Liksom takk gud for at det gikk bra liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hahaha :fnise:

 

Jeg tror det er verre for veldig mange kristne at jeg sier "herregud" enn at jeg sier f.eks "søren" eller "steike", for jeg hører at de ofte sier slikt, men aldri "herregud". Ofte sier jeg "herre....." og så kommer jeg på at det er galt og bare stopper der :P

Anonymous poster hash: 3052b...6fe

 

 

Legg til ..Jemini! og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det morsomme er jo forøvrig at det står i Bibelen "men den som roper herrens navn skal bli frelst", og det var vel akkurat det jeg gjorde i en situasjon der jeg kaaaaanskje kunne dø! :fnise:

Anonymous poster hash: 3052b...6fe

 

Nuvel, samlet sett kan man ikke bare rope Herrens navn for å bli frelst.

Uansett så sluttet jeg å si det, og har ikke tenkt til å begynne igjen heller. Finnes de som mener det ikke er banning/misbruk av Guds navn, men jeg er uenig. Jeg tar navnet Hans seriøst :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når kristne er til stede sier jeg "herre odin". Er så gøy å se ansiktsuttrykkene etterpå 😉

Anonymous poster hash: afd07...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, jeg må legge av meg denne vanen, det tar seg ikke ut som ateist.

Var faktisk ikke klar over at dette tolkes som banning? Til det bruket fins det nå verre ting.

Det blir vel heller sett på som misbruk av Guds navn. 

 

Jeg synes uansett det er litt drøyt å reagere sånn på dette. Det er bare et populært ord som, slik noen andre også sier, har mistet mye av betydningen sin. 

Anonymous poster hash: fc727...177

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å styre hva som detter ut av munnen ens bestandig. Det har mye med gammel vane å gjøre. Jeg er blitt en kristen, men oppvokst i et ikke kristen hjem med banning for annet hver ord. Jeg har blitt myyyye bedre, men av og til, når jeg f.eks klemmer fingeren eller brenner meg, kommer det banneord ut av munnen min som ren refleks. Å si "herregud" i sånne situasjoner er selvsagt å misbruke Herrens navn, noe han sier klart at vi ikke skal gjøre. Men det hjelper mye å være bevisst på det, og be om at han hjelper deg med det. Han tilgir oss jo også heldigvis når vi ber om tilgivelse. :)



Anonymous poster hash: 0c927...53d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sier fy faen eller herre min satan til stadighet og jeg er satanist. What the difference liksom?

Anonymous poster hash: 91980...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stygt å si slike gudsbespottende ord. Men værsågod, er ikke jeg som får et sort hull i hjertet for hvert sårende ord mot Jesus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er svarte, farken, og helsike å anse som banning? Hvis ikke er de jo alle gode alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

 

Har gjort det siden barndommen og det bare popper ut hvis noe skjer som gjør at jeg blir overrasket eller noe slikt. "Å herregud" eller "herremin" eller "herre min hatt" sier jeg av og til. Jeg banner ikke ellers, men jeg synes det er helt grusomt om jeg sitter sammen med andre kristne og sier "herregud".

 

Jeg vet det er en synd å si dette her også, men jeg får ikke til å slutte uansett. :P Synes dere andre kristne det er veldig ille?

Anonymous poster hash: c9d56...f53

 

Jeg lurer på en ting, synes du homofili er feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...