Gå til innhold

Hvorfor tar du med barna dine i dyreparker og på sirkus?


MiniMjau

Anbefalte innlegg

Hvorfor tar du med barna dine i dyreparker og på sirkus?

Tenker du på hvordan dyrene egentlig har det og hvordan de har lært kunstene sine? Tenker du på at dyrene tilbringer mesteparten av sitt liv på innsiden av en trailer på vei fra by til by? Tenker du på at de kunstene/tvangshandlingene du og ungene dine betaler for å se har dyrene lært seg fordi dyretemmerene bruker vold, sult, elektrisk strøm etc slik at dyrene faktisk ikke TØR å gjøre annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi drar ikke på sirkus. Jeg får ganske enkelt frysninger på ryggen av elefanter som skal sitte på baken, sjøløver som skal klaffe med luffene og dess like. Men dyreparker drar vi til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå på sirkus som har dyr er helt uaktuelt. Kan reise til dyreparker, men da av den store typen som faktisk tar hensyn til dyrevelferden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tenker du på at de kunstene/tvangshandlingene du og ungene dine betaler for å se har dyrene lært seg fordi dyretemmerene bruker vold, sult, elektrisk strøm etc slik at dyrene faktisk ikke TØR å gjøre annet?

Dette er å skjære alle over en kam. Jeg nekter å tro at alle dyreeiere i sirkusverden bruker metodene du nevner. Det er sikkert noen som bruker uetiske metoder, men.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dette er å skjære alle over en kam. Jeg nekter å tro at alle dyreeiere i sirkusverden bruker metodene du nevner. Det er sikkert noen som bruker uetiske metoder, men.....

Signerer denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg drar ikke på sirkus, nettopp pga dyrenes velferd.

Men skikkelige dyreparker med store innhegninger til dyrene drar jeg til, gjerne med barn. Selvfølgelig er det best for dyrene å få være ute i naturen, men jeg tror skikkelige dyreparker ikke er så ille for dyr som er født i fangenskap. Det negative veies opp av det positive: Det er viktig for mennesker å se dyr med egne øyne (altså ikke bare på tv og i blader) for å føle seg knyttet til dem. Og når man har sett de søte tigerbabyene i dyreparken har man etterpå større forståelse for at tigrer er fantastiske dyr, at vi trenger dem som en del av mangfoldet på jorda, og at det er viktig å jobbe for at de ikke skal utryddes. Av samme grunn er det viktig at folk får sett elefanter, løver, neshorn og andre dyr. Ikke alle er fødte dyre- og naturvernere. Noen av oss trenger mer håndfast motivasjon. Der gjør dyreparker en god jobb.

Men det skal sies at jeg har vært i en dyrepark der jeg fikk skikkelig vondt av dyrene. Dyrene satt i bur og i knøttsmå innhegninger. De kunne såvidt gå rundt i ring. Det er dyreplageri det. Og denne dyreparken fant jeg i Monaco, av alle steder. Fy skam for et så rikt land. Men nå er det ti år siden, så jeg håper de har tatt til vett og gitt dyrene sine et bedre liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at så mange ikke reiser på slike steder, det hadde jeg ikke trodd. :-D

Dessverre er det generelt sett akseptert at dyr kan leve under kummerlige forhold for vår underholdnings skyld, men utfra denne tråden ser det ut til at flere og flere tenker annerledes. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nishiki

Jeg tar med ungene på sirkus og jeg.

Nå er det et lite sirkus som holder til her, mest gjeiter, lamaer og ingen elefanter.

Tror faktisk ikke de gjeitene har det så ille jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri vært på sirkus og kommer aldri til å dra. Etter jeg skrev en semesteroppgave om mishandling av dyr på sirkus har jeg totalt boikottet det. synes det er forferdelig underholdning!

Dyrepark har jeg vært i, og mulig jeg drar til flere ganger. jeg støtter ikke at slike dyr skal leve i fangenskap, men det er vanskelig å la være å stikke innom når man er glad i dyr og synes det er fantastiske skapninger å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går aldri på sirkus, og får jeg noen gang barn så skal jeg forklare de hvordan mange av sirkusene behandler dyrene sine også.

Jeg går helst ikke i dyrehager heller. Synes det er helt absurd at vi skal betale penger for å se på dyr som går rundt i innhegninger, fratatt den friheten instinktene deres gjør at de har behov for. Jeg er kanskje litt ekstrem, men jeg synes det er grotesk at slikt kan være underholdende.

Joda, mange av dyreparkene behandler dyrene sine skikkelig, de har det nok bra. Spesielt de som er født i fangenskap og ikke vet om noe annet. Men likevel, jeg synes konseptet er sprøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele konseptet sirkus er helt sykt hvis man bare tenker over det.

Tvinge elefanter til å gjøre kunster så vi får noe å se på. Latterlig.

Grunnen til at folk ikke reagerer og at det fremdeles er lovlig er fordi man har hatt det så lenge at folk på en måte er blitt blind.

Hadde sirkus oppstått idag hadde det vært ramarskrik fra alle kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chrizzy

Vi har snakket med ungene om hvordan det må være å være dyr på sirkus. De er veldi opptatte av dyr, de ser på Animal Planet like gjerne som Disney. De har med tiden selv kommet frem til at de ikke vil gå på sirkus som har dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...