Gå til innhold

Kastrert hannhund


Gjest Gjest_kari_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_kari_*

Dette er ikke en tråd for diskusjoen rundt hvorvidt man skal kastrere eller ikke!

Jeg lurer på hvilken erfaringer dere som har måttet kastrere hannhundene deres har gjort dere? Ble det store endringer i personligheten til hunden? Ble problemene som gjorde at dere måtte kastrere dempet?

Hvor gammel var han når han ble kastrert?

Mr Big her verken spiser eller drikker på dager når det er tisper i nabolaget som er løpske. Videre uler han og forsøker å stikke av ved en hver anledning.

Har også store problemer med markering inne, særlig når det er løpske tisper rundt. Dyrlegen har anbefalt kastrering og sier at dette vil hjelpe ham. Men jeg er redd for at adferden hans er mer eller mindre permanent siden han snart er 2 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det høres ut som du beskriver hunden til min svigermor.. han var akkurat slik, og i tillegg har han et ekstremt hat mot andre hannhunder og biter seg fast hvis han får det til.. etter et par år med treningsmetoder for å bli kvitt denne adferden "ga hun opp" og kastrerte han etter anbefaling fra veterinær og trener. Dette var absolutt siste utvei, og ganske tungt for henne. Dessverre har han ikke bedret seg det grann etter operasjonen som nå er nesten tre år siden.

Dette er den eneste erfaringen jeg har med kastrert hannhund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg fikk hunden min gjennom fod. han var 6-7 mnd da jeg fikk han. Han var helt uten grenser. Han voktet mat og leker med glefsing og biting. Han hadde et adferdsproblem som jeg aldri hadde sett maken til. Jeg meldte oss på lydighetskurs og han lærte utrolig raskt og ble kjempeflink. men voktinga ble jeg ikke kvitt, og var det løpetid i området så spant han rundt i vinduskarmene så blomster og lamper lå strødd. Han hylte og skrek og smatt ut av døra hvis det ringte på og jeg åpnet uten å ta hensyn til galskapen. Han er vel på størrelse med en liten elghund. Jeg fikk han kasterert når han var ca 1,5 år. Han har blitt mye roligere og løpetid-problemet er det helt slutt på.

Han vokter mat og leker enda men ikke så voldsomt som før og vi trener på det hver dag med å bytte f.eks. et gnagebein mot en godbit.

Men jeg må hele tiden passe på mengden med mat for han legger på seg så fort jeg er litt slepphendt med maten hans. (Jeg tror det har noe med stoffskiftet å gjøre som ofte blir et problem etter kastrering)

Nå kan jeg ikke vite sikkert at det var kastreringa som gjorde han "snillere" eller om han hadde roet seg naturlig ned etterhvert som han ble eldre!

Uansett så angrer jeg ikke for det hadde jo aldri blitt noe på han i og med at han er blanding. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...