Gå til innhold

Priser hos dyrlege


white feather

Anbefalte innlegg

Jeg skrev i et annet innlegg at katten min hadde begynt å gjøre i fra seg inne. Fikk da tips om at hun muligens trengte en undersøkelse. Jeg bestillte time og fikk avtale i dag.

I går, da jeg tørket opp etter henne, så jeg også at det var kommet blodspor i urinen. Har ikke observert dette tidligere og tenkte at det var da bra at hun skulle til sjekk så snart.

Siden katten ikke bærer preg av å være syk, så tenkte jeg at dette dreide seg om en urinveisinfeksjon og at det ville være en enkel sak å behandle.

De gav henne også en ormekur, siden tiden var inne for det også.

Diagnosen hun fikk var; blærekatarr, nedre urinveier. For dette fikk hun smertestillende og betennelsesdempende.

De fant ut at dette ikke var en bakteriell infeksjon, så de ringte meg for å spørre om de kunne ta en blodprøve for å sjekke den. Selvsagt ville jeg det, og sa ja.

Fikk da også opplyst at de hadde tatt ultralyd for å utelukke noe galt med nyrene, men fant ingen ting galt.

Ultralyd skulle heller ikke koste noe ekstra, og er heller ikke satt opp på fakturaen.

De fant ingen ting på noen av prøvene, bortsett fra urin selvsagt.

Regningen lød på 1700 kr!! For å være helt ærlig så fikk jeg litt sjokk! :overrasket:

Koster virkelig dyrlege så mye?!

Jeg har vært heldig å slippe unna de store utgiftene på dyra mine, så det er jo mulig jeg ikke har begrep om hva det egentlig koster...

Trøsten er jo at pusen min har fått hjelp med plagene sine :)

White Feather

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prisen gjaldt altså konsultasjon, blodprøve og medisiner? Jeg synes det er litt mye for så lite.

Til sammenligning kan jeg nevne at vår eldste katt var hos dyrlegen i høst for fjerning av tannsten. Underveis kom dyrlegen borti et uoppdaget hull i en tann som gjorde at den knakk og det var bare en liten stump igjen slik at den måtte opereres ut. Det ble altså konsultasjon, fjerning av tannsten, trekking av tann (med narkose og da måtte hun være der flere timer til hun våknet) samt 4 dagers smertestillende og 10 dagers antibiotikakur. Det kostet oss 1900 kroner, noe jeg synes var helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt eksempel synes jeg var ganske billig, Arkana, i hvert fall etter mine erfaringer med dyrlege. Det er knalldyrt å gå til veterinær, dessverre. Du får be om en oversikt over hva som kostet hva, og se om det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp...her i huset hadde begge undulatene pappegøyesyken.

Husker ikke helt hva det ble siden pappa betalte regninga, men billig var det ikke!. Vi dro veldig mange ganger, siden de måtte ha flere sprøyter over lengre tid.

Marsvinet vårt hadde problemer med øynene, for trange øyelokk...ble 1000-1500 for å opperere et øye..Så jepp, dyre priser (men hadde på en måte regne med det)

Derfor bør man alltid holde av litt penger i måneden dersom man har et dyr, itillfelle slike ting kommer opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt eksempel synes jeg var ganske billig, Arkana, i hvert fall etter mine erfaringer med dyrlege.

Ja, det er mulig det var billig, men når jeg har sammenlignet andre priser hos dyrlegen vår og andre dyrleger så er ikke de blandt de billigste. Vi valgte dyrlege etter hvor nært de ligger (katten vår hater å kjøre bil), så prisen ble litt underordnet. Men vi kan tydeligvis være fornøyde da, behandlingen har i allefall alltid vært upåklagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen gjaldt altså konsultasjon, blodprøve og medisiner? Jeg synes det er litt mye for så lite.

Til sammenligning kan jeg nevne at vår eldste katt var hos dyrlegen i høst for fjerning av tannsten. Underveis kom dyrlegen borti et uoppdaget hull i en tann som gjorde at den knakk og det var bare en liten stump igjen slik at den måtte opereres ut. Det ble altså konsultasjon, fjerning av tannsten, trekking av tann (med narkose og da måtte hun være der flere timer til hun våknet) samt 4 dagers smertestillende og 10 dagers antibiotikakur. Det kostet oss 1900 kroner, noe jeg synes var helt greit.

Ja ikke sant?!

Det ble tatt urinprøve + ormekur også (underkant av 200kr)

Ser av fakturaen at det er blodprøven som har kostet. De har tatt 600 kr for blodprøven alene...

White Feather

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veterinærpriser kan visst variere ganske kraftig. Det kan derfor lønne seg å ringe rundt å sjekke priser i de tilfeller man vet hva som konkret skal gjøres. Eksempelvis i samband med steriliseringer o.l.

Endret av Sprilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser hos dyrleger kan variere veldig, uten at det påvirker kvaliteten. Bla har det mye å gjøre med beliggenhet, og hvor høy husleie de har å dekke. Så det lønner seg å be om ett overslag først.

Synes likevel ikke at dette hørtes forferdelig dyrt ut, bare litt i overkant, så du kunne nok fått det noe rimeligere. Greit å ha i bakhodet at dyrlege ikke blir sponset av staten på samme måte som legetjenester for mennesker, og at det derfor kan virke dyrere. Og det er jo hovedgrunnen til at det lønner seg å forsikre katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrelege er dyrt, det er min erfaring. De har tillegg for mye også, tror de får for ettermiddag/kveld/natt og helg og helligdager pluss at det koster for alt de bruker og tiden det tar osv. Men, dyrlegene her er iallefall flinke og behandlingen er det ingenting å si noe på. De gjør det de kan i de forskjellige tilfellene. Har vært med på behandling på både katt, hund, hest, gnager, fe og forskjellig, og er det ikke typisk at iallefall husdyra blir syke i ei helg, eller en annen helligdag? Mine har iallefall vært ekspert på det! ;) Håper pusen blir frisk nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser hos dyrleger kan variere veldig, uten at det påvirker kvaliteten. Bla har det mye å gjøre med beliggenhet, og hvor høy husleie de har å dekke. Så det lønner seg å be om ett overslag først.

Synes likevel ikke at dette hørtes forferdelig dyrt ut, bare litt i overkant, så du kunne nok fått det noe rimeligere. Greit å ha i bakhodet at dyrlege ikke blir sponset av staten på samme måte som legetjenester for mennesker, og at det derfor kan virke dyrere. Og det er jo hovedgrunnen til at det lønner seg å forsikre katten.

:Nikke: Man kan sammeligne det med å gå til privatklinikk som ikke får tilskudd fra staten. Eller tannlege, for den saks skyld. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Håper også at pusen blir bra. Jeg ble faktisk litt bekymret av at de ikke fant årsaken. De var sikre på at det ikke var bakterielt, og det ble ikke funnet noe galt med de andre prøvene heller...Så hva er årsaken da? Huff, tenker sikkert litt pesimistisk nå...

Får gi henne medisinene og satse på at det hjelper :)

Er selvsagt klar over at dyrleger er dyrt, og har sluppet unna med større undersøkelser og operasjoner til nå.

I fjor måtte vi tilkalle legevakta en søndag-kveld, fordi hunden begynte å blø ut av forhuden. Da ble det også tatt en del prøver, samt ultralyd for å sjekke prostata. Husker at jeg betalte en god del for vakt-tillegg, og det ble gjort grundige undersøkelser.

Da betalte jeg 1350kr...

Hunden måtte også operere bort en byll, med narkose. Han var inne to ganger for denne byllen. Første gang prøvde de å skjære den vekk, men den kom tilbake. Andre gang ble det gjort litt mer grundig da. For dette betalte vi 1900kr til sammen...

Som flere har nevn så er det sikkert lurt å sjekke flere klinikker, før en sender dyra sine avgårde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 550 kr for ormekur, sjekk i forbindelse med akkurat samme plager som din katt hadde(men der tok hun bare en strips i urinen som viste bakterier), antibiotika og mat som skulle surne urinen. Så jeg synst det var litt dyrt det der, ivertfall i forhold til det jeg betalte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:Nikke: Man kan sammeligne det med å gå til privatklinikk som ikke får tilskudd fra staten. Eller tannlege, for den saks skyld. ;)

Det er egentlig ikke sammenlikngbart med å gå til privat menneskedoktor heller, siden man må betale mva når man går til dyrlege (25%). Så staten tjener penger på at vi går til veterinær!

Og det går selvsagt an å ringe rundt for å høre hvilken veterinær som er billigst på enkelttjenestene, men husk at en dyktig veterinær som på en effektiv måte finner ut hva som er galt med katten alt i alt blir billigere. Og husk også at det er bedre å ta en prøve for mye enn en for lite (bare tenk hvis dyret ikke slipper unna smertene hvis de ikke finner ut hva som er galt!)

Og husk på at det med blodprøve er mer arbeid enn kun å sette sprøyten mens du er tilstede. Prøven skal oppbevares og analyseres. Og på toppen av den prisen du betaler kommer selvsagt moms.

Og hvis du synes det er dyrt å gå til veterinær og/eller ikke har økonomi som tåler slike plutselige utgifter bør du forsikre dyret:

Her er link til to forsikingsselskaper:

agria

gjensidige

Og ja: dyrlegeregninger kan bli mye dyrere enn den du fikk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke sammenlikngbart med å gå til privat menneskedoktor heller, siden man må betale mva når man går til dyrlege (25%). Så staten tjener penger på at vi går til veterinær!

Og det går selvsagt an å ringe rundt for å høre hvilken veterinær som er billigst på enkelttjenestene, men husk at en dyktig veterinær som på en effektiv måte finner ut hva som er galt med katten alt i alt blir billigere. Og husk også at det er bedre å ta en prøve for mye enn en for lite (bare tenk hvis dyret ikke slipper unna smertene hvis de ikke finner ut hva som er galt!)

Og husk på at det med blodprøve er mer arbeid enn kun å sette sprøyten mens du er tilstede. Prøven skal oppbevares og analyseres. Og på toppen av den prisen du betaler kommer selvsagt moms.

Og hvis du synes det er dyrt å gå til veterinær og/eller ikke har økonomi som tåler slike plutselige utgifter bør du forsikre dyret:

Her er link til to forsikingsselskaper:

agria

gjensidige

Og ja: dyrlegeregninger kan bli mye dyrere enn den du fikk!!

Takk for linker!

Har tenkt litt på å forsikre katten. Vi har jo forsikra hunden, og har brukt den en gang. Fikk ikke igjen så mye, men nå var ikke regningen så stor i utgangspunktet heller da...

Vi har alltid tatt høyde for uforutsette utgifter, så det var ingen økonomisk knekk nå før jul som utløste min fortvilelse. Det var bare det at jeg ikke var klar over at det var så dyrt. Neste gang vil jeg være mer forberedt ;)

Har også snakket litt med hun som driver kennelen hvor vi kjøpte hunden. Hun lever og ånder for dyrene sine (og hun har mange av dem, i alle typer, raser og størrelser!). Hun kunne tipse meg om de ulike dyrlegene i området. Hun brukte aldri bare en dyrlege, for hennes erfaring var at noen var veldig flinke til det ene og en annen var spesialist på det andre. Og prisene varierte en god del.

Tror det er et tilbud jeg kommer til å benytte meg av i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen gjaldt altså konsultasjon,medesiner,blodprøve og ultralyd..

Nei, ikke overaskende dyrt.

Har selv opperert en hund for 55.000.

Det er dyrt å ha sykt dyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Katten min måtte av sted i all hast pga fare for nyresvikt. Den blodprøven inkl. konsultasjon, kom på kr. 1050,-

Hunden måtte opereres noen dagen før, den regningen var på kr. 3600,-

Heldigvis er hunden forsikret, så jeg fikk refundert kr. 2600,- Utgiften til katten måtte jeg derimot dekke av egen lomme...

Heldigivs gikk det bra med den og det er jo det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips angående veterinærforsikring: Lurt å ha den der hvor man har de andre forsikringene sine. Får gjerne avslag siden man har flere forsikringer, og ofte med ordning hvor man slipper egenandel hvis skadefri i x antall år. Jeg opererte hunden for 5500,- og fikk igjen alt siden jeg hadde vært skadefri i 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster omtrent 500 kroner bare for at dyrlegen skal undersøke katten, så jeg syns ikke dette hørtes spesielt dyrt ut, men det er alltid lurt å spørre hva prisen blir før dyrlegen utfører en tjeneste for deg, så slipper du slike overasskelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, greit å spørre!

Syns ellers det var en grei pris. Vi har hatt maaange timer hos dyrlegen pga mye sykdom dette året på vår ene katt, og har brukt ca 20 000 hos dyrlegen. Sist ble vi sendt til spesialist, analyse av urinprøve, blodprøve og ultralyd, 2000. Det var en grei pris det.

Forsikring: www.agria.no er det eneste selskapet som har kun dyreforsikringer i Norge, og de er rimelige. Har du forsikring et annet sted, pass nøye på hva du får for pengene.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...