Gå til innhold

Priser hos dyrlege


white feather

Anbefalte innlegg

Ja ikke sant?!

Det ble tatt urinprøve + ormekur også (underkant av 200kr)

Ser av fakturaen at det er blodprøven som har kostet. De har tatt 600 kr for blodprøven alene...

White Feather

ofte sendes slike prøver til lab'er i england, tyskland osv... det er det som trekker prisen opp.

ikke glem å spørre om satsene når dyrlegene foreslår behandling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt analyse på urinen mange ganger, og to ganger på blodprøve, og de har blitt sendt til Ullevål. Jeg tviler på at det er vanlig å sende dem utenlands, og det er ikke noe billigere i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor blodprøvene sendes kommer helt an på hva slags blodprøver det er snakk om.

Rabies-prøver sendes alltid til England siden de har de eneste godkjente laboratoriene for rabies-prøver.

Vanlige blodprøver, altså EDTA, fullblod, serum osv sendes til veterinærhøyskolen/sentrallaboratoriet om ikke veterinæren har eget laboratorie hvor de kan analysere prøvene.

Sentrallaboratoriet tar fra 4-800,- for analyse alt etter om det er hund eller katt, stor eller liten analyse, hvor mange ekstra analyser de skal gjøre, om det er både fullblod og serum osv.

Har aldri vært borti at blodprøver blir sendt til utlandet med mindre det er noe veldig spesielt, og da er prøvene ofte blitt analysert i Norge først, vi sendte iallefall alltid prøvene til sentrallaboratoriet.

Noen veterinærer tar betalt for laboratoriets arbeid der og da og får regningen fra lab'en sendt til seg, mens andre ber laboratoriet sende regningen til kunden istedet. I sistnevnte tilfelle så skal kunden underskrive blodprøveskjemaet og samtidig også få opplyst om priser.

Vet dog at enkelte svabere blir sendt til Tyskland for dyrking og analyse, men det er ikke blodprøver. Eneste prøvene som MÅ sendes til utlandet er rabies-prøvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest hundeeier

jeg har forsikret hunden min hos Agria - men synes det er kjempedyrt!!

2.633 kr i året skal de ha!

Dette dekker livsforsikring 15.000 + vetrinærutgifter opptil 30.000 pr. år. Da må jeg i tilllegg dekke 20% selv + en egenandel på 1.300 kr.

DYRT å ha dyr !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest vet

Jeg har tatt mange rabiesblodprøver, men aldri sendt en til England.....

Forøvrig syns jeg prisen er helt grei, det er helt vanlig at det koster 600 for en blodprøve. Det gjør det her jeg jobber nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes heller ikke prisen var avskrekkende.

Når jeg har tatt blodprøve av mine katter har prøven blitt sendt til Laboklin i Tyskland og testen har kostet rundt 800 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør det til en regel å alltid spørre etter pris før du aksepterer noe som helst, det er rådyrt å gå til dyrlegen, men prisene varierer veldig fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev i et annet innlegg at katten min hadde begynt å gjøre i fra seg inne. Fikk da tips om at hun muligens trengte en undersøkelse. Jeg bestillte time og fikk avtale i dag.

I går, da jeg tørket opp etter henne, så jeg også at det var kommet blodspor i urinen. Har ikke observert dette tidligere og tenkte at det var da bra at hun skulle til sjekk så snart.

Siden katten ikke bærer preg av å være syk, så tenkte jeg at dette dreide seg om en urinveisinfeksjon og at det ville være en enkel sak å behandle.

De gav henne også en ormekur, siden tiden var inne for det også.

Diagnosen hun fikk var; blærekatarr, nedre urinveier. For dette fikk hun smertestillende og betennelsesdempende.

De fant ut at dette ikke var en bakteriell infeksjon, så de ringte meg for å spørre om de kunne ta en blodprøve for å sjekke den. Selvsagt ville jeg det, og sa ja.

Fikk da også opplyst at de hadde tatt ultralyd for å utelukke noe galt med nyrene, men fant ingen ting galt.

Ultralyd skulle heller ikke koste noe ekstra, og er heller ikke satt opp på fakturaen.

De fant ingen ting på noen av prøvene, bortsett fra urin selvsagt.

Regningen lød på 1700 kr!! For å være helt ærlig så fikk jeg litt sjokk! :overrasket:

Koster virkelig dyrlege så mye?!

Jeg har vært heldig å slippe unna de store utgiftene på dyra mine, så det er jo mulig jeg ikke har begrep om hva det egentlig koster...

Trøsten er jo at pusen min har fått hjelp med plagene sine :)

White Feather

Dyrelege er svinaktig dyrt ja.

Men prisene kan variere ganske bra, så kan lønne seg å ta en runde og sjekke priser rundt omkring, dvs er det bare en dyrelege der du bor så hjelper det fint lite, men i større byer er det jo flere å velge.

Selv bor jeg i Oslo og har vært hos 3 forskjellige. Sist var jeg på veterinærhøgskolen sin dyreklinikk og den anbefaler jeg på det varmeste, desidert beste stedet jeg har brakt mine katter til, så så lenge jeg bor i Oslo kommer jeg til å benytte meg av dem.

Vårt besøk ble dyrt, men han ble tatt masse prøver samt røntgen(var sistnevnte som kostet tror det var 1400kr), men tror generellt at de har brae priser til tross for at vi endte opp på 2300kr om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare nevne at katten min også har vært plaget av flere blærekatarer.

Byttet fòr til henne. En type som heter urinary, som skal surgjøre urin (forebygge blærekatarr). Hun har ikke vært plaget av blærekatarr siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...