Gå til innhold

Hun leier hybel


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Lovteksten sier at leietager må gi utleier tilgang til leiligheten for nødvendig vedlikehold etc. Den er grei nok.. Hvis hun nekter husleier å ha nøkkel, så betyr det at hun må gi han tilgang på nøkkel hvis hun er bortreist.. Selvom det bare er for en dag.. Og hvis det skulle oppstå lekkasje mens hun er på jobb, så må hun komme med nøkkel slik at husleier kommer seg inn og får fikset det..

Hvis hun virkelig vil lage problemer ut av at husleier har nøkkel, så er det opp til henne.. Jeg personlig ville nok lagt mariekjeks under dørmatta i stedet..

Hva mener du med å lage problemer? Hun prøver bare å få det bpåde jeg og hun mener hun har krav på.

Hun leide hybelleiligheten i desperasjon. Utleieren virker ganske creepy på henne. Hun har leid mange steder før og alltid fått alle nøklene. Jeg har også gjennom årenes løp selv leid mange hus og leiligheter, og det har alltid vært en selvfølge at man disponerte alle nøkler mens leieforholdet varte. Men spørsmålet var vel om dette er skrevet noe sted.

Til Frey som påpeker at huseieren må ha tilgang til å vedlikeholde om hun er bortreist. Les i loven, der står det at utbedringer og annet arbeid må varsles i god tid.

Andre som har svar på spørsmålet`? Og helst riktige svar? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man tilkaller da ikke brannmannskap eller andre for å stenge vannet og stoppe en lekkasje? :legrine:

Ved lekkasje så stenger man vannet og tilkaller rørlegger, veldig enkelt.

Men for all del, stå på ditt du. Jeg ville ikke leid ut til noen som hadde motsatt seg det, men nå skal det sies at de to årene vi har bodd her og hatt leieboer har vi aldri hatt behov for å bruke nøkkelen.

Jo selvsagt gjølr man det... Hvem tror du kommer for å stoppe lekkasjen i ditt hus når DU ikke er hjemme? KOmmunens tekniske etat... Og hvordan tror du de kommer seg inn? Ved hjelp av brannmannskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med å lage problemer? Hun prøver bare å få det bpåde jeg og hun mener hun har krav på.

Hun leide hybelleiligheten i desperasjon. Utleieren virker ganske creepy på henne. Hun har leid mange steder før og alltid fått alle nøklene. Jeg har også gjennom årenes løp selv leid mange hus og leiligheter, og det har alltid vært en selvfølge at man disponerte alle nøkler mens leieforholdet varte. Men spørsmålet var vel om dette er skrevet noe sted.

Til Frey som påpeker at huseieren må ha tilgang til å vedlikeholde om hun er bortreist. Les i loven, der står det at utbedringer og annet arbeid må varsles i god tid.

Andre som har svar på spørsmålet`? Og helst riktige svar? ;)

Tror du lekkasjer osv varsles i god tid også? *knis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo selvsagt gjølr man det... Hvem tror du kommer for å stoppe lekkasjen i ditt hus når DU ikke er hjemme? KOmmunens tekniske etat... Og hvordan tror du de kommer seg inn? Ved hjelp av brannmannskap.

Eh nei. Hvis jeg ikke er hjemme så er det jeg som oppdager lekkasjen når jeg kommer hjem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du lekkasjer osv varsles i god tid også? *knis*

Trodde du oppriktig at du var morsom nå? :himle:

Ved lekkasjer så må man bryte seg inn i leiligheten, slik det også ville skjedd i DIN leilighet, enten du leier eller eier. Dersom noen har varslet om at det er en lekkasje hos deg, og du er borte, så blir vannet selvsagt stoppet.

Innlegg endret

Reglene

Endret av Pasha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh nei. Hvis jeg ikke er hjemme så er det jeg som oppdager lekkasjen når jeg kommer hjem..

Ikke hvis du bor i blokk, nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så gjelder ikke husleieloven bare for studenthybler eller blokkleiligheter.

Edit.

Endret av Frey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis du bor i blokk, nei...

Men nå er det slettes ikke alle som bor i blokk, skjønner du. Om det blir lekkasje her er det vi som bor her som oppdager det. Det skal renne utrolig mye og lenge før naboene ser noe!De hadde helt sikkert reagert om det begynte å renne vann ut av vinuene , men før den tid tror jeg huset hadde vært rimelig skadet.........

Jeg forbeholder meg retten til å ha nøkkel inn i utleieleiligheten, enkelt og greit. Om det ikke passer leietaker får h*n finne en annen plass å leie.Jeg låser meg aldri inn med mindre det er avtalt eller absolutt helt nødvendig, som f.eks ved lekkasje,noe jeg også gjør veldig klart for leietaker.

Nå har jeg aldri opplevd at noen har hatt noen problemer med det, hadde derimot en som syntes det var veldig greit at det alltid var nøkkel her, han hadde en lei tendens til å glemme og miste nøkler i hytt og pine, tror vi skiftet sylinder på ytterdøren tre ganger mens han bodde her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trine_*

Kan dere stoppe drittslengingen nå? Og heller faktisk gi ts et korrekt svar med en link? Dette er jo bare helt utrolig............... To sider, og ikke ett eneste svar, bare antakelser. Hvis man ikke vet, er det som noen før her har sagt bedre å bare holde munnen sin lukket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere stoppe drittslengingen nå? Og heller faktisk gi ts et korrekt svar med en link? Dette er jo bare helt utrolig............... To sider, og ikke ett eneste svar, bare antakelser. Hvis man ikke vet, er det som noen før her har sagt bedre å bare holde munnen sin lukket...

Drittslengingen er det vel ts selv som står for. Forøvrig er dette et offentlig forum hvor hvem som helst kan svare uten at verken du eller ts kan regulere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med å lage problemer? Hun prøver bare å få det bpåde jeg og hun mener hun har krav på.

Hun leide hybelleiligheten i desperasjon. Utleieren virker ganske creepy på henne. Hun har leid mange steder før og alltid fått alle nøklene. Jeg har også gjennom årenes løp selv leid mange hus og leiligheter, og det har alltid vært en selvfølge at man disponerte alle nøkler mens leieforholdet varte. Men spørsmålet var vel om dette er skrevet noe sted.

Til Frey som påpeker at huseieren må ha tilgang til å vedlikeholde om hun er bortreist. Les i loven, der står det at utbedringer og annet arbeid må varsles i god tid.

Andre som har svar på spørsmålet`? Og helst riktige svar? ;)

Tror du utleier nødvendigvis forteller deg at de har nøkkel til leiligheten din? Jeg tar det som en selvfølge at de har det..

Dette er ei heller et juridisk forum med advokater som sitter og svarer deg, du spør vanlige mennesker og får svar fra vanlige mennesker.. Hvis du ikke er fornøyd med svarene og ikke klarer å finne link selv, så får du ta kontakt med en advokat da.. Er det så jævla vanskelig?

Hun har kanskje krav på å få alle nøklene, men som du kanskje ser av svarene her så er det normalt at utleiere beholder nøkler og at utleiere ikke er så interessert i å leie ut leilighetene sine uten å beholde en nøkkel.. Derfor vil sikkert ikke utleieren synes at det er så kult om hun krever å få alle nøklene som finnes til leiligheten.. Og det er ikke sikkert at det gjør situasjonen bedre..

Men for all del, stå på krava.. Frekkhet kommer du også langt med.. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drittslengingen er det vel ts selv som står for. Forøvrig er dette et offentlig forum hvor hvem som helst kan svare uten at verken du eller ts kan regulere det.

Unnskyld meg?! Jeg har skrevet 3 - tre - innlegg i denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ei heller et juridisk forum med advokater som sitter og svarer deg, du spør vanlige mennesker og får svar fra vanlige mennesker.. Hvis du ikke er fornøyd med svarene og ikke klarer å finne link selv, så får du ta kontakt med en advokat da.. Er det så jævla vanskelig?

Hvorfor i all verden er du så frekk i svaret ditt? Har jeg gjort deg noe?! Jeg har av tidligere svar sett at det er jurister og andre flinke folk her inne. Hva feiler det deg som svarer slik du gjør? Fy faen, sier jeg bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg?! Jeg har skrevet 3 - tre - innlegg i denne tråden!

Ok beklager. Trodde du også var gjest, så sånn ut på hvordan det ble skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbeholder meg retten til å ha nøkkel inn i utleieleiligheten,

Hvor kommer denne "retten" inn i bildet? Er den nedfelt noe sted siden du kaller det en "rett"? Dette er vel sakens kjerne: Har utleier "rett" til å beholde en nøkkel selv? Hvor står isåfall dette? Da er vi tilbake ved utgangsunktet for diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok beklager. Trodde du også var gjest, så sånn ut på hvordan det ble skrevet.

Apology accepted :) Lett gå i surr, jeg prøver å huske å skrive nick...

Men nå legger jeg meg, det hadde vært kjempefint å vpkne i morgen til noen helt entydige svar, hvis noen har. Hvis ikke så skal jeg hjelpe henne ved å ringe noen som jobber med slikt i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Utleier

Ts, du har helt rett i at utleier ikke har krav på nøkkel. Husleieloven krever bare at leier gir utleier tilstrekkelig adgang til boligen. Det er overhodet ikke nødvendig med nøkkel for å få slik adgang.

Imidlertid kan det eksplisitt avtales mellom utleier og leier at utleier skal ha nøkkel. Sjekk om det står i leiekontrakten.

Det første spørsmålet som melder seg er om niesen din kan kreve alle nøklene utlevert fra utleier. Det tror jeg ikke. Så lenge han ikke misbruker nøklene, kan jeg ikke forstå hvilken hjemmel hun skulle ha til å kreve noe slikt. (Men ikke alle er enig med meg, tvertimot synes de å være enige med deg.)

Derimot kan hun skifte lås og ikke gi ham nøklene. Dette er helt klart lovlig hvis han har gått inn flere ganger uten rett. Slik jeg tolker loven, mener jeg også at hun kan skifte lås bare fordi hun ønsker det (gitt at det ikke står i kontrakten at utleier skal ha nøkkel).

Men om hun skifter lås uten å gi utleier nøkkel, må hun selvfølgelig være hjemme når han ber om det og varsler med den nødvendige tidsfrist. Hun vil også måtte betale for skader etc. om han må bryte seg inn.

Du har provosert godt her, men likevel, jeg sier det jeg har sagt mange ganger her: private utleiere er de verste bolighaiene (nest etter det offentlige selvfølgelig). Det er slik som skjer når Jeppe blir konge for en dag.

Sov godt, ts!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om loven ikke eksplisitt nevner at utleier har rett til å beholde en nøkkel, åpner den for muligheten, kanskje spesielt gjennom tredje ledd, siste punktum, der det står at utleier slipper å varsle for tiltak som er nødvendig for å hindre skade o.s.v., når det ikke er mulig å få tak i leietaker.

Og for å få den tilgangen (I slike tilfeller som nevnt ovenfor) som utleier har rett på i henhold til første og andre ledd, er det unektelig mest praktisk med egen nøkkel. Så selv om det ikke står direkte at utleier har rett til nøkkel, kan lovteksten tolkes slik at det er i orden at han har det.

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...