Gå til innhold

Gratis dyr på finn.no


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg får vondt av å se alle de søte kattungene, og familiehundene som gis bort på gratistorget på finn.no. De ligger der mellom slitte sofaer og bord som gis bort mot henting. Det er så feil!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, det kommer ann på hva du mener. Altså er det kattunger som er alt for unge til og gis bort, så er det feil, men fordi det er en slitt sofa e.l. der behøver det ikke bety at katten eller hunden har det fælt, en ting som er bra er jo at disse forhåpentligvis får et bra hjem og at de som gir bort hunder eller katter tar seg tid til og finne et godt hjem og vurderer en ny eier godt før de gir fra seg dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå meg, det er jo flott om dyrene får gode hjem. Men jeg synes dette viser at vi i stor grad ser på dyrene som en bruk og kast ting, og ikke et levende vesen. Det ville for eksempel vært fullstendig utenkelig å sette ut en annonse med ungen sin på. Men en 10 år gammel hund blir jo også som en del av familien, og bare gis bort sånn uten videre... Synes det er skikkelig grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria
Det ville for eksempel vært fullstendig utenkelig å sette ut en annonse med ungen sin på.

Du kan jo uansett ikke sammenligne barn med dyr, selv om dyr også blir en del av familien. Det kan være mange grunner til at folk velger å gi bort dyrene sine, og jeg synes det er mye bedre at de får et nytt godt hjem, enn at de blir avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig mange som ikke leser reglene på finn.no før de setter inn annonser..

Dyr i annonser

Annonser for salg av dyr som er forbudt eller som eier må ha spesiell tillatelse for å eie, er ikke tillatt på FINN Torget. Dyr som står oppført på CITES-listen er ikke tillatt. For eksempel pit bull, slanger, skilpadder etc. Ved annonsering av dyr anbefaler vi at dyret ikke gis bort. Dette for å redusere risikoen for at dyrene behandles uforsvarlig av den nye eieren. Vi anbefaler også at dyret ikke selges før det er gammelt nok til å skilles fra sin mor. I annonser for utstoppede dyr bør det fremkomme at man har papirer på at man har tillatelse til å eie/selge produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Joda, det er jo såklart bedre at dyrene får et nytt hjem enn at de blir avlivet.

Men det er jo faktisk ikke til å stikke under en stol at vi lever i et bruk og kast samfunn når det kommer til dyr.

Trist er det.

Jeg skulle ønske folk kunne tenke seg litt bedre om før de anskaffer seg dyr.

Det finnes selvfølgelig tilfeller man ikke kan forutse, men dette hører vel heller til sjeldenhetene.

Om man velger å få seg en katt bør man kunne vite at man kan ta seg av den katten også om 15-20 år.

Alt for ofte ender det med at folk går lei dyret, at dyret blir krevende eller at man rett og slett ikke bryr seg med å sterilisere/kastrere katten slik at det popper ut nye avkom i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest _Hufsa_
Det er tydelig mange som ikke leser reglene på finn.no før de setter inn annonser..

Men dette er jo kun det finn.no anbefaler, og ikke regler som MÅ følges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men vi er likevel mange som rapoterer inn annonser som bryter dette.. spessielt dette med leveringsklar alder.. og disse annonsene forsvinner og dukker gjerne opp igjen med rett dato for når de er leveringsklare og noen også med pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Om man velger å få seg en katt bør man kunne vite at man kan ta seg av den katten også om 15-20 år.

Hvordan kan man vite det? Ingen kan se 15-20 år frem i tid.

Når man skaffer seg katt burde man være innstilt på å ta vare på dyret i såpass lang tid ja, og dersom man skal flytte osv burde man legge forholdene til rette for at dyret trives og kan være med på "flyttelasset".

Men nå er 15-20 svært lang tid, selv for oss mennesker. Det er mye som kan skje med oss (sykdom, samlivsbrudd, etc) som gjør at vi rett og slett ikke har kapasitet til å ta vare på dyr, selv om viljen kanskje er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo mange andre kanaler for å omplassere dyr. F.eks raseklubben, oppdretter eller de som jobber med omplasseringsdyr.

Det er litt mindre "brutalt" enn å gi de bort via finn.no

Stakkars dyr :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale alle som skal "gi bort" katter i sommer å ta en pris for dette. En som virkelig har lyst på katt vil gjerne betale 2-300 for en kattunge som har fått 2-3 ormkurer og første vaksinasjon allerede. Samtidig blir de for dyre til å brukes som slangemat... Man tar alltid vare på noe man har betalt for.

Jeg synes også finn.no burde gjøre det obligatorisk at dyrene er så og så gamle før de skifter eier, men er jo vanskelig så lenge det ikke er hjemlet i norsk lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte Finn.no da vi ga bort kattungene i fjor høst. Kjempegreit synes jeg. De nye eierne ble "grillet" så mye som jeg syntes var nødvendig og silt ut etter ressultat. Kattungene fikk fine nye hjem uten at det kostet noen noe. Det går ann å snakke med folk :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale alle som skal "gi bort" katter i sommer å ta en pris for dette. En som virkelig har lyst på katt vil gjerne betale 2-300 for en kattunge som har fått 2-3 ormkurer og første vaksinasjon allerede. Samtidig blir de for dyre til å brukes som slangemat... Man tar alltid vare på noe man har betalt for.

Jeg synes også finn.no burde gjøre det obligatorisk at dyrene er så og så gamle før de skifter eier, men er jo vanskelig så lenge det ikke er hjemlet i norsk lov.

Såklart burde det være obligatorisk.. men denne anbefalingen er en god start.. akkurat NÅ kan vi dessverre ikke håpe på noe mer!

Det er også folk som skriver til zett.no for å få de til å sette samme reglene som finn.no nå har gjort

det er en begynnelse, og det bør vi være glad for, så får vi bare fortsette å jobbe med å få skikkelige lover og regler for kattehold ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Meg_*

Det er nok en grunn til at katter GIS bort og ikke selges. Du får dem jo kastet etter deg. Les litt teori om tilbud/etterspørsel så skjønner dere at det ikke hadde gått an å selge alle kattene. Hvis de ikke kan gis bort blir de vel ofte avlivet. Men det er jo en like grei løsning i så tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv fått en katt på finn hun er det ingenting galt med funker helt fint med resten av gjengen

men enig litt galt et liv skal bli gitt bort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer også på dette. Spesielt hunder på flere år. De er jo så knyttet til eierne sine (ja, om det er snille eiere da selvsagt) også skal de bare gies bort?

Syns det er så mange som skylder på allergi også. Jada, det kan skje at man plutselig blir allergisk men er det så sinnsykt vanlig som man kan tro ut i fra det store antall dyr som ligger der?

Og de som ikke har "tid lengre". Har forståelse for at ting kan skje, men er sikker på at altfor mange bare velger den "lettvinte" løsningen og gir hunden bort.

Vi har selv en labrador som trenger mye stimuli, mosjon og oppmerksomhet men kunne aldri tenkt meg å bare gi den bort. Helt alvorlig, jeg elsker den hunden!

Håper folk bare kan begynne å tenke seg om 5 ganger før de skaffer seg en hund!! JA det er utrolig mye arbeid!

Vi skal skaffe oss en ny hund nå også faktisk og samboer er inne å kikker på finn og følger med. Jeg orker ikke se der, får helt vondt. Ville bare tatt alle jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg reagerer også på dette. Spesielt hunder på flere år. De er jo så knyttet til eierne sine (ja, om det er snille eiere da selvsagt) også skal de bare gies bort?

Syns det er så mange som skylder på allergi også. Jada, det kan skje at man plutselig blir allergisk men er det så sinnsykt vanlig som man kan tro ut i fra det store antall dyr som ligger der?

Og de som ikke har "tid lengre". Har forståelse for at ting kan skje, men er sikker på at altfor mange bare velger den "lettvinte" løsningen og gir hunden bort.

Vi har selv en labrador som trenger mye stimuli, mosjon og oppmerksomhet men kunne aldri tenkt meg å bare gi den bort. Helt alvorlig, jeg elsker den hunden!

Håper folk bare kan begynne å tenke seg om 5 ganger før de skaffer seg en hund!! JA det er utrolig mye arbeid!

Vi skal skaffe oss en ny hund nå også faktisk og samboer er inne å kikker på finn og følger med. Jeg orker ikke se der, får helt vondt. Ville bare tatt alle jeg.

helt enig vi gir ikke bort storebrødre/lillesøstre når vi er lei av dem.

likt med dem som med dyr vi gir ikke bort ett familie medlem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en grunn til at katter GIS bort og ikke selges. Du får dem jo kastet etter deg. Les litt teori om tilbud/etterspørsel så skjønner dere at det ikke hadde gått an å selge alle kattene. Hvis de ikke kan gis bort blir de vel ofte avlivet. Men det er jo en like grei løsning i så tilfelle.

For å klargjøre det jeg sa tidligere om å ta en pris for kattunger:

Kattunger skal gies bort ved 12 uker, på det tidspunktet skal de ha fått vaksine nr.1 og to ormkurer. Totalpris på dette er mellom 150 og 500 kroner. Jeg mener at en ansvarlig kjøper uansett ønsker at kattungen skal ha dette, og med det er villig til å betale NOK 300 for en kattunge, da det er en fordel for dem at dette allerede er ordnet. På den måten får du også kun seriøse kattekjøpere.

Jeg ønsker heller at kattunger blir hummant avlivet enn å komme til useriøse katteeiere, dette vil sannsynligvis også på sikt få de som genererer nye kattunger til å tenke seg om.

Dyrebeskyttelsen praktiserer dette jevnt over, og flere og flere katteeiere har også begynt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg får vondt av å se alle de søte kattungene, og familiehundene som gis bort på gratistorget på finn.no. De ligger der mellom slitte sofaer og bord som gis bort mot henting. Det er så feil!!!
Enig med deg.Hor er dyreværnet spør jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...