Gå til innhold

Hannhunder og kamp om rangen igjen...


Gjest Deception

Anbefalte innlegg

Gjest Lacuna

Nå har det hendt igjen. Vi er ute på tur i bånd, så kommer det en illsint, liten hund og går rett til angrep på min hund, som ikke lot seg. Nå viste det seg at hundene er ca. samme alder, og da er vel kamp om rangen vanlig. Men er det vanlig å gå rett til angrep sånn som denne Jack Russell-en gjorde? Han gjøv rett i strupen på min hund, som ble så forfjamset at han ikke rakk å reise bust, engang.

Eieren kom raskt til og fikk lagt knøttet i bakken, men han sluttet ikke å knurre.

Merkelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg vil ikke si at dette er vanlig oppførsel fra en hund. Hunder har et godt utviklet kroppsspråk som skal unngå dette. For eksempel så vil en hund når den møter en annen hund bruke sine dempende signaler for å vise vennlighet, ved å ikke ha øyekontakt, og den vil søke å gå i bue når de passerer hverandre. Det å gå rett mot en annen hund, og/eller holde blikkontakt vil av andre hunder bli oppfattet som aggressiv og frekk oppførsel. Slik oppførsel kan andre hunder reagere på, og det kan oppstå angrep eller utfall.

Dessverre er det mange hunder som ikke får utnyttet sine dempende signaler, som å få lov til å gå i bue når en møter andre hunder, takket være uvitende eiere. Det er dessverre mange eiere som ser på denne manøveren som en måte å dra i båndet, og hunden blir straffet for å følge sitt naturlige språk.

Og en hund som mister sitt naturlige språk vil oppleve problemer i møte med andre hunder, og angripe slik denne lille hunden gjorde, rett og slett fordi de ikke vet hvordan de skal oppføre seg. En annen mulighet er at hunden kan ha vært utsatt for en stress situasjon tidligere på dagen, og dessverre skjedde utfallet mot din hund. Dette til tross for at din hund kanskje ikke bidro til stress situasjonen i det hele tatt.

En hund gjør ikke et utfall mot en annen hund, med mindre det er en grunn til det. Slike grunner er oftest (nesten alltid) menneskeskapt enten som fortrengning av hundens naturlige språk eller stressfaktorer. Det er sjelden dette skyldes sykdom eller smerter, selv om dette også er mulig.

Dersom du vil lære mer om dempende signaler så har hundetrener Turid Rugaas skrevet en flott bok om dette kalt "På talefot med hunden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lacuna

Takk :) Jeg har lest litt om dempende signaler tidligere, men tror jeg skal anskaffe boken til Turid Rugaas. Min hann er ikke 100% uskyldig i alle kamper han, heller, men han velger på en eller annen måte å stride mest med hunder som er mye eldre enn ham selv, og som sannsynligvis sender ut en hel rekke aggressive signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en flott bok, og den har faktisk kurert min redsel for store hunder. Nå som jeg forstår signalene på vennlighet har jeg forstått at mye av min redsel var unødig, for de fleste hunder oppfører seg fint. De er også lettere å forstå når en kan språket deres, og det gir meg mulighet til å oppføre meg mindre truende nå som jeg vet hvilke signaler jeg sender ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...